Peningkatan Karakter Melalui Bahan Ajar Sejarah Kebudayaan Islam Berbasis Deep Dialog and Critical Tingking Siswa Madrasah Tsanawiyah
Abstract
English: This research aims to develop Islamic Culture History teaching materials based on deep dialogue and critical thinking (DD&CT), which are valid, practical, and effective for madrasah tsanawiyah students. This type of research is research in the framework of R & D (Research and Development), which aims to produce or develop a product, especially teaching material products. The research subjects for testing the products developed in the study were seventh-grade students of Bengkulu City Madrasah Tsanawiyah MTs N 2 Kepahyang and MTsN2 Rejang Curup in the 2020/2021 academic year. This study's variables are independent, dependent, and control variables. This research procedure prepares SKI teaching materials through the following stages: (a) Preliminary study by conducting interviews with students and teachers. Syllabus analysis studies and analyzes basic competencies in the preparation of teaching materials. (b) Collecting learning resources, literature, and the main points of material to be compiled. (c) Preparation of draft SKI teaching materials. (d) Limited trial of the product. (e) Product wider trial. (f) Data processing and evaluation. This research concludes by developing teaching materials for SKI subjects, namely materials developed from the 2013 curriculum, syllabus, and lesson plans. The feasibility of SKI teaching materials is validated and assessed by expert judgment from content feasibility, presentation focus, language focus, graphic focus, media visualization focus, and SKI teaching materials.
Indonesia: Tujuan penelitian ini ialah menghasilkan pengembangan bahan ajar Sejarah Kebudayaan Islam berbasis deep dialogue and critical thinking (DD&CT) yang valid, praktis dan efektif bagi siswa madrasah tsanawiyah. Jenis penelitian ini adalah riset dalam rangka R&D (Research and Development) yang bertujuan untuk menghasilkan atau mengembangkan suatu produk terutama produk bahan ajar. Subjek penelitian untuk uji coba produk yang dikembangkan dalam penelitian adalah siswa kelas VII Madrassah Tsanawiyah Kota Bengkulu MTs N 2 Kepahyang dan MTsN2 Rejang Curup Tahun Ajaran 2020/2021. Variabel dalam penelitian ini adalah variabel bebas, variabel terikat, dan varibel control. Prosedur penelitian ini adalah proses penyusunan bahan ajar SKI melalui tahap-tahap sebagai berikut: (a) Studi pendahuluan, dengan melakukan wawancara terhadap peserta didik dan guru. Studi analisis silabus dan menganalisa kompetensi dasar dalam penyusunan bahan ajar (b) Mengumpulkan sumber belajar dan literatur serta pokok-pokok materi yang akan disusun. (c) Penyusunan draft bahan ajar SKI. (d) Uji coba terbatas produk. (e) Uji coba lebih luas produk. (f) Pengolahan data dan evaluasi. Kesimpulan penelitian ini adalah pengembangan bahan ajar mata pelajaran SKI yaitu bahan dikembangkan dari kurikulum 2013, silabus dan RPP. Kelayakan bahan ajar SKI divalidasi dan dinilai oleh expert judgement dari aspek kelayakan isi, fokus penyajian, fokus bahasa, fokus kegrafikan, dan fakus visualisasi media dan bahan ajar SKI.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, A. M. (2019). Penerapan pendidikan karakter pada kegiatan ekstrakurikuler melalui metode pembiasaan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 183-196.
Alawiyin, E. K. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Sistem Reproduksi pada Manusia melalui Model Pembelajaran Problem Based Instruction. Jurnal Pembelajaran dan Riset Pendidikan (JPRP), 1(2), 400-417.
Alimni, A. (2017). Penerapan pendekatan deepdialogue and critical thingking (dd&ct) untuk meningkatkan mutu proses dan hasil belajar pai siswa kelas viii smpn 20 kota bengkulu. Annizom, 2(2).
Amin, A., Wiwinda, W., Alimni, A., & Yulyana, R. (2018). Pengembangan Materi Pendidikan Agama Islam Berbasis Model Pembelajaran Inquiry Training Untuk Karakter Kejujuran Siswa Sekolah Menengah Pertama. At-Ta'lim: Media Informasi Pendidikan Islam, 17(1).
Alimni, A., Amin, A., & Faaris, M. (2021). Pengaruh sistem Full Day school terhadap pembentukan karakter toleransi di MI PLUS Nur Rahman Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan" Edukasia Multikultura, 3(1), 52-64.
