Implementation of Angelic Responsibility Traits in Teachers' Duties in the Modern Era: An Islamic Education Perspective
Abstract
ENGLISH: Implementation of Angelic Responsibility Traits in Teachers' Duties in the Modern Era: An Islamic Education Perspective
Objective: This study examines the implementation of angelic responsibility for teachers' duties in the modern era from an Islamic educational perspective. Method: This study uses a qualitative approach with hermeneutic analysis based on the Part and Whole theory to understand the role of teachers in teaching knowledge and educating students' character through Islamic teachings, with religious texts as the primary data source. Results: The study shows that the angelic sense of responsibility can enhance the quality of teaching and students' morality and foster an integrity-driven generation. Teachers in the digital age also face challenges in upholding Islamic values amid societal developments. Conclusion: Implementing the angelic trait of responsibility in teacher education in the modern era can serve as a guideline for improving the quality of education and student morality. This trait of responsibility develops academic competencies and students' character according to Islamic teachings. Contribution: This study makes an important contribution to the development of Islamic education curricula, particularly in introducing character values based on Islamic teachings as a foundation for teachers in performing their duties.
INDONESIAN: Implementasi Sifat Tanggung Jawab Malaikat Terhadap Tugas Guru di Era Modern: Perspektif Pendidikan Islam
Objektif: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji implementasi sifat tanggung jawab malaikat terhadap tugas guru di era modern, dalam perspektif pendidikan Islam. Metode: Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan analisis hermeneutik berbasis teori Part dan Whole untuk memahami peran guru dalam mengajarkan ilmu dan mendidik karakter siswa sesuai ajaran Islam, dengan teks-teks keagamaan sebagai sumber data utama. Hasil: Penelitian menunjukkan bahwa sifat tanggung jawab malaikat dapat meningkatkan kualitas pengajaran, moralitas siswa, dan membentuk generasi berintegritas. Guru di era digital juga menghadapi tantangan dalam mempertahankan nilai-nilai islami di tengah perkembangan zaman. Kesimpulan: Implementasi sifat tanggung jawab malaikat dalam pendidikan guru di era modern dapat menjadi pedoman dalam meningkatkan kualitas pendidikan dan moralitas siswa. Sifat tanggung jawab ini tidak hanya mengembangkan kompetensi akademik tetapi juga karakter siswa sesuai dengan ajaran Islam. Kontribusi: Penelitian ini memberikan kontribusi penting dalam pengembangan kurikulum pendidikan Islam, terutama dalam memperkenalkan nilai-nilai karakter yang berdasarkan ajaran Islam sebagai dasar bagi guru dalam menjalankan tugasnya.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, M. (2018). Meneladani Sifat-Sifat Malaikat Allah Sebagai Bentuk Mengimani Adanya Malaikat. Taklim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 147–156. https://doi.org/10.17509/tk.v16i2.44250
Adha, M. M., & Ulpa, E. P. (2021). Peran Orang Tua dan Guru dalam Mengembangkan Karakter Anak/Peserta Dididk di Era Modern. Jurnal Global Citizen, 10(2), 90–100. https://doi.org/10.33061/jgz.v10i2.5325
Agustiah, D., Fauzi, T., & Ramadhani, E. (2020). Dampak Penggunaan Media Sosial Terhadap Perilaku Belajar Siswa. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 4(2), 181–190. https://doi.org/10.29240/jbk.v4i2.1935
Aini, N., Mursalim, & Fansuri, F. (2024). Eksistensi Malaikat dalam Perspektif Tasawuf dan Filsafat. Jurnal Mu’allim, 6(1), 181–192. https://doi.org/10.35891/muallim.v6i1.4007
Alam, S., & Andika, D. (2020). Tugas Malaikat Jibril dalam Al-Qur’an (Kajian Tafsir). Al-Wajid: Jurnal Ilmu Al-Qura’an Dan Tafsir, 1(2), 195–210. https://doi.org/10.30863/alwajid.v1i2.1261
Ali, M. M. (2022). Optimalisasi Kompetensi Kepribadian Dan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) dalam Mengajar. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 94–111. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.27
Amelia, J. (2021). Peran Keteladanan Guru PAI dalam Pembentukan Karakter Religius Siswa SMP Negeri 07 Lubuk Linggau [UIN Fatmawati Sukarno]. http://repository.iainbengkulu.ac.id/7053/
Anjarsari, R. (2022). Dampak Kebijakan Sertifikasi Guru Terhadap Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 8(2), 163–173. https://doi.org/10.37729/jpse.v8i2.2327
Anugrah, R. L., Asirin, A., Musa, F., & Tanjung, A. (2019). Islam, Iman dan Ihsan dalam Kitab Matan Arba‘In An-Nawawi (Studi Materi Pembelajaran Pendidikan Islam dalam Perspektif Hadis Nabi SAW). Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 9(2), 29–44. https://doi.org/10.18592/jtipai.v9i2.3422
Anwar, M. (2018). Menjadi Guru Profesional. Prenadamedia Group.
Aprianti, A., & Maulia, S. T. (2023). Kebijakan Pendidikan: Dampak Kebijakan Perubahan Kurikulum Pendidikan Bagi Guru dan Peserta Didik. Jupensi: Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 3(1), 181–190. https://doi.org/10.55606/jupensi.v3i1.1507
Buan, Y. A. L. (2020). Guru dan Pendidikan Karakter: Sinergitas Peran Guru dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter di Era Milenial. CV. Adanu Abimata.
Budiana, I. (2021). Menjadi Guru Profesional di Era Digital. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 2(2), 144–161. https://doi.org/10.33853/jiebar.v2i2.234
Darmadi, H. (2015). Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161–174. https://doi.org/10.31571/edukasi.v13i2.113
Dewi, A. C., Salsabila, Jannah, M., Cantika, A. Z., Aurora, F., & Amirah, A. (2023). Menelusuri Jejak Guru Ideal Di Era Digital. Pendiri: Jurnal Riset Pendidikan, 1(1), 1–8. https://ejournal.ranedu.my.id/index.php/pendiri/article/view/11
Edo, A., & Yasin, M. (2024). Dampak Kesenjangan Akses Pendidikan dan Faktor Ekonomi Keluarga terhadap Mobilitas Sosial. Sinova: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 2(3), 317–326. https://miftahul-ulum.or.id/ojs/index.php/jps/article/view/175
Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Kelas dalam Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 87–105. https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/392
Fauzi, M. I., & Hamidah, T. (2021). Konsep Amanah dalam Perspektif Al-Qur’an. Al-Irfani: Studi Al-Qur’an Dan Tafsir, 2(1), 14–25. https://doi.org/10.51700/irfani.v2i1.214
Febriandari, E. I. (2017). Penerapan Metode Disiplin Positif Sebagai Bentuk Pembinaan Pendidikan Karakter Disiplin Anak SD. Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran, 152–169. https://journal.stkippgritrenggalek.ac.id/index.php/kid/article/view/132
Fibrianto, A. S., & Yuniar, A. D. (2020). Peran Budaya Organisasi dalam Pembentukkan Karakter, Etika dan Moral Siswa SMA Negeri di Kota Malang. Jurnal Analisa Sosiologi, 9(1), 276–282. https://doi.org/10.20961/jas.v9i1.41372
Haikal, R. M., Darmiany, & Husniati. (2022). Problematika Guru dalam Mengajar Peserta Didik Berkebutuhan Khusus di SLB Azahra. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 643–648. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2b.622
Hakim, L. (2021). Eksistensi Metode Jibril dalam Bina Baca Al-Qur’an. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(4), 60–73. https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/salimiya/article/view/453
Haluti, F., Ali, N., Jumahir, Saleh, S. K., & Wahyuni, N. (2023). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Siswa di Era Modernisasi. Jurnal Pendidikan Glasser, 7(1), 211–217. https://doi.org/0.32529/glasser.v7i1.2467
Handulusih, T. P. H., Salma, N. F., Utari, F. A., Sitianingrum, P., & Zuhri, S. (2024). Penggunaan Media Sosial Terhadap Perubahan Pola Pikir dan Perilaku Keagamaan Mahasiswa. Tashdiq: Jurnal Kajian Agama Dan Dakwah, 4(1), 101–110. https://doi.org/10.4236/tashdiq.v4i1.3479
Hasan, W. A. (2018). Berkenalan dengan Malaikat. Kreasi Edukasi.
