Implementasi Metode Pembiasaan : Upaya penanaman Nilai-Nilai Islami Siswa SDN 08 Rejang Lebong
Abstract
Abstract: The Implementation of habituation method: The effort to instill Islamic values into the students of SDN 8 Rejang Lebong
Every child’s positive behavior is not necessarily attributed to their inborn character, but it is passed down through a process of habituation. Habituation as a learning method is assumed to be a proper way to embed Islamic values into students so that it develops into a culture at school. Anchored in this assumption, this study sought to find out a depiction of the habituation method implementation in an effort to instill Islamic values of SDN 08 Rejang Lebong students. The method used to obtain this depiction was a qualitative method by conducting interviews and observations to the study objects until the accurate data were gained and then analyzed using Miles and Huberman’s stages of data analysis. This study revealed that the habituation learning method was seen to be effective in instilling Islamic values in SDN 08 Rejang Lebong, and to date those values can be well-maintained
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, A. M. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter pada Kegiatan Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 183–196.
Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1).
Arifin, M. A., & Mukhlishin, M. (2018). Selfie Activity Sebagai Metode Pembelajaran Akhlak. Jurnal Ulul Albab, 22(1).
Aritonang, M., & Situmorang, J. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif TSTS–NHT dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Pengantar Bisnis. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 12(1), 88–100.
Astuti, R., & Dacholfany, M. I. (2016). Pengaruh Supervisi Pengawas Sekolah dan Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru SMP di Kota Metro lampung. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM Metro, 1(2), 204–217. https://doi.org/10.24127/jlplppm.v1i2.295
Budiyono, Y. H., & Harmawati, Y. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Nilai-Nilai Keteladanan Guru dan Orang Tua Pada Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional PPKn III, 1–12.
Daheri, M., & Warsah, I. (2019). Pendidikan Akhlak: Relasi Antara Sekolah Dengan Keluarga. At-Turats, 13(1), 3. https://doi.org/10.24260/at-turats.v13i1.1285
Enda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran | Emda | Jurnal Lantanida. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/lantanida/article/view/2838
Fahmi, M. N., & Susanto, S. (2018). Implementasi Pembiasaan Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 7(2), 85–89.
Fathurrohman, M. (2016). Pengembangan Budaya Religius dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 19–42.
Framanta, G. M. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kepribadian Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 1(2), 150–154.
Gumilang, G. S. (2016). Metode penelitian kualitatif dalam bidang bimbingan dan konseling. Jurnal Fokus Konseling, 2(2).
Gusman, H. E. (2020). Hubungan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dengan Kinerja Guru di SMP N Kecamatan Palembayan Kabupaten Agam. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 293-301–301. https://doi.org/10.23036/bmp.v2i1.3764
Hadi, S. (2017). Pemeriksaan Keabsahan Data Penelitian Kualitatif Pada Skripsi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1).
Hartini, S. (2017). Pendidikan Karakter Disiplin Siswa di Era Modern Sinergi Orang Tua dan Guru di MTs Negeri Kabupaten Klaten. Al-asasiyya: Journal Of Basic Education, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.24269/ajbe.v2i1.882
Hasanah, H. (2017). Teknik-teknik observasi (sebuah alternatif metode pengumpulan data kualitatif ilmu-ilmu sosial). At-Taqaddum, 8(1), 21–46.
Hidayat, R., Sarbini, M., & Maulida, A. (2018). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti dalam Membentuk Kepribadian Siswa SMK Al-Bana Cilebut Bogor. Prosa PAI: Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(1B), 146–157.
Liana, H., Rahardjo, B., & Sjamsir, H. (2018). Implementasi pembelajaran karakter anak usia dini di paud anak kita preschool samarinda. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 8–19.
Maharani, D. (2018). Pendidikan Anak Perspektif Psikologi dan Pendidikan Islam. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 1(01), 38–60. https://doi.org/10.37542/iq.v1i01.5
Majid, D. A., Iwan, I., & Suteja, S. (2017). Pengaruh Penerapan Metode Bermain Peran terhadap Prestasi Belajar pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Siswa Madrasah Tsanawiyah (MTs) Arruhama Kuningan. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1).
Manizar, E. (2015). Peran Guru Sebagai Motivator dalam Belajar. Tadrib, 1(2), 204–222.
Masrur, M. (2020). Peranan Metode Modeling dalam Upaya Meningkatan Prestasi Belajarsiswa Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Pokok Bahasan Mempraktikkan Shalat Fardu di SD Negeri 126 / IV Kota Jambi Tahun 2019. Jurnal Pendidikan Guru, 1(1), Article 1. https://jurnal.literasikitaindonesia.com/index.php/jurpendigu/article/view/68
Maya, R. (2017). Esensi Guru dalam Visi-Misi Pendidikan Karakter. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(03).
Nasution, A. (2019). Metode Pembiasaan Dalam Pembinaan Shalat Berjamaah dan Implikasinya Terhadap Penanaman Budaya Beragama Siswa Smp Negeri 2 Kabawetan. Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 4(1).
Ngalu, R. (2019). Pendidikan Karakter Melalui Pengembangan Kultur Sekolah.
Nurhadi, A. (2020). Implementasi Manajemen Strategi Berbasis Pembiasaan Dalam Menumbuhkan Karakter Religius Siswa di SMAN 1 Galis Pamekasan. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 3(1, January), 65–76.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v19i1.3094
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by: