Potret Pola Pendidikan Agama Islam Keluarga Pekerja Perkebunan Teh Desa Tangsi Baru Kabawetan

Leni Marlina, Fakruddin Fakruddin, Muksal Mina Putra

Abstract


Abstract: The Portrayal Of Islamic Religious Education Patterns Of The Workers’ Family At The Tea Plantation In Tangsi Baru Village Kabawetan
The family is a small part of society that consists of father, mother (parents), and children. Parents are the first and foremost educators for every child. When parents have other professions outside the home, they definitely still have to prioritize religious education for their children even since early years. In this regard, how are the patterns of familial education in Tangsi Baru Village, Kabawetan, Kepahiang Regency, in the midst of families as the tea laborers? To answer the foregoing question, this study used a qualitative approach. The data collection techniques were interviews and observations, and the data were then analyzed in a qualitative way. The conclusion is showed that the most widely applied pattern of Islamic education in the family was a democratic pattern, with the reason in order that their children are not circumscribed by the parents’ rules, in the meantime their control is very limited because of being the plantation workers


Keywords


education patterns; parents’ professions; democratic education

Full Text:

PDF

References


Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Pendidikan Anak: Studi pada Masyarakat Dayak di Kecamatan Halong Kabupaten Balangan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 33–48.

Agustina, D. F., & Maulana, O. (2017). Faktor Penyebab Perbedaan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Antara Peserta Didik Yang Berasal Dari Keluarga Guru Dan Buruh Tani Di Sman 1 Gunung Sugih Kabupaten Lampung Tengah [PhD Thesis]. UIN Raden Intan Lampung.

Apriyanti, M. E. (2017). Peran Pendidikan Agama dan Perhatian Orang Tua Dalam Mencegah Penyalahgunaan Narkoba. Fakt J Ilm Kependidikan, 4(2), 133–42.

Arifin, S. (2017). Revitalisasi Keluarga Sebagai Lingkungan Pendidikan. Jurnal Kariman, 5(1), 1–22.

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional (Telaah Epistemologi Terhadap Problematika Pendidikan Islam). Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(1), 34–49.

Azis, A. (2019). Pembentukan Perilaku Keagamaan Anak. Jurnal Pemikiran Dan Ilmu Keislaman, 1(1), 197–234.

Bafadhol, I. (2017). Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(11), 14.

Barsihanor, B. (2015). Kerjasama antara Sekolah dan Keluarga dalam Pendidikan Karakter. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 54–69.

Basrawi, J. B. (2019). Model Internalisasi Nilai-nilai Akhlak pada Keluarga Buruh Perkebunan Teh. Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.29313/ga.v3i1.4834

Dachrud, M., & Yusra, Y. (2018). Pendidikan Berbasis Islam Dan Multikultural Dalam Keluarga Sebagai Pembentuk Religiusitas Pada Anak. Potret Pemikiran, 22(2).

Daheri, M., & Warsah, I. (2019). Pendidikan Akhlak: Relasi Antara Sekolah Dengan Keluarga. At-Turats, 13(1), 3. https://doi.org/10.24260/at-turats.v13i1.1285

El Fiah, R., & Hizri, M. (2020). Mendidik Anak dalam Keluarga Era Modern Perspektif Ibnu Ihsan Baihaqi. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial Dan Sains, 9(1), 45–50.

Framanta, G. M. (2020). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap kepribadian anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 1(2), 150–154.

Gazali, S. (2018). Pendidikan Anak Dalam Keluarga Perspektif Islam. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Kemasyarakatan, 27–60.

Ghufron, A. (2017). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Shalat Bagi Anak Di Keluarga Petani Kecamatan Guntur Kabupaten Demak [PhD Thesis]. Fakultas Agama Islam UNISSULA.

Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. Educational Communication and Technology, 29(2), 75–91. https://doi.org/10.1007/bf02766777

Gumilang, G. S. (2016). Metode penelitian kualitatif dalam bidang bimbingan dan konseling. Jurnal Fokus Konseling, 2(2).

Haderani, H. (2019). Peranan keluarga dalam Pendidikan Islam. Ilmu Kependidikan Dan Kedakwahan, 12(24), 22–41.

Hadi, S. (2017). Pemeriksaan Keabsahan Data Penelitian Kualitatif Pada Skripsi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1).

Hamid, A., & Djollong, A. F. (2019). Strategi Pendidikan Spiritual Dalam Mengantisipasi Dampak Globalisasi Pada Masyarakat. AL-Athfal: Jurnal Pembelajaran Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2).

Hasan, N. (2018). Pola Kerjasama Sekolah dan Keluarga dalam Pembinaan Akhlak (Studi Multi Kasus di MI Sunan Giri Dan MI Al-Fattah Malang). Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam, 3(01), 97–111.

Hidayah, R. N. (2015). Pendidikan Anak Usia Dini Perspektif Ki Hajar Dewantara. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 9(2), 249–258.

Humaira, M. (2019). Membangun Karakter dan Melejitkan Potensi Anak. Elex

Jayanti, N. N. (2019). Pendidikan Agama Islam Anak Pada Keluarga Tenaga Kerja Wanita (TKW)(Studi Kasus di Desa Kedungsuren Kecamatan Kaliwungu Selatan Kabupaten Kendal Tahun 2019) [PhD Thesis]. IAIN SALATIGA.

Khaeriyah, E. (2015). Membangun kesadaran moral melalui pendidikan anak usia dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2).

Khobir, A. (2019). Pola Pendidikan Karakter di Kalangan Keluarga Nelayan. Edukasia Islamika, 42–61.

Krisnawanti, A. (2016). Kerjasama guru dengan orang tua membentuk karakter disiplin siswa kelas V SD negeri gembongan. Basic Education, 5(18), 1-737-1.745.

Kurniawan, A. (2018). Pengaruh Pola Asuh Permisif terhadap Rasa Percaya Diri Siswa Kelas V. Basic Education, 7(14), 1–341.

Latief, I. N. A., & Hafni, N. D. (2017). Pola Pendidikan Keluarga dalam Membendung Gaya Hidup Hedonis di Lingkungan Perindustrian. Jurnal Tadris, 9(1), 71–86.

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Kencana.

Mardiana, N. S. (2020). Pengaruh Pola Asuh Otoriter Orang Tua terhadap Interaksi Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(1), 22–25.

Mariyam, S., Triwoelandari, R., & Nawawi, H. K. (2018). Pengaruh Metode Resitasi Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) Siswa Kelas VII SMP Pembangunan Bogor. E-Jurnal Mitra Pendidikan, 2(11), 1282–1296.

Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Jossey-Bass.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. SAGE Publications, Inc.

Mirantika, N. R. (2016). Hubungan Pola Asuh Permisif dan Otoriter Dengan Kenakalan Remaja [PhD Thesis]. Universitas Negeri Semarang.

Munjahid, M., & Kuswanto, H. (2018). Pola Pendidikan Humanis Religius Pada Rumah Pintar “Pijoengan” Bantul Yogyakarta. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 16(1), 147–165.

Murniyetti, M., Engkizar, E., & Anwar, F. (2016). Pola pelaksanaan pendidikan karakter terhadap siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2).

Mutmainah, S. (2019). Diksi Dalam Pola Asuh Anak yang Islami. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 1–17.

Nasution, S. (2019). Pendidikan Lingkungan Keluarga. TAZKIYA, 8(1).

Natsir, N. F., Aisyah, A., Hasbiyallah, H., & Ihsan, M. N. (2018). Mutu pendidikan: Kerjasama guru dan orang tua. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8(2), 311–327.

Prasetiawati, E. (2017). Konsep Pendidikan Anak Menurut Al-Qur’an Perspektif Muhammad Quraish Shihab. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 116–131.

Rhizalino, D. D. (2016). Pendidikan Anak Dalam Keluarga Buruh Tani Desa Srigading Kabupaten Bantul. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 5(5), 457–465.

Rozana, A. A., Wahid, A. H., & Muali, C. (2018). Smart Parenting Demokratis Dalam Membangun Karakter Anak. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 1–16.

Saruji, H. (2020). Sekolah Sebagai Instrumen Konstruksi Sosial di Masyarakat. Istiqra: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(2), 1–9.

Stake, Robert. E. (1995). The Art of Case Study Research. SAGE publications.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v19i1.3101

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by:

 
        

 
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia
 
Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id