Evaluation Of Teachers' Professionality In Improving The Quality Of Madrasah In The Era Of Globalization

Purdiyanto Purdiyanto, Hadiwinarto Hadiwinarto

Abstract


Abstract: Evaluation Of Teachers' Professionality In Improving The Quality Of Madrasah In The Era Of Globalization
The purpose of this study was to determine and evaluate the quality of madrasah education in the study of teacher professionalism in the era of globalization. The method uses a qualitative approach with the type of library research and data sources from books and journals about the quality of madrasah education and the professionalism of teachers in the era of globalization. The results in this study indicate that the quality of madrasah education in the era of globalization in the 21st century in the western, eastern and central parts of Indonesia has differences in its quality towards quality education attainment in accordance with the National Education Standards (SNP). Teacher professionalism is one of the main factors affecting the quality of education. Professional teachers must have the ability: (1) to master teaching materials and materials; (2) master and apply philosophy, methods, techniques and practices; (3) take advantage of the development of ICT to improve the quality of learning; (4) self-development and improving professional performance; and (5) increasing commitment to community service.

Abstract: Evaluasi Profesionalitas Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah Di Era Globalisasi
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui dan mengevaluasi mutu pendidikan madrasah dalam kajian profesionalitas guru di era globalisasi. Metode menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian kepustakaan (library research) dan sumber data dari buku-buku dan jurnal-jurnal tentang mutu pendidikan madrasah dan profesionalitas guru di era globalisasi. Hasil dalam penelitian ini menunjukkan bahwa mutu pendidikan madrasah di era globalisasi abad 21 yang ada di wilayah Indonesia bagian Barat, Timur dan Tengah memiliki perbedaan dalam kualitasnya terhadap pencapaian pendidikan yang berkualitas sesuai dengan Standar Nasional Pendidikan (SNP). Profesionalitas guru merupakan salah satu faktor utama yang mempengaruhi mutu pendidikan. Guru yang profesional harus memiliki kemampuan: (1) menguasai materi dan bahan ajar; (2) menguasai dan menerapkan filosofi, metode, teknis dan praktik; (3) memanfaatkan perkembangan TIK untuk meningkatkan kualitas pembelajarannya; (4) mengembangkan diri dan meningkatkan kinerja profesional; dan (5) meningkatkan komitmen pengabdian dirinya di masyarakat.


Keywords


Madrasah Education Quality; Teacher Professionalism; Globalization Era; Evaluation

Full Text:

PDF

References


Bakhri, A. (2015). Tantangan Pendidikan Agama Islam di Madrasah Pada Era Globalisasi. Jurnal Madaniyah.

Calista, V., Kurniah, N., & Ardina, M. (2019). HUBUNGAN REINFORCEMENT TERHADAP DISIPLIN ANAK USIA DINI DI PAUD PEMBINA 1 KOTA BENGKULU (Studi Deskriptif Kuantitatif Di PAUD Pembina 1 Kota Bengkulu). Jurnal Ilmiah POTENSIA, 4(1), 13–17. https://doi.org/10.33369/jip.4.1.13-17

Lina Miftahul Jannah & Bambang Prasetyo. (2011). Pendekatan Kuantitatif. Materi Pokok Metode Penelitian Kuantitatif.

Mintarsih, D. (2014). Profesi Tenaga Kependidikan. Deepublish.

Nawawi, H. (1998). Metode Penelitian Bidang Sosial. Gadjah Mada University Press.

Neuman, W. L. (2013). Metode Penelitian Sosial: Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif Edisi Ketujuh. Jakarta: PT. Indeks.

Putri, S. D., & Citra, D. E. (2019). PROBLEMATIKA GURU DALAM MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN IPS DI MADRASAH IBTIDAIYAH DARUSSALAM KOTA BENGKULU. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(1), 49–54.

Safura, O. B., & Purnomo, A. (2019). Peran Lembaga Jaringan Kemanusiaan Jawa Timur (JKJT) Dalam Mewujudkan Anak Jalanan Yang Berkarakter Di Kecamatan Lowokwaru Kota Malang. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(2), 229–238. https://doi.org/10.29300/IJSSE.V1I2.2097

Wahyono, P., Husamah, H., & Budi, A. S. (2020). Guru profesional di masa pandemi COVID-19: Review implementasi, tantangan, dan solusi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru.

Wijaya, I. (2018). Professional Teacher: Menjadi Guru Profesional. CV Jejak (Jejak Publisher).

Yuniar, Y. (2013). MUTU MADARASAH DAN PROFESIONALISME GURU: TUNTUTAN DI ERA GLOBALISASI. Ta’dib: Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 18(01), 135–161.

Zed, M. (2004). Metode peneletian kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.

Zulmaron, Noupal, M., & Aliyah, S. (2017). Peran Sosial Keagamaan Remaja Masjid Di Kelurahan Pipa Reja Kecamatan Kemuning Palembang. Jurnal Studi Agama.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v19i2.3083

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by:

 
        

 
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia
 
Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id