Hubungan Kemampuan Mengajar Guru dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Di MTsN 1 Palembang

Nazarmanto Nazarmanto, Suryati Suryati

Abstract


ENGLISH:

The research aims to explain the correlation of teachers' teaching abilities to student learning outcomes, student learning interests to learning outcomes and the combination of the two. Respondent was one Arabic teacher at MTS Negeri 1 Palembang and 35 students. Quantitative research methods using regression analysis techniques assisted by the SPSS program. The findings obtained are that the teaching ability possessed by the teacher influences the results of the students by 3.1%. It was also found that the results of the student learning interest factor on student learning outcomes were 30.6%, while the combination of the two, namely the ability of the teacher to teach and the interest of the students, was 34.7%. Based on these data it can be seen that the ability of the teacher to teach and students' interest in learning is stated to have an effect on the student's learning outcomes.

INDONESIA:

Penelitian bertujuan menjelaskan korelasi kemampuan mengajar guru terhadap hasil belajar siswa, minat belajar siswa terhadap hasil belajar dan kombinasi dari keduanya. Responden satu guru bahasa Arab MTS Negeri 1 Palembang dan 35 siswa-siswi. Metode penelitian kuantitatif dengan menggunakan teknik analisis regresi berbantuan program SPSS. Temuan yang didapatkan yaitu kemampuan mengajar yang dimiliki oleh guru mempengaruhi hasil dari siswa sebanyak 3,1%. didapatkan juga hasil dari faktor minat belajar siswa terhadap hasil belajar siswa sebesar 30,6% sedangkan kombinasi dari keduanya yaitu dari kemampuan guru mengajar dan minat dari peserta didik yaitu 34,7%. Berdasarkan data tersebut dapat diketahui bahwa kemampuan dari mengajar guru dan minat siswa pada pembelajaran dinyatakan berpengaruh terhadap hasil belajar siswa tersebut.


Keywords


Learning outcomes; Teacher teaching ability; Student Learning Interest

Full Text:

PDF

References


Almendingen, K., Sparboe-Nilsen, B., Kvarme, L. G., & Benth, J. S. (2021). Core competencies for interprofessional collaborative practice among teacher education, health and social care students in a large scaled blended learning course. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 14(August), 2249–2260. https://doi.org/10.2147/JMDH.S325086

Astuti, W., & Malleleang, A. M. A. (2022). Pengaruh Gaya Belajar Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Bahasa Arab. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 57–73.

Belland, B. R., Walker, A. E., & Kim, N. J. (2017). A Bayesian Network Meta-Analysis to Synthesize the Influence of Contexts of Scaffolding Use on Cognitive Outcomes in STEM Education. Review of Educational Research, 87(6), 1042–1081. https://doi.org/10.3102/0034654317723009

Burchinal, M., Howes, C., Pianta, R., Bryant, D., Early, D., Clifford, R., & Barbarin, O. (2008). Predicting child outcomes at the end of kindergarten from the quality of pre-kindergarten teacher-child interactions and instruction. Applied Developmental Science, 12(3), 140–153. https://doi.org/10.1080/10888690802199418

Chilingaryan, K., & Zvereva, E. (2020). Edutainment As a New Tool for Development. IJAEDU- International E-Journal of Advances in Education, 6(16), 111–119. https://doi.org/10.18768/10.18768/ijaedu.616015

Della, E. I., & Aljamaliah, S. (2021). Pengaruh Pembelajaran Secara Daring pada Masa Pandemi Covid-19 terhadap Minat Belajar pada Mahasiswa PGPAUD. JURNAL PENDIDIKAN, 30(2), 177–186.

Dewi, P. S. (2016). Perspektif Guru Sebagai Implementasi Pembelajaran Inkuiri Terbuka dan Inkuiri Terbimbing terhadap Sikap Ilmiah dalam Pembelajaran Sains. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 1(2), 179. https://doi.org/10.24042/tadris.v1i2.1066

Djamarah, S. B. (2008). Psikologi Belajar. Rineka Cipta.

Effendi, E., Mursilah, M., & Mujiono, M. (2018). Korelasi Tingkat Perhatian Orang Tua dan Kemandirian Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 10(1), 17–23. https://doi.org/10.30599/jti.v10i1.131

Elpira, N., & Ghufron, A. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(1), 94–104. https://doi.org/10.21831/tp.v2i1.5207

Jamila, J. (2020). Pengembangan Model Supervisi Akademik Berbasis Kolaboratif (Studi Pada Pengawas Smp Dinas Pendidikan Kota Medan). Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan …, 1(1), 26–36. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/JMP-DMT/article/view/3922%0Ahttp://jurnal.umsu.ac.id/index.php/JMP-DMT/article/viewFile/3922/3471

Kusumah, R. G. T., & Munandar, A. (2017). Analysis Of The Relationship Between Self Efficacy And Healthy Living Conciousness Toward Science Learning Outcome. EDUSAINS, 9(2), 132–138. https://doi.org/10.15408/ES.V9I2.2183

Kusumah, R. G. T., Walid, A., Sugiharta, I., Putra, E. P., Wicaksono, I., & Erfan, M. (2020). Construction of High School Chemistry Module, Based on Problem-based Learning (PBL) on Salt Hydrolysis Material for Gifted Students. Journal of Physics: Conference Series, 1467, 12047. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1467/1/012047

Mahardika, B. (2021). UPAYA MENINGKATKAN MINAT BELAJAR ANAK DENGAN METODE ACTIVE LEARNING. IJIGAEd: Indonesian Journal of Islamic Golden Age Education, 1(1), 55–64.

Pangastuty, A. G., Cahyana, U., & Purwanto, A. (2017). PENGEMBANGAN MEDIA LECTUREMAKER DALAM PEMBELAJARAN KIMIA SMA POKOK BAHASAN IKATAN KIMIA MELALUI PENERAPAN PROFESSIONAL LEARNING COMMUNITY. JRPK: Jurnal Riset Pendidikan Kimia. https://doi.org/10.21009/jrpk.031.04

Prayunisa, F., & Mahariyanti, E. (2022). Analisa Kesulitan Siswa Sma Kelas X Dalam Pembelajaran Kimia Pada Pendekatan Contextual Teaching And Learning Berbasis Two Tier Multiple Choice Instrument. Jurnal Ilmiah Global Education, 3(1), 24–30. https://doi.org/10.55681/jige.v3i1.167

Ria Febu Khoerunnisa, N. Murbangun, S. (2012). Pengembangan Modeul IPA Terpadu Etnosains untuk Menumbuhkan Minat Kewirausahaan. Journal of Innovative Science Education.

Rosales, A., Sargsyan, V., Abelyan, K., Hovhannesyan, A., Ter-Abrahanyan, K., Jillson, K. Q., & Cherian, D. (2019). Behavior change communication model enhancing parental practices for improved early childhood growth and development outcomes in rural Armenia – A quasi-experimental study. Preventive Medicine Reports, 14. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2019.100820

Rosari, I. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Gaya Kognitif Spasial Terhadap Hasil Belajar Ikatan Kimia SMA. IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(2). https://doi.org/10.29300/ijisedu.v1i2.1966

Sapri, J., Agustriana, N., & Kusumah, R. G. T. (2019). The Application of Dick and Carey Learning Design toward Student’s Independence and Learning Outcome. Proceedings of the International Conference on Educational Sciences and Teacher Profession (ICETeP 2018), 218–222. https://doi.org/10.2991/icetep-18.2019.5

Sari, I. K., & Yunianta, T. N. H. (2017). EFFORTS TO IMPROVE MATH LEARNING RESULT OF FOURTH GRADE STUDENTS THROUGH CONTEXTUAL MODEL TEACHING AND LEARNING WITH CUISENAIRE RODS MEDIA. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(2), 143. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2017.v7.i2.p143-152

Setiawan, I. T. (2019). PENGARUH METODE OUTING CLASS TERHADAP MINAT BELAJAR PADA SISWA KELAS IV SDN SAMBIREJO NO. 148 SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2017/2018. Karya Ilmiah Mahasiswa Progdi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP, 3(2).

Setyawan, C. E. (2020). Arah Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Abad 21. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 9(1), 55–82.

Suripto. (2012). Filsafat Idealisme dan Implementasinya Pendidikan. Al-Furqan Jurnal : Studi Pendidikan Islam, I(1), 89–116.

Sutrisno, E. (2019). Aktualisasi Moderasi Beragama di Lembaga Pendidikan Actualization of Religion Moderation in Education Institutions. Jurnal Bimas Islam, 12(1), 323–348. http://jurnalbimasislam.kemenag.go.id/index.php/jbi/article/view/113

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Tajuddin, S. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Siswa. Parameter: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 29(2), 200–215.

Takdir, T. (2020). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 2(1), 40–58.

Ulya, N. M. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Tipe Kepribadian Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab (Studi Eksperimen Pada MAN 1 Semarang). Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 1–25.

Urfatullaila, L., Rahmawati, I., Lestari, H., & Ismail, Z. (2022). Pengaruh Motivasi Intrinsik Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas V di MI Al Azkia Tenjolaya Bogor. As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 4(3), 266–275.

Wahid, A. H., Bali, M., & Maimuna, S. (2021). Problematika pembelajaran fiqih terhadap minat belajar siswa dalam pembelajaran jarak jauh. Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(01), 1–17.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v22i1.6962

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Nazarmanto Nazarmanto, Suryati Suryati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by:

 
        

 
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia
 
Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id