Anisa, A. R., Ipungkarti, A. A., & Saffanah, K. N. (2021). Pengaruh kurangnya literasi serta kemampuan dalam berpikir kritis yang masih rendah dalam pendidikan di Indonesia. In Current Research in Education: Conference Series Journal (Vol. 1, No. 1, pp. 1-12).
Ayudya, M. S., & Rahayu, T. S. (2020). Efektivitas model problem based learning dan think pair share ditinjau dari kemampuan berpikir kritis siswa kelas 5 dalam pelajaran matematika dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 272-281.
Batoq, I., Susila, I. W., & Rijanto, T. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Jigsaw Berbasis Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Sistem Pendinginan Bahan Bakar dan Pelumas Di SMKN 3 Sendawar. Jurnal Pendidikan Vokasi: Teori dan Praktek, 3(2), 117-126.
Budiarti, Y., & Suprihatin, S. (2017). Pengaruh model pembelajaran sain teknologi masyarakat (STM) terhadap kemampuan soft skill mahasiswa. Jurnal Promosi Program Studi Pendidikan Ekonomi, 5(2).
Djonomiarjo, T. (2020). Pengaruh model problem based learning terhadap hasil belajar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(1), 39-46.
Herwanti, T., & Irwan, M. (2013). Kualitas Sumberdaya Manusia Dalam Perspektif Ekonomi Islam Di Nusa Tenggara Barat. EKUITAS (Jurnal Ekonomi dan Keuangan), 17(2), 131-154.
Hidayat, M. Y., & Andira, A. (2019). Pengaruh model pembelajaran hybrid learning berbantuan media schoology terhadap hasil belajar. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 7(2), 140-148.
Huninhatu, A. F., Pudjiastuti, S. R., & Sutisna, M. (2021). Pengembangan Model Numbered Heads Together Secara Daring dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai Pancasila dan Pembentukan Karakter Disiplin. Jurnal Citizenship Virtues, 1(1), 35-41.
Kurniawan, S. (2017). Pengembangan Manajemen Mutu Pendidikan Islam Di Madrasah. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 25-36.
Kustanti, D. (2016). Kesulitan dan solusi pembelajaran english reading text. Al-Tsaqafa: Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 13(01), 85-98.
Lestari, P., & Hudaya, A. (2018). Penerapan Model Quantum Teaching Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Viii Smp Pgri 3 Jakarta. Research and Development Journal of Education, 5(1), 45-60.
Nugroho, J., & Ismail, D. H. (2024). Strategi Membangun Keterampilan Berpikir Kritis untuk Generasi Alpha Z. Transparansi: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 7(1), 46-55.
Putrianingsih, S., Muchasan, A., & Syarif, M. (2021). Peran perencanaan pembelajaran terhadap kualitas pengajaran. INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan, 7(1), 138-163.
Rasyid, A. (2018). Problematika Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah Tsanawiyah Al-Khairaat Pakuli Kabupaten Sigi. Scolae: Journal of Pedagogy, 1(1), 13-25.
Saifina, I. D., & Tanjung, H. S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Deep Dialogue/critical Thingking (Dd/ct) terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Kelas X SMA. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 17-24.
Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C abad 21 dalam pembelajaran pendidikan dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(2), 107-117.
Suanda, S., & Nugroho, R. A. (2021). Analisis Nilai Nilai Pendidikan Karakter Pada Siswa Ektrakurikuler Karate BKC SMAN 1 Terbanggi Besar. Journal Of Physical Education, 2(2), 13-22.
Surahman, Y. T., & Fauziati, E. (2021). Maksimalisasi kualitas belajar peserta didik menggunakan metode learning by doing pragmatisme by John Dewey. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2).
Syafruddin, I. S., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis: Studi Kasus pada Siswa MTs Negeri 4 Tangerang. Suska Journal of Mathematics Education, 6(2), 089-100.
Yunita, Y., & Mujib, A. (2021). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. TAUJIH: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 78-90.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v21i2.6644
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Alfauzan Amin, Alimni Alimni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.
| License Term:  At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam by Pusat Publikasi Ilmiah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. | 
LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
 







 
  
  
  
  Email this article
			Email this article  At-Talim Visitors Statistic
  At-Talim Visitors Statistic