The Problems of Using Google Classroom as a Learning Tool for Islamic Religious Education in the Covid-19 Era
Abstract
Abstract: Problematika Penggunaan Google Classroom Sebagai Sarana Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Era Covid-19
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui problematika penggunaan Google Classroom sebagai sarana pembelajaran di era Covid-19 pada mata pelajaran PAI kelas 11 di SMA Negeri 6 Kota Bengkulu dan mengetahui upaya menghadapi problematikanya. Jenis penelitiannya adalah kualitatif, dengan pendekatan deskriptif. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Informan berjumlah 12 orang yaitu 1 orang kepala sekolah SMA, 2 orang guru Pendidikan Agama Islam, dan 9 orang siswa-siswi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa problematikanya adalah terdapat sarana yang kurang mendukung seperti jaringan yang tidak stabil; siswa yang tidak mempunyai smartphone dan laptop; masih banyak guru yang belum mahir menggunakan teknologi dan sosial media untuk pembelajaran jarak jauh; siswa yang tidak mengerti cara menggunakan teknologi untuk pembelajaran. Upaya dalam menghadapi problematikanya adalah pihak sekolah memberikan pelatihan menggunakan Google Classroom sebelum kegiatan belajar dilaksanakan; menyediakan kuota internet untuk belajar. Dewan guru selalu memberikan motivasi belajar kepada peserta didik. Guru juga bergabung di seluruh grup Whatsapp kelas dan aplikasi Google Clasroom sehingga dapat mengawasi aktivitas belajar online.
Abstract: The Problems of Using Google Classroom as a Learning Tool for Islamic Religious Education in the Covid-19 Era
The purpose of this study was to find out the problems of using Google Classroom as a learning tool in the Covid-19 era in 11th grade Islamic Lesson at Public High School 6 Bengkulu City and to find out how to deal with the problems. This type of research is qualitative, with a descriptive approach. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. There were 12 informants, namely 1 high school principal, 2 Islamic Religious Education teachers, and 9 students. The results of the study indicate that the problem is that there are facilities that are not supported, such as an unstable network; students who do not have smartphones and laptops; there are still many teachers who are not proficient in using technology and social media for distance learning; students who do not understand how to use technology for learning. Efforts to deal with the problem are that the school provides training using Google Classroom before learning activities are carried out; provide internet quota for studying. The teacher council always provides learning motivation to students. Teachers also join all class Whatsapp groups and the Google Classroom application so they can monitor online learning activities.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amma, T., Setiyanto, A., & Fauzi, M. (2021). Problematika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Peserta Didik. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 3(2), 135–151.
Azra, H. (2018). Islamic Education in Indonesia. International Handbooks of Religion and Education, 7(1), 763–780.
Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19:(Studi Kasus di SMPIT Nurul Fajri–Cikarang Barat–Bekasi). Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 208–218.
Efendi, S., Lubis, S. A., & Nasution, W. N. (2018). Problematika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sd Negeri 064025 Kecamatan Medan Tuntungan. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 2(2).
Elihami, E., & Syahid, A. (2018). Penerapan pembelajaran pendidikan agama islam dalam membentuk karakter pribadi yang islami. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 2(1), 79–96.
Hasmar, A. H. (2020). Problematika Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(1), 15–33.
Husni, H. (2016). The Challenges of Religious Education in Indonesia and the Future Perspectives. Religious Studies: An International Journal, 4(2).
La Fua, J., Nurlila, R. U., Gunawan, F., & Wekke, I. S. (2018). Islamic Education on Formation of Environmental Awareness in Pondok Pesantren Indonesia. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 156(1), 12035
mahfud Mahfud, C. (2019). The Genealogy of Social History of Islamic Education Politics In Indonesia. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 1–12.
Mulasi, S., & Saputra, F. (2019). Problematika Pembelajaran Pai Pada Madrasah Tsnawiyah Di Wilayah Barat Selatan Aceh. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 2, 269
Munastiwi, E. (2019). Islamic Education in Indonesia and Malaysia: Comparison of Islamic Education Learning Management Implementation. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1–26.
Rasyid, A. (2018). Problematika Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah Tsanawiyah Al-Khairaat Pakuli Kabupaten Sigi. Scolae: Journal of Pedagogy, 1(1), 13–25.
Ratnawati, D., Abidin, A. Z., & Zulfikar, E. (2020). Problematika Pembelajaran Al-Qur’an Di Era Industri Dalam Konteks Indonesia. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 6(1), 72–92.
Rosyad, A. M. (2020). The integration of Islamic education and multicultural education in Indonesia. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 3(1), 164–181.
Sabila, A. M., Susanto, H., & Saputro, A. D. (2020). Education Thought Imam Zarkasyi and Relevance to the Development of Islamic Education in Indonesia. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 19–38.
Suharto, T. (2018). Transnational Islamic education in Indonesia: an ideological perspective. Contemporary Islam, 12(2), 101–122.
Susiana, S. (2017). Problematika Pembelajaran PAI di SMKN 1 Turen. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 2(1), 73–88.
Syar’i, A., Hamdanah, H., & Akrim, A. (2020). The Development Of Madrasa Education In Indonesia. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(4), 513–523.
Takdir, T. (2020). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 2(1), 40–58.
Ulya, M. A. W. (2021). Problematika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Microsoft Teams pada Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1), 105–120.
Wahid, A. H., Bali, M., & Maimuna, S. (2021). Problematika pembelajaran fiqih terhadap minat belajar siswa dalam pembelajaran jarak jauh. Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(01), 1–17.
Zulaikhah, S. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam Di Smpn 3 Bandar Lampung. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 83–93.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v20i1.3078
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by: