Strategi Guru Alquran Hadis Dalam Meningkatkan kemampuan Siswa Menghafal Juz Amma
Abstract
Abstract: Al Quran Hadis teachers’ strategy in improving the students’ skill in memorizing Juz Amma.
This research is motivated by education at this time facing and using sophisticated technology. This greatly affects the growth of learners in the learning process, especially in memorizing the juz Amma in the holy Quran. This study aims to analyze: 1) What strategies that teachers use in improving learners' ability to memorize Juz' Amma. 2) what strategies are used by teachers Alquran Hadith In maintaining the memorization of learners. This research is descriptive qualitative, which is to accurately explain the data found in the field that is then analyzed critically and described narratively, by looking for objects as they are originally founded. Data sources are obtained from interviews, field observations, documentation, archives, and other official documents. The results show that the strategies used are Wahdah (reciting the Quran) and Jama' (Repeating Readings). The strategy of the teacher of Alquran hadith in maintaining memorization in Madrasah Ibtidaiyah Muthi'ul Haady Bogo Rejo is through reading the surah that has been deposited when performing prayers, then by connecting the verses done with the teacher first read a verse or several verses and students imitate it. The last strategy to keep memorization is by helping friends in learning by heart.
Abstrak: Strategi Guru Alquran Hadis Dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa Menghafal Juz Amma.
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pendidikan pada saat ini yang berlangsung dengan penggunaan teknologi yang canggih. Hal demikian sangat mempengaruhi pertumbuhan peserta didik dalam proses pembelajaran khususnya dalam menghafal juz Amma. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis: 1) Strategi apa yang digunakan guru dalam meningkatkan kemampuan peserta didik dalam menghafal Juz Amma. 2) strategi apa yang digunakan oleh guru Alquran Hadis dalam menjaga hafalan peserta didik. Penelitian ini bersifat deskriptif kualitatif yaitu menjelaskan data-data secara akurat yang ditemukan dilapangan yang selanjutnya di analisis secara kritis dan di deskripsikan secara naratif. Sumber data diperoleh dari hasil wawancara, observasi lapangan, dokumentasi, dan dokumen resmi lainnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi yang digunakan ialah Wahdah yaitu memperbanyak bacaan Alquran dan Jama’ yaitu mengulang bacaan. Strategi guru Alquran hadis dalam menjaga hafalan di Madrsah Ibtidaiyah Muthi’ul Haady Bogo Rejo ialah dengan cara menganjurkan siswa membaca surah yang sudah disetorkan ketika melaksanakan shalat, kemudian dengan cara menyambung ayat yang dilakukan dengan guru terlebih dahulu membacakan satu ayat atau beberapa ayat dan siswa menirukannya. Adapun strategi yang terakhir agar hafalan tetap terjaga yaitu dengan cara membantu teman menghafal.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al Khalil, A. D. (2011). Menghafal Alquran Tanpa Guru. Mumtaza.
Budila, A. S. (2011). Panduan Cepat Mengahafal Alquran. Diva Press.
Fadhilah, F., & Rusdin, R. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Menggunakan Metode Inside Outside Circle. AL-FIKR: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 32–37. https://doi.org/10.32489/alfikr.v4i1.39
Fadila. (2016). Mengembangkan Motivasi Belajar Melalui Locus Of Control Dan Self Esteem. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29240/bjpi.v1i1.86
Ghony, M. D., & Almanshur, F. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Ar-Ruz Media.
Iwan, B. H., & Hawari. (2018). Handbook Metodologi Studi Islam. Prenada Media group.
Iriswan, (2019). Implementasi Model Muraja‘Ah Sima‘An Intensif Dalam Menjaga Hafalan Alquran Santri | PENDAIS (e-journal.id) VOLUME 1 NO.2 DESEMBER 2019 . p-ISSN : 2685-0737 e-ISSN : 2685-0907.
Jamjami Jamjami, Rahendra Maya, Ade Wahidin Upaya Guru Tahfiz Dalam Meningkatkan Hafalan Alqur’an Peserta Didik (Studi Kelas Viii Takhassus Di Smp It Baitul Ilmi Cianjur Tahun Ajaran 2019/2020) | Jamjami | Prosa Pai : Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam (Staialhidayahbogor.Ac.Id). P-ISSN: 2654-5829 E-ISSn: 2654-3753, DOI: http://dx.doi.org/10.30868/ppai.v3i01.932
KLH. (2001). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 82 Tahun 2001 tentang Pengelolaan Kualitas Air dan Pendendalian Pencemaran Air.
Loh Sandi, A. W., & Febrianto, A. (2020). Penerapan Metode Wahdah Sebagai Upaya Meningkatkan Tahfidzul Quran Siswa. TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 37. https://doi.org/10.30659/jpai.3.2.37-42
Majid, A. (2013). StrategiPembelajaran. Remaja Rosdakarya.
Meirani, Ngadri Yusro, Syaiful Bahri, A. (2020). Strategi peningkatan minat menghafal al quran santri di pondok pesantren arrahmah curup. Didaktika: JURNAL PENDIDIKAN, 14(1), 1–17.
Moeloeng, J. L. (2017). Metode Pennelitian Kualitatif. Rosdakarya.
Mujahidin, E., Daudin, A., Nurkholis, I. I., & Ismail, W. (2020). Tahsin Alquran untuk orang dewasa dalam perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 14(1), 26. https://doi.org/10.32832/jpls.v14i1.3216
nurul, Q., & Irsyad, M. (2016). Metode Cepat dan Mudah Agar Anak Hafa lAlquran. Semesta Hikmah.
Pengembang, T. M. (2013). Kurikulum dan Pembelajaran. Rajawali Press.
Sanjaya, W. (2014). Penelitian Pendidikan (jenis, metode dan prosedur). Kencana.
Satrisno, H. (2016). Pentingnya Motivasi Diri (Selft Motivation) Dalam Membaca Alquran. Pentingnya Motivasi Diri (Selft Motivation) Dalam Membaca Alquran | Satrisno | At-Ta’lim : Media Informasi Pendidikan Islam (Iainbengkulu.Ac.Id), 16(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v16i1.822
Tukijo, T., Azhar, M., Iman, M., & Azis, D. K. (2020). Pembelajaran membaca Alquran dengan metode ijtahid fi al-qira’ah. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 19(1), 969–979. https://doi.org/10.30863/ekspose.v1i1.705
Usman, M. U. (2009). Menjadi Guru Profesional. Remaja Rosdakarya.
Zamani, Z., & Maksum, M. S. (2014). Metode Cepat Menghafal Alquran: Belajar Pada Maestro Alquran Nusantara. Agromedia Pustaka.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v20i1.3075
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Khairul Anwar, Ona Yulita, Sukron Amin Sukron, Muhammad Isa Isa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.
| License Term:  At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam by Pusat Publikasi Ilmiah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. | 
LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
 







 
  
  
  
  Email this article
			Email this article  At-Talim Visitors Statistic
  At-Talim Visitors Statistic