Pembelajaran Berbasis Online Aplikasi Quizizz Untuk Meningkatkan Pemahaman Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pengembangan Profesi Guru Di UIN Raden Fatah Palembang

Wiga Ananda, Wasith Achadi, Fitri Oviyanti, Muhammad Al Ghazali

Abstract


Abstract: Quizizz Application Online-Based Learning to Increase Student Understanding in Teacher Professional Development Courses at UIN Raden Fatah Palembang.
All educational institutions ought to create an effective learning for supporting student understanding. One of application to improve student understanding is Quizizz. This study aims to analyze the implementation of online-based learning by Quizizz to improve collegian understanding. A qualitative research with an analytical descriptive method. Data was collected by interviews and documentation. Steps analyze data using the Miles and Huberman model of the researcher as a human instrument, data reduction, presentation and conclusion. The research subject are collegian of FITK Islamic Stated University Raden Fatah Palembang. The result of this research are : Quizizz application make lectures active and fun because all of collegian involved the game. By Quizizz, collegian can understand the course more easily. The collegian Understanding can seen in answering question successly before 82,48 and after 83,18 which improved 0,84%. The problem are due to network connection and some collegian are not familiar with Quizizz application.

Abstrak: Pembelajaran Berbasis Online Aplikasi Quizizz Untuk Meningkatkan Pemahaman Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pengembangan Profesi Guru Di UIN Raden Fatah Palembang
Penciptaan pembelajaran efektif sebagai penunjang pemahaman perlu diwujudkan oleh seluruh lembaga pendidikan. Quizizz adalah salah satu upaya mengakodomir permasalah pendidikan di Indonesia. Penelitian ini bertujuan menganalisis implementasi pembelajaran berbasis online dengan aplikasi Quizizz dalam meningkatkan pemahaman mahasiswa. Riset ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif analitis. Data dikumpulkan melalui wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data mengacu pada Miles dan Huberman yakni reduksi data, penyajian, dan kesimpulan. Subjek penelitian merupakan Mahasiswa prodi PAI di FITK Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa aplikasi Quizizz menjadikan seluruh mahasiswa terlibat dalam permainan, sehingga perkuliahan menjadi lebih aktif dan menyenangkan. Melalui aplikasi Quizizz ini juga, mahasiswa dapat memahami materi dengan lebih mudah. Peningkatan pemahaman ini tampak pada keberhasilan mahasiswa dalam menjawab soal-soal kuis, ditandai dengan rata-rata perolehan hasil belajar sebelum 82,48 dan sesudah diterapkannya Quizizz sebesar 83,18 mengalami peningkatan sebesar 0,84%. Adapun kendala yang terjadi disebabkan karena masalah jaringan dan beberapa mahasiswa belum familiar dengan aplikasi Quizizz.

 


Keywords


Pemahaman, Pembelajaran Efektif, Quizizz

Full Text:

PDF

References


Adhimah, S. (2020). Peran orang tua dalam menghilangkan rasa canggung anak usia dini (studi kasus di desa karangbong rt. 06 rw. 02 Gedangan-Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jpa.v9i1.31618

Agustina, L., & Rusmana, I. M. (2020). PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENYENANGKAN DENGAN APLIKASI KUIS ONLINE QUIZIZZ. Prosiding Sesiomadika, 2(1a), Article 1a. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2249

Anggraini, E. N. (2022). Keefektifan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Idaarotul Ulum (Jurnal Prodi MPI), 4(1 Juni), Article 1 Juni.

Angsana, J. (2019). TANTANGAN DAN STRATEGI GURU DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN.

Arwansyah, Y. B., Putri, N. Q. H., Hidayat, R., Khotimah, K., & Suwandi, S. (2022). Evaluasi Pemanfaatan Aplikasi Game dalam Ujian Bahasa Indonesia (Studi Kasus di SMAN 1 Polanharjo Klaten). Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(3), 653–664. https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i3.481

Azzahra, M. D., & Pramudiani, P. (2022). Pengaruh Quizizz sebagai Media Interaktif terhadap Minat Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1604

Diana, E., & Rofiki, M. (2020a). ANALISIS METODE PEMBELAJARAN EFEKTIF DI ERA NEW NORMAL. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 3(2), Article 2. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1356

Diana, E., & Rofiki, Moh. (2020b). ANALISIS METODE PEMBELAJARAN EFEKTIF DI ERA NEW NORMAL. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(2), 336–342. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1356

Gunawan, I., & Palupi, A. R. (2016). TAKSONOMI BLOOM – REVISI RANAH KOGNITIF: KERANGKA LANDASAN UNTUK PEMBELAJARAN, PENGAJARAN, DAN PENILAIAN. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 2(02). https://doi.org/10.25273/pe.v2i02.50

Hambali Alman Nasution, & Nasution, F. A. (2020). Pengembangan Teknik dan Instrumen Asesmen Aspek Pengetahuan Berbasis Teknologi. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 106–116. https://doi.org/10.30603/tjmpi.v8i2.1306

Hidayati, I. D., & Aslam, A. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Quizizz Secara Daring Terhadap Perkembangan Kognitif Siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2), 251. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.37038

Magdalena, I., Islami, N. F., Rasid, E. A., & Diasty, N. T. (2020). TIGA RANAH TAKSONOMI BLOOM DALAM PENDIDIKAN. 2.

Mustafa, P. S., & Suryadi, M. (2022). Landasan Teknologis sebagai Peningkatan Mutu dalam Pendidikan dan Pembelajaran: Kajian Pustaka. FONDATIA, 6(3), 767–793. https://doi.org/10.36088/fondatia.v6i3.2130

Nasution, M. I. P. (2016a). STRATEGI PEMBELAJARAN EFEKTIF BERBASIS MOBILE LEARNING PADA SEKOLAH DASAR. Jurnal Iqra, 10.

Nurrizka, A. F. (2018). PERAN MEDIA SOSIAL DI ERA GLOBALISASI PADA REMAJA DI SURAKARTA (SUATU KAJIAN TEORITIS DAN PRAKTIS TERHADAP REMAJA DALAM PERSPEKTIF PERUBAHAN SOSIAL). Jurnal Analisa Sosiologi, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.20961/jas.v5i1.18198

Putra, I. G. N. A. W., Nurcahyawati, V., Sutomo, E., Koentjoro, E. Y., & Lebdaningrum, K. (2022). OPTIMALISASI APLIKASI QUIZIZZ BAGI TENAGA PENDIDIK DALAM MENERAPKAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI. JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 28(4), Article 4. https://doi.org/10.24114/jpkm.v28i4.37005

Putri, H., Susiani, D., Wandani, N. S., & Putri, F. A. (2022). Instrumen Penilaian Hasil Pembelajaran Kognitif pada Tes Uraian dan Tes Objektif. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i2.2649

Rahma, F. I. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN (kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan.

Rahman, T. (2020). KAJIAN TEORI PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KNISLEY TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, Volume 5. https://doi.org/10.23969/symmetry.v5i2.3538

Raibowo, S., Nopiyanto, Y. E., & Muna, M. K. (2019). Pemahaman Guru PJOK Tentang Standar Kompetensi Profesional. Journal Of Sport Education (JOPE), 2(1), Article 1. https://doi.org/10.31258/jope.2.1.10-15

Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi|JIITUJ|, 4(2), 163–173. https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605

Setyosari, P. (2017). MENCIPTAKAN PEMBELAJARAN YANG EFEKTIF DAN BERKUALITAS. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran) Kajian dan Riset dalam Teknologi Pembelajaran, 20–30. https://doi.org/10.17977/um031v1i12014p020

Sitorus, D. S., & Santoso, T. N. B. (2022a). Pemanfaatan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Pada Masa Pandemi Covid-19. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 81–88. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p81-88

Sitorus, D. S., & Santoso, T. N. B. (2022b). Pemanfaatan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Pada Masa Pandemi Covid-19. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p81-88

Subandowo, M. (2022). Teknologi Pendidikan di Era Society 5.0. 9.

Supriadi, N.-, Tazkiyah, D., & Isro, Z. (2021). PENERAPAN APLIKASI QUIZIZZ DALAM PEMBELAJARAN DARING DI ERA COVID-19. Jurnal Cakrawala Mandarin, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.36279/apsmi.v5i1.101

Surani, D. (2019). STUDI LITERATUR : PERAN TEKNOLOG PENDIDIKAN DALAM PENDIDIKAN 4.0. 2.

Wahyuda, V. S. (2019). Implementasi Pembelajaran Saintifik Pada Mata Pelajaran IPS Di SMP Negeri 1 Jabon Sidoarjo [Undergraduate, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/16071/

Winarso, W. (2014). MEMBANGUN KEMAMPUAN BERFIKIR MATEMATIKA TINGKAT TINGGI MELALUI PENDEKATAN INDUKTIF, DEDUKTIF DAN INDUKTIF-DEDUKTIF DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 3(2). https://doi.org/10.24235/eduma.v3i2.58




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v21i1.5218

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Wiga Ananda, Wasith Achadi, Fitri Oviyanti, Muhammad Al Ghazali

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.

 


License Term:

 

You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.

Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.


Mailing Address:

LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia, Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Visit Journal Publishing Office Location: