Implementasi Managemen Pembelajaran Inklusi Pada Tenaga Pendidik Sekolah IT Provinsi Bengkulu Setelah Pandemi Covid-19

Ali Akbarjono, Dita Lestari, Arisca Nanda Rahmayani

Abstract


Abstract: Implementation of Inclusive Learning Management in Bengkulu Province It School Educators After the Covid-19 Pandemic

The purpose of this research is to find out the Implementation of Inclusive Learning Management in Bengkulu Province It School Educators After the Covid-19 Pandemic. This research uses the Parcipatory Action Research (PAR) method, which is a research model where the research process is determined by the school situation in the field. This approach is expected by the author to be an appropriate guide in the process of collecting data at school. This research was conducted in 2 schools, namely SD IT Al-Aufa Bengkulu and SD Alam Mahira Bengkulu. The results showed that the learning pattern that is suitable to be applied in integrated Islamic inclusive primary schools in Bengkulu City. In the study there were 2 schools that had different goals, visions and missions so that the appropriate learning patterns were different. Especially for inclusive children at Al-Aufa school, they have a field of work LKPK (Lembaga Khusus Pelayanan Khusus). This LKPK is a learning class for children with moderate special needs or have not been able to understand instructions so that it is not possible to join the regular class. Meanwhile, at Sekolah Alam Mahira, each child with special needs has one accompanying teacher so that each child with special needs can attend regular classes without disrupting the learning process for other students..

Abstrak: Implementasi Managemen Pembelajaran Inklusi Pada Tenaga Pendidik Sekolah It Provinsi Bengkulu Setelah Pandemi Covid-19

Tujuan peneloitian ini untuk mengetahui Implementasi Managemen Pembelajaran Inklusi Pada Tenaga Pendidik Sekolah It Provinsi Bengkulu Setelah Pandemi Covid-19. Penelitian ini menggunakan metode Parcipatory Action Research (PAR) adalah salah satu model penelitian dimana proses penelitian ditentukan oleh situasi sekolah di lapangan. Pendekatan ini diharapkan penulis dapat menjadi panduan yang tepat dalam proses pengambilan data di sekolah. Penelitan ini dilakukan di 2 sekolah yaitu SD IT Al-Aufa Bengkulu dan SD Alam Mahira Bengkulu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Pola pembelajaran yang cocok untuk diterapkan pada sekolah dasar inklusi Islam terpadu Kota Bengkulu. Pada penelitian terdapat 2 sekolah yang memiliki tujuan, visi dan misi yang berbeda sehingga pola pembelajaran yang tepat dilakukan pun berbeda. Khusus anak inklusi pada sekolah Al-Aufa mereka memiliki bidang kerja LKPK (Lembaga Khusus Pelayanan Khusus). LKPK ini merupakan kelas belajar bagi anak-anak berkebutuhan khusus kategori sedang atau belum dapat memahami instruksi sehingga tidak memungkinkan bergabung di kelas reguler. Sedangkan pada Sekolah Alam Mahira, masing-masing anak berkebutuhan khusus memiliki 1 orang guru pendamping sehingga setiap ABK dapt mengikuti kelas reguler tanpa mengganggu jalannya pembelajaran pada siswa lainnya.


Keywords


Administrative; Education Personnel;, Human Resources; Islamic Education

Full Text:

PDF

References


Aguinis, H. (2013). Performance Management. 3rd ed. USA: Pearson

Asiyah, D. (2018). Prophetic. Dampak Pola Pembelajaran Sekolah Inklusi terhadap Anak Berkebutuhan Khusus. Vol. 1, No. 1.

Borman, B., & Motowidlo, M. (1993). Task Performance and Contextual Performance: The Meanig for Personnel Selection Research, Department of Psychology, BEH 339, (USA: University of South Morida

Colquitt, A., & Jason, J. et. al. (2009). Organizational Behavior: Improving Performance and Commitment in the Workplace. New York: McGraw-Hill

Colquitt, A., & Jason, J. et. al. (2015). Organizational Behavior: Improving Performance and Commiment in the Workplace. Ed.4. USA: McGraw Hill.

Hasan, S.A., Handayani, M.M. (2014). Jurnal Pendidikan dan Perkembangan. Hubungan antara Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Penyesuaian Diri Siswa Tunarungu di Sekolah Inklusi. Volume 3, No. 2

Koopmans. L., et. Al. (2011). Conceptual Frameworks of Individual Work Performance A Systematic Review. American College of Occupational and Environmental Medicine. JOEM Volume 53, Number 8, August 2011.h. 45

Kresnawaty, A & Rina, Heliawati. (2017). EduChild: Jurnal Ilmiah Pendidikan. Manajemen Pembelajaran Inklusi Pada Anak Usia Dini. Volime 3 Nomor 1

Lestari, D., & Budi, A. (2020). Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak. Program Pembelajaran Invidudual: Meningkatkan Keterampilan Mengancingkan Baju pada Anak Disabilitas Intelektual Sedang. H.27- 40

Mink. A. D. T. (199). Seri Manajemen Sumber Daya manusia Kineja Performance, Cet. 4. Jakarta, PT Elek media Koputindo

Permendiknas. (2009). No. 70 Tahun 2009. Pendidikan Inklusif Bagi Anak yang Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi kecerdasan dan atau Bakat Khusus. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Robbins, S. P., & Timothy, A. J. (2013). Organizational Behavior. USA; Pearson

Salend, S. J. (2011). Creating Inclusive Classroom: Effective and Reflective Practices (edisi 7). Boston: Pearson

Schermerhorn, J. R. et.al. (2010). Organizational Behavior. USA: John Wiley & Son, inc.

Shapiro, J.C., Hoque, K., Kessler, I., Richardson, R. (2008). Human Resources Management. (England: University of London

Sonnentag, S. (2000). Job Performance. USA: McGraw

Sonnentag, S. (2002). Psychological Management of Individual Performance. USA: John Wiley & Sons, Ltd

Suryani, L., & Tuteh, K.J., et al. (2022). Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Analisis Implementasi Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di Masa New Normal. DOI: 10.31004/obsesi.v6i3.1915

Yunaini, N. (2021). Model Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus dalam Setting Pendidikan Inklusi. Journal of Elementary School Education 1(1)




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v21i2.4701

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by:

 
        

 
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia
 
Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id