Implementation of Angelic Responsibility Traits in Teachers' Duties in the Modern Era: An Islamic Education Perspective

Alza Nabiel Zamzami, Elly Zakiatin Nafisa, Masrur Masrur, Shodiq Abdullah

Abstract


ENGLISH: Implementation of Angelic Responsibility Traits in Teachers' Duties in the Modern Era: An Islamic Education Perspective

Objective: This study examines the implementation of angelic responsibility for teachers' duties in the modern era from an Islamic educational perspective. Method: This study uses a qualitative approach with hermeneutic analysis based on the Part and Whole theory to understand the role of teachers in teaching knowledge and educating students' character through Islamic teachings, with religious texts as the primary data source. Results: The study shows that the angelic sense of responsibility can enhance the quality of teaching and students' morality and foster an integrity-driven generation. Teachers in the digital age also face challenges in upholding Islamic values amid societal developments. Conclusion: Implementing the angelic trait of responsibility in teacher education in the modern era can serve as a guideline for improving the quality of education and student morality. This trait of responsibility develops academic competencies and students' character according to Islamic teachings. Contribution: This study makes an important contribution to the development of Islamic education curricula, particularly in introducing character values based on Islamic teachings as a foundation for teachers in performing their duties.

INDONESIAN: Implementasi Sifat Tanggung Jawab Malaikat Terhadap Tugas Guru di Era Modern: Perspektif Pendidikan Islam

Objektif: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji implementasi sifat tanggung jawab malaikat terhadap tugas guru di era modern, dalam perspektif pendidikan Islam. Metode: Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan analisis hermeneutik berbasis teori Part dan Whole untuk memahami peran guru dalam mengajarkan ilmu dan mendidik karakter siswa sesuai ajaran Islam, dengan teks-teks keagamaan sebagai sumber data utama. Hasil: Penelitian menunjukkan bahwa sifat tanggung jawab malaikat dapat meningkatkan kualitas pengajaran, moralitas siswa, dan membentuk generasi berintegritas. Guru di era digital juga menghadapi tantangan dalam mempertahankan nilai-nilai islami di tengah perkembangan zaman. Kesimpulan: Implementasi sifat tanggung jawab malaikat dalam pendidikan guru di era modern dapat menjadi pedoman dalam meningkatkan kualitas pendidikan dan moralitas siswa. Sifat tanggung jawab ini tidak hanya mengembangkan kompetensi akademik tetapi juga karakter siswa sesuai dengan ajaran Islam. Kontribusi: Penelitian ini memberikan kontribusi penting dalam pengembangan kurikulum pendidikan Islam, terutama dalam memperkenalkan nilai-nilai karakter yang berdasarkan ajaran Islam sebagai dasar bagi guru dalam menjalankan tugasnya.


Keywords


Responsibility; Angels Towards; Teachers' Duties; Modern Era; Islamic Education Perspective

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. (2018). Meneladani Sifat-Sifat Malaikat Allah Sebagai Bentuk Mengimani Adanya Malaikat. Taklim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 147–156. https://doi.org/10.17509/tk.v16i2.44250

Adha, M. M., & Ulpa, E. P. (2021). Peran Orang Tua dan Guru dalam Mengembangkan Karakter Anak/Peserta Dididk di Era Modern. Jurnal Global Citizen, 10(2), 90–100. https://doi.org/10.33061/jgz.v10i2.5325

Agustiah, D., Fauzi, T., & Ramadhani, E. (2020). Dampak Penggunaan Media Sosial Terhadap Perilaku Belajar Siswa. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 4(2), 181–190. https://doi.org/10.29240/jbk.v4i2.1935

Aini, N., Mursalim, & Fansuri, F. (2024). Eksistensi Malaikat dalam Perspektif Tasawuf dan Filsafat. Jurnal Mu’allim, 6(1), 181–192. https://doi.org/10.35891/muallim.v6i1.4007

Alam, S., & Andika, D. (2020). Tugas Malaikat Jibril dalam Al-Qur’an (Kajian Tafsir). Al-Wajid: Jurnal Ilmu Al-Qura’an Dan Tafsir, 1(2), 195–210. https://doi.org/10.30863/alwajid.v1i2.1261

Ali, M. M. (2022). Optimalisasi Kompetensi Kepribadian Dan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) dalam Mengajar. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 94–111. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.27

Amelia, J. (2021). Peran Keteladanan Guru PAI dalam Pembentukan Karakter Religius Siswa SMP Negeri 07 Lubuk Linggau [UIN Fatmawati Sukarno]. http://repository.iainbengkulu.ac.id/7053/

Anjarsari, R. (2022). Dampak Kebijakan Sertifikasi Guru Terhadap Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 8(2), 163–173. https://doi.org/10.37729/jpse.v8i2.2327

Anugrah, R. L., Asirin, A., Musa, F., & Tanjung, A. (2019). Islam, Iman dan Ihsan dalam Kitab Matan Arba‘In An-Nawawi (Studi Materi Pembelajaran Pendidikan Islam dalam Perspektif Hadis Nabi SAW). Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 9(2), 29–44. https://doi.org/10.18592/jtipai.v9i2.3422

Anwar, M. (2018). Menjadi Guru Profesional. Prenadamedia Group.

Aprianti, A., & Maulia, S. T. (2023). Kebijakan Pendidikan: Dampak Kebijakan Perubahan Kurikulum Pendidikan Bagi Guru dan Peserta Didik. Jupensi: Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 3(1), 181–190. https://doi.org/10.55606/jupensi.v3i1.1507

Buan, Y. A. L. (2020). Guru dan Pendidikan Karakter: Sinergitas Peran Guru dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter di Era Milenial. CV. Adanu Abimata.

Budiana, I. (2021). Menjadi Guru Profesional di Era Digital. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 2(2), 144–161. https://doi.org/10.33853/jiebar.v2i2.234

Darmadi, H. (2015). Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161–174. https://doi.org/10.31571/edukasi.v13i2.113

Dewi, A. C., Salsabila, Jannah, M., Cantika, A. Z., Aurora, F., & Amirah, A. (2023). Menelusuri Jejak Guru Ideal Di Era Digital. Pendiri: Jurnal Riset Pendidikan, 1(1), 1–8. https://ejournal.ranedu.my.id/index.php/pendiri/article/view/11

Edo, A., & Yasin, M. (2024). Dampak Kesenjangan Akses Pendidikan dan Faktor Ekonomi Keluarga terhadap Mobilitas Sosial. Sinova: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 2(3), 317–326. https://miftahul-ulum.or.id/ojs/index.php/jps/article/view/175

Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Kelas dalam Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 87–105. https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/392

Fauzi, M. I., & Hamidah, T. (2021). Konsep Amanah dalam Perspektif Al-Qur’an. Al-Irfani: Studi Al-Qur’an Dan Tafsir, 2(1), 14–25. https://doi.org/10.51700/irfani.v2i1.214

Febriandari, E. I. (2017). Penerapan Metode Disiplin Positif Sebagai Bentuk Pembinaan Pendidikan Karakter Disiplin Anak SD. Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran, 152–169. https://journal.stkippgritrenggalek.ac.id/index.php/kid/article/view/132

Fibrianto, A. S., & Yuniar, A. D. (2020). Peran Budaya Organisasi dalam Pembentukkan Karakter, Etika dan Moral Siswa SMA Negeri di Kota Malang. Jurnal Analisa Sosiologi, 9(1), 276–282. https://doi.org/10.20961/jas.v9i1.41372

Haikal, R. M., Darmiany, & Husniati. (2022). Problematika Guru dalam Mengajar Peserta Didik Berkebutuhan Khusus di SLB Azahra. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 643–648. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2b.622

Hakim, L. (2021). Eksistensi Metode Jibril dalam Bina Baca Al-Qur’an. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(4), 60–73. https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/salimiya/article/view/453

Haluti, F., Ali, N., Jumahir, Saleh, S. K., & Wahyuni, N. (2023). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Siswa di Era Modernisasi. Jurnal Pendidikan Glasser, 7(1), 211–217. https://doi.org/0.32529/glasser.v7i1.2467

Handulusih, T. P. H., Salma, N. F., Utari, F. A., Sitianingrum, P., & Zuhri, S. (2024). Penggunaan Media Sosial Terhadap Perubahan Pola Pikir dan Perilaku Keagamaan Mahasiswa. Tashdiq: Jurnal Kajian Agama Dan Dakwah, 4(1), 101–110. https://doi.org/10.4236/tashdiq.v4i1.3479

Hasan, W. A. (2018). Berkenalan dengan Malaikat. Kreasi Edukasi.

Illahi, N. (2020). Peran Guru Profesional dalam Meningkatkan Prestasi Siswa dan Mutu Pendidikan di Era Milenial. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.94

Irwansyah, M., Nasution, M. D., & Afrida. (2019). Urgensi Kompetensi Kepribadian Guru dalam Sistem Pendidikan Perspektif Hadits Nabawi. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 9(2), 13–28. https://doi.org/10.18592/jtipai.v9i2.3421

Iskandar, R., & Apipudin. (2023). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Siswa Berbasis Ajaran Islam. Lancah: Jurnal Inovasi Dan Tren, 2(1), 257–262. https://doi.org/10.35870/ljit.v1i2.2182

Juniarti, A. (2024). Dialog Antara Tuhan dan Malaikat Tentang Penciptaan Adam (Analisis Makna Kontekstual) [IAIN Parepare]. https://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/5678/

Kahar, A. (2018). Eksistensi dan Keistimewaan Malaikat Jibril AS dalam Al-Qur’an. Jurnal Pemikiran Dan Ilmu Keislaman, 1(2), 283–325. https://jurnal.ua.ac.id/index.php/jpik/article/view/85

Khodijah, I. S., Khodijah, A., Adawiyah, N., & Tabroni, I. (2021). Tantangan Pendidikan Karakter di Era Digital. Lebah, 15(1), 23–32. https://www.plus62.isha.or.id/index.php/abdimas/article/view/75

Lubis, A. H. (2016). Pendidikan Keimanan dan Pembentukan Kepribadian Muslim. Jurnal Darul ’Ilmi, 4(1), 65–73. https://doi.org/10.24952/di.v4i1.426

Mansir, F. (2020). Kesejahteraan dan Kualitas Guru Sebagai Ujungg Tombak Pendidikan Nasional Era Digital. Jurnal Ika: Ikatan Alumni PGSD, 8(2), 293–303. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v8i2.829

Maryanto, J., Ariyanto, D., & Hidayat, S. (2014). Peran Malaikat Dalam Kitab Suci (Studi Komparatif Kitab Suci Al-Qur’an dan Perjanjian Lama) [Universitas Muhammadiyah Surakarta]. https://eprints.ums.ac.id/30867/

Maulida, U. C. (2019). Peran Guru Akidah Ahlak dalam Menanamkan Sikap Disiplin Kepada Siswa di MTs Wahid Hasyim 01 Dau Malang. [UIN Maulana Malik Ibrahim Malang]. http://etheses.uin-malang.ac.id/16447/

Mursalin, H. (2022). Tantangan Guru Pendidikan Agama Islam pada Era Society 5.0. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 216–228. https://doi.org/10.30868/ei.v11i4.3344

Mutaqin, M. Z., Saleh, A. N., & Alfarisi, A. S. (2021). Analisis Etos Kerja Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di SMA Darussaadah Cimarga Kabupaten Lebak. Mendidik: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 7(2), 183–188. https://doi.org/10.30653/003.202172.182

Nabila, Y. A., Tanjung, N., Ginting, N. O., & Salianto. (2024). Pengaruh Tuntutan Pekerjaan dengan Kesejahteraan Psikologis pada Tenaga Pendidikan Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 8127–8133. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.30178

Ngadhimah, M., & Susirah, K. (2017). Kontribusi Nilai Ikhlas dalam Pendidikan Akhlak Jama’ah Salawat Wahidiyyah. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 12(1), 74–93. https://doi.org/10.31332/ai.v12i1.532

Nurzannah, S. (2022). Peran Guru dalam Pembelajaran. Alacrity: Journal of Education, 2(3), 26–34. https://doi.org/10.52121/alacrity.v2i3.108

Prihatini, S. (2020). Uniknya Asesmen Ilahiyah. Karima (Karya Ilmu Media Aulia).

Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34–54. https://jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/152

Qatrunnada, S., & Solianti, R. (2024). The Practice of Interpretation of As-Sa’di And Muhammad Ali Ash-Shabuni (A Comparative Study of Q.S. Al-Baqarah/2: 284-286). Takwil: Journal of Quran and Hadith Studies, 2(2), 93–112. https://doi.org/10.32939/twl.v2i2.3644

Rahmi, M. M. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran One to One Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Materi Iman Kepada Malaikat di Kelas VII SMP PGRI 11 Palembang [UIN Raden Fatah Palembang]. http://eprints.radenfatah.ac.id/464/

Rangkuti, A. (2017). Konsep Keadilan dalam Perspektif Islam. Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 1–21. https://doi.org/10.30829/taz.v6i1.141

Rashid, A. A. (2015). Self-Awareness of a Leader in Islam : Ideal and Possibility. Asian Journal of Manajement Sciences & Education, 4(2), 91–98. http://www.ajmse.leena-luna.co.jp/ajmsevol4n2.php

Retta, E. M., Pasaribu, N. S., Annisa, N., Siregar, R., & Transliova, L. (2024). Eksplorasi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesulitan Guru dalam Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Teknologi. Ijedr: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(2), 1139–1145. https://doi.org/10.57235/ijedr.v2i2.2533

Rhamdani, P. A., Fatunnisa, R., Fathurrahman, R., & Wardati, S. W. (2023). Penerapan Iman Kepada Malaikat pada Kehidupan. Conference Series Learning Class Tauhid and Akhlak, 22, 314–322. https://conferences.uinsgd.ac.id/index.php/gdcs/article/view/1512

Riasah, E. S., & Sirly, D. (2024). Konsep Jihad dalam Mengajar: Perspektif dan Guru Madrasah Aliyah Az-Zain. Spectra: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 23–39. https://journal.staialmasthuriyah.ac.id/index.php/spectra_pai/article/view/9

Ridha DS, M. (2014). Makhluk Gaib dalm Kajian Islam. Al-Qisthu: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Hukum, 11, 41–56. https://doi.org/10.32694/qst.v11i.1198

Rivan, M., Ryan, M., Nuraini, & Nurhalisa. (2023). Beriman Kepada Malaikat dan Kitab Allah. Conference Series Learning Class Tauhid and Akhlak, 22, 176–184. https://conferences.uinsgd.ac.id/index.php/gdcs/article/view/1498

Rohartati, S. (2022). Analisis Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 249–258. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.1935

Rohmah, M. (2019). Konsep Malaikat dalam Tafsir Al-Manar Menurut Muhammad Abduh dan Rasyid Ridha [IAIN Jember]. http://digilib.uinkhas.ac.id/20350/1/

Rosyad, A. M. (2019). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 159–177. https://doi.org/10.30863/didaktika.v13i2.955

Saerang, H. M., Lembong, J. M., Sumual, S. D. M., & Tuerah, R. M. S. (2023). Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru di Era Digital: Tantangan dan Peluang. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 65–75. https://doi.org/10.19109/elidare.v9i1.16555

Samosir, C. N. S. (2019). pengaruh Kompetensi Guru dan Manajemen Waku Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 8 Medan T.A 2019/2020 [Universitas HKBP Nommenses]. https://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/3133

Sanjaya, P. (2024). Menjadi Guru Beretika dalam Bingkai Kompetensi Kepribadian. PT Nilacakra Publishing House.

Setiyadi, B., Muspawi, M., & Kasiani, R. (2021). Implementasi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membina Kompetensi Sosial Guru. Susunan Artikel Pendidikan, 5(3), 227–233. https://doi.org/10.30998/sap.v5i3.8573

Shihab, M. Q. (2020). Makhluk Ghaib: Malaikat dalam Al-Qur’an. PT. Lentera Hati.

Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi dalam Pendidikan Modern. Sindoro: Cendekia Pendidikan, 4(4), 25–35. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i5.3325

Susilo, A., & Sarkowi. (2019). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43–50. https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206

Uno, H. B., & Lamatenggo, N. (2016). Tugas Guru dalam Pembelajaran: Aspek yang Memengaruhi. Bumi Aksara.

Yugo, T., & Surana, D. (2024). Ihsan dalam Tinjauan Aksiologi Filsafat Islam. Tamadduna: Jurnal Peradaban, 1(2), 1–20. https://doi.org/10.29313/tamadduna.v1i2.4833




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v24i1.6453

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Alza Nabiel Zamzami, Elly Zakiatin Nafisa, Masrur Masrur, Shodiq Abdullah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.

 


License Term:

 

You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.

Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.


Mailing Address:

LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia, Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Visit Journal Publishing Office Location: