The Influence of Time Management on Learning Outcomes of Students of Pre-service Teachers in Lubuklinggau
Abstract
Abstract: The Influence of Time Management on Learning Outcomes of Students of Pre-service Teachers in Lubuklinggau
This study aims to describe the effect of time management on student learning outcomes of Early Childhood Islamic Education in Mathematics and Science Courses at the Al-Azhar Institute Lubuklinggau, South Sumatra Province. The method in this research is a quantitative approach. The sample in this study were third semester students of Early Childhood Islamic Education Study Program, totaling 31 respondents. Data collection instruments: time management questionnaires using Google forms and learning outcomes using test sheets. The data analysis technique uses simple regression by utilizing the SPSS version 20 application. The results of this study show that the results of the simple linear regression analysis test show that the Sig value is 0.000 <0.05, so H0 is rejected. This is also in accordance with the test results of the coefficient of determination showing that R Square is 0.542. Thus, the effect of time management on learning outcomes is 54.2%. So it can be concluded that there is a positive and significant effect of time management on learning outcomes
Abstrak: Pengaruh Manajemen Waktu Terhadap Hasil Belajar Anak Usia Dini Siswa PAI Al-Azhaar IPA Lubuklinggau
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh manajemen waktu terhadap hasil belajar mahasiswa Pendidikan Islam Anak Usia Dini Mata Kuliah Matematika dan Sains Di Institut Al-Azhar Lubuklinggau Propinsi Sumatera Selatan. Metode dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif. Sampel dalam penelitian ini adalah mahasiswa semester tiga prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini yang berjumlah 31 orang responden. Instrumen pengumpulan data: angket manajemen waktu menggunakan google form dan hasil beajar menggunakan lembar tes. Teknik analisis data menggunakan regresi sederhana dengan memanfaatkan aplikasi SPSS versi 20. Hasil penelitian ini menunjukkan dari hasil uji analisis regresi linear sederhana menunjukkan bahwa nilai Sig 0.000 <0.05 maka H0 ditolak. Hal ini juga sesuai dengan hasil uji koefisien determinasi menunjukkan bahwa R Square 0.542. Dengan demikian pengaruh antara manajemen waktu terhadap hasil belajar sebesar 54.2%. jadi dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh positif dan signifikan antara manajemen waktu terhadap terhadap hasil belajar
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Atmaja, H. E. (2018). Pentingnya Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Meningkatkan Usaha Kecil Menengah. Jurnal REKOMEN (Riset Ekonomi Manajemen), 2(1), 21–34.
BR KETAREN, R. E. (2019). Pengaruh Manajemen Waktu Dan Sumber Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI MIA SMA Negeri 16 Medan Tahun Pelajaran 2019/2020. Universitas Negeri Medan.
Campbell, S., Greenwood, M., Prior, S., Shearer, T., Walkem, K., Young, S., Bywaters, D., & Walker, K. (2020). Purposive sampling: complex or simple? Research case examples. Journal of Research in Nursing, 25(8), 652–661.
Dewi, W. C. (2019). Kontribusi Manajemen Waktu, Lingkungan di Rumah, dan Motivasi Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMK. Media Manajemen Pendidikan, 2(2), 300–310.
Effendi, H., Lisiswanti, R., Sari, M. I., & Kurniawan, B. (2020). Hubungan Keaktifan Berorganisasi dengan Manajemen Waktu dan Indeks Prestasi Kumulatif pada Mahasiswa Angkatan tahun 2013 di Fakultas Kedokteran Universitas Lampung. Medical Profession Journal of Lampung, 10(1), 5–10.
Fadli, R., Seta, A. B., Ilham, N., