Analisis Kajian Penelitian Tentang Pembelajaran Jarak Jauh Mata Pelajaran PAI Pada Masa Pandemi COVID-19

Ani Aryati, Nur Azizah

Abstract


Abstract: Analysis Of Research Studies On Distance Learning Of PAI Subjects During The Covid-19 Pandemic
The theme of distance learning research in Islamic Religious Education during the Covid-19 Pandemic was very diverse, while the analysis of diversity has not been much researched. The method used is a literature review that refers to relevant scientific journal articles. The analysis of this study shows that there are various perspectives used by researchers, among which the most focus is on media, methods, readiness of facilities and infrastructure, and educational policies that support the distance learning process. All studies that discuss distance learning recommend teachers to increase their creativity in mastering technology-based learning tools. E-learning is learning that makes use of technology. With an internet connection the teacher can learn together using groups on social media such as Whatsapp, telegram, zoom applications, or other social media.

Abstrak: Analisis Kajian Penelitian Tentang Pembelajaran Jarak Jauh Mata Pelajaran PAI Pada Masa Pandemi Covid-19
Tema penelitian pembelajaran jarak jauh pelajaran Pendidikan Agama Islam pada masa Pandemi Covid-19 sangat beragam, sedangkan analisis keberagaman belum banyak yang meneliti. Metode yang digunakan adalah kajian literatur yang merujuk pada artikel jurnal ilmiah yang relevan. Analisis dari kajian ini menunjukkan terdapat ragam perspektif yang digunakan oleh para peneliti, diantara yang paling banyak menjadi fokusnya adalah mengenai media, metode, kesiapan sarana dan prasarana, serta kebijakan pendidikan yang mendukung proses pembelajaran jarak jauh. Seluruh kajian yang membahas mengenai pembelajaran jarak jauh merekomendasikan para guru untuk meningkatkan kreatifitasnya dalam menguasai perangkat pembelajaran berbasis teknologi. E-learning adalah pembelajaran yang memanfaatkan teknologi. Dengan koneksi internet guru dapat melakukan pembelajaran bersama menggunakan grup di media sosial seperti Whatsapp, telegram, aplikasi zoom, ataupun media sosial lainnya.


Keywords


Research Studies; Distance Learning; Covid-19 Pandemic

Full Text:

PDF

References


Abidah, A., Hidaayatullaah, H. N., Simamora, R. M., Fehabutar, D., & Mutakinati, L. (2020). The Impact of Covid-19 to Indonesian Education and Its Relation to the Philosophy of “Merdeka Belajar.” Studies in Philosophy of Science and Education, 1(1), 38–49. https://doi.org/10.46627/sipose.v1i1.9

Ahmad, M. Y. (2013). Konsep Pendidikan Islam. Pengajian Islam, 20, 95–104.

Angdreani, V., Warsah, I., & Karolina, A. (2020). Implementasi metode pembiasaan : upaya penanaman nilai-nilai islami siswa SDN 08 Rejang Lebong. Jurnal Iain Bengkulu, 19(1), 1–21.

Arief S. S. (2003). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Raja Grafindo Persada.

Arsyad, A. (2009). Media Pembelajaran,. Raja Grafindo Persada.

Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Gaya Media.

Effendi, S. (2003). Pengelolaan Perguuran Tinggi Menghadapi Tantangan Global. Seminar Nasional Majelis Rektor Indonesai, 1–12.

Rochaety, E., Rahayuningsih, P. & Yanti, P.G. (2006). Sistem InformasiManajemen Pendidikan. Bumi Aksara.

Fauzi, I., Hermawan, I., Khusuma, S., Indonesia, U. P., & Jakarta, U. N. (2020). Teachers’ Elementary School in Online Learning of COVID-19 Pandemic Conditions. 5(1), 58–70.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review.

Husniyatus, S. Z. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT. Kencana.

Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48. https://sinestesia.pustaka.my.id/journal/article/view/44

Khoiri, Q., & Bustomi, B. (2020). Literacy Culture of Islamic Education Teachers in Senior High School of Bengkulu City. Dinamika Ilmu, 20(1), 133–145. https://doi.org/10.21093/di.v20i1.2156

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–35.

Maulana, C. (2020). Cegah Covid-19, Pendidikan Islam Diminta Ikuti Kebijakan. Republika.Coom, 1. https://mediaindonesia.com/read/detail/296789-cegah-covid-19-pendidikan-islam-diminta-ikuti-kebijakan

Muhtadi, A. (2009). Implementasi Konsep Pembelajaran “Active Learning” Sebagai Up Aya Untuk Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa Dalam Perkuliahan. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 5(1), 1–12.

Naim, N. (2009). Menjadi Guru Inspiratif; Memberdayakan dan Mengubah Jalan Hidup Siswa,. Pustaka Pelajar.

Oztok, M., Zingaro, D., Brett, C., & Hewitt, J. (2013). Exploring asynchronous and synchronous tool use in online courses. Computers and Education, 60(1), 87–94. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.08.007

Paul M. Muchinsky. (2012). Inovasi Pendidikan Suatu Analisis Terhadap Kebijakan baru Pendidikan. In Psychology Applied to Work: An Introduction to Industrial and Organizational Psychology, Tenth Edition Paul (Vol. 53, Issue 9). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Ranius, A. (2013). Pemanfaatan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Matrik, 12, 53–62.

Siti M. M. N. (2020). Implementation Of Islamic Religious Education Learning In Higher Education On The Pandemic Period. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 285.

Sutirna & Suntoko. (2001). PERSEPSI GURU TERHADAP INOVASI MEDIA ( Penelitian Survey di Lingkungan Guru Se Komisariat Telukjambe Karawang). Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(7), 85–90.

Wijaya, J. E., & Vidianti, A. (2020). The Effectiveness of Using Interactive Electronic Modules on Student Learning Outcomes in Education Innovation Course. 422(Icope 2019), 86–89. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200323.096

Yeni Y., S. (2020). Analisis Keefektivitasan Pemanfaatan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Masa Pandemi Corona (Covid-19). Jurnal Sosial & Budaya Syar’i, 7(10), 875.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v19i2.3080

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by:

 
        

 
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia
 
Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id