Illahi, N. (2020). Peran Guru Profesional dalam Meningkatkan Prestasi Siswa dan Mutu Pendidikan di Era Milenial. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.94
Irwansyah, M., Nasution, M. D., & Afrida. (2019). Urgensi Kompetensi Kepribadian Guru dalam Sistem Pendidikan Perspektif Hadits Nabawi. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 9(2), 13–28. https://doi.org/10.18592/jtipai.v9i2.3421
Iskandar, R., & Apipudin. (2023). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Siswa Berbasis Ajaran Islam. Lancah: Jurnal Inovasi Dan Tren, 2(1), 257–262. https://doi.org/10.35870/ljit.v1i2.2182
Juniarti, A. (2024). Dialog Antara Tuhan dan Malaikat Tentang Penciptaan Adam (Analisis Makna Kontekstual) [IAIN Parepare]. https://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/5678/
Kahar, A. (2018). Eksistensi dan Keistimewaan Malaikat Jibril AS dalam Al-Qur’an. Jurnal Pemikiran Dan Ilmu Keislaman, 1(2), 283–325. https://jurnal.ua.ac.id/index.php/jpik/article/view/85
Khodijah, I. S., Khodijah, A., Adawiyah, N., & Tabroni, I. (2021). Tantangan Pendidikan Karakter di Era Digital. Lebah, 15(1), 23–32. https://www.plus62.isha.or.id/index.php/abdimas/article/view/75
Lubis, A. H. (2016). Pendidikan Keimanan dan Pembentukan Kepribadian Muslim. Jurnal Darul ’Ilmi, 4(1), 65–73. https://doi.org/10.24952/di.v4i1.426
Mansir, F. (2020). Kesejahteraan dan Kualitas Guru Sebagai Ujungg Tombak Pendidikan Nasional Era Digital. Jurnal Ika: Ikatan Alumni PGSD, 8(2), 293–303. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v8i2.829
Maryanto, J., Ariyanto, D., & Hidayat, S. (2014). Peran Malaikat Dalam Kitab Suci (Studi Komparatif Kitab Suci Al-Qur’an dan Perjanjian Lama) [Universitas Muhammadiyah Surakarta]. https://eprints.ums.ac.id/30867/
Maulida, U. C. (2019). Peran Guru Akidah Ahlak dalam Menanamkan Sikap Disiplin Kepada Siswa di MTs Wahid Hasyim 01 Dau Malang. [UIN Maulana Malik Ibrahim Malang]. http://etheses.uin-malang.ac.id/16447/
Mursalin, H. (2022). Tantangan Guru Pendidikan Agama Islam pada Era Society 5.0. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 216–228. https://doi.org/10.30868/ei.v11i4.3344
Mutaqin, M. Z., Saleh, A. N., & Alfarisi, A. S. (2021). Analisis Etos Kerja Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di SMA Darussaadah Cimarga Kabupaten Lebak. Mendidik: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 7(2), 183–188. https://doi.org/10.30653/003.202172.182
Nabila, Y. A., Tanjung, N., Ginting, N. O., & Salianto. (2024). Pengaruh Tuntutan Pekerjaan dengan Kesejahteraan Psikologis pada Tenaga Pendidikan Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 8127–8133. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.30178
Ngadhimah, M., & Susirah, K. (2017). Kontribusi Nilai Ikhlas dalam Pendidikan Akhlak Jama’ah Salawat Wahidiyyah. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 12(1), 74–93. https://doi.org/10.31332/ai.v12i1.532
Nurzannah, S. (2022). Peran Guru dalam Pembelajaran. Alacrity: Journal of Education, 2(3), 26–34. https://doi.org/10.52121/alacrity.v2i3.108
Prihatini, S. (2020). Uniknya Asesmen Ilahiyah. Karima (Karya Ilmu Media Aulia).
Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34–54. https://jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/152
Qatrunnada, S., & Solianti, R. (2024). The Practice of Interpretation of As-Sa’di And Muhammad Ali Ash-Shabuni (A Comparative Study of Q.S. Al-Baqarah/2: 284-286). Takwil: Journal of Quran and Hadith Studies, 2(2), 93–112. https://doi.org/10.32939/twl.v2i2.3644
Rahmi, M. M. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran One to One Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Materi Iman Kepada Malaikat di Kelas VII SMP PGRI 11 Palembang [UIN Raden Fatah Palembang]. http://eprints.radenfatah.ac.id/464/
Rangkuti, A. (2017). Konsep Keadilan dalam Perspektif Islam. Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 1–21. https://doi.org/10.30829/taz.v6i1.141
Rashid, A. A. (2015). Self-Awareness of a Leader in Islam : Ideal and Possibility. Asian Journal of Manajement Sciences & Education, 4(2), 91–98. http://www.ajmse.leena-luna.co.jp/ajmsevol4n2.php
Retta, E. M., Pasaribu, N. S., Annisa, N., Siregar, R., & Transliova, L. (2024). Eksplorasi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesulitan Guru dalam Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Teknologi. Ijedr: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(2), 1139–1145. https://doi.org/10.57235/ijedr.v2i2.2533
Rhamdani, P. A., Fatunnisa, R., Fathurrahman, R., & Wardati, S. W. (2023). Penerapan Iman Kepada Malaikat pada Kehidupan. Conference Series Learning Class Tauhid and Akhlak, 22, 314–322. https://conferences.uinsgd.ac.id/index.php/gdcs/article/view/1512
Riasah, E. S., & Sirly, D. (2024). Konsep Jihad dalam Mengajar: Perspektif dan Guru Madrasah Aliyah Az-Zain. Spectra: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 23–39. https://journal.staialmasthuriyah.ac.id/index.php/spectra_pai/article/view/9
Ridha DS, M. (2014). Makhluk Gaib dalm Kajian Islam. Al-Qisthu: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Hukum, 11, 41–56. https://doi.org/10.32694/qst.v11i.1198
Rivan, M., Ryan, M., Nuraini, & Nurhalisa. (2023). Beriman Kepada Malaikat dan Kitab Allah. Conference Series Learning Class Tauhid and Akhlak, 22, 176–184. https://conferences.uinsgd.ac.id/index.php/gdcs/article/view/1498
Rohartati, S. (2022). Analisis Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 249–258. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.1935
Rohmah, M. (2019). Konsep Malaikat dalam Tafsir Al-Manar Menurut Muhammad Abduh dan Rasyid Ridha [IAIN Jember]. http://digilib.uinkhas.ac.id/20350/1/
Rosyad, A. M. (2019). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 159–177. https://doi.org/10.30863/didaktika.v13i2.955
Saerang, H. M., Lembong, J. M., Sumual, S. D. M., & Tuerah, R. M. S. (2023). Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru di Era Digital: Tantangan dan Peluang. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 65–75. https://doi.org/10.19109/elidare.v9i1.16555
Samosir, C. N. S. (2019). pengaruh Kompetensi Guru dan Manajemen Waku Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 8 Medan T.A 2019/2020 [Universitas HKBP Nommenses]. https://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/3133
Sanjaya, P. (2024). Menjadi Guru Beretika dalam Bingkai Kompetensi Kepribadian. PT Nilacakra Publishing House.
Setiyadi, B., Muspawi, M., & Kasiani, R. (2021). Implementasi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membina Kompetensi Sosial Guru. Susunan Artikel Pendidikan, 5(3), 227–233. https://doi.org/10.30998/sap.v5i3.8573
Shihab, M. Q. (2020). Makhluk Ghaib: Malaikat dalam Al-Qur’an. PT. Lentera Hati.
Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi dalam Pendidikan Modern. Sindoro: Cendekia Pendidikan, 4(4), 25–35. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i5.3325
Susilo, A., & Sarkowi. (2019). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43–50. https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206
Uno, H. B., & Lamatenggo, N. (2016). Tugas Guru dalam Pembelajaran: Aspek yang Memengaruhi. Bumi Aksara.
Yugo, T., & Surana, D. (2024). Ihsan dalam Tinjauan Aksiologi Filsafat Islam. Tamadduna: Jurnal Peradaban, 1(2), 1–20. https://doi.org/10.29313/tamadduna.v1i2.4833
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v24i1.6453
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Alza Nabiel Zamzami, Elly Zakiatin Nafisa, Masrur Masrur, Shodiq Abdullah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.
License Term: At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam by Pusat Publikasi Ilmiah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. |
LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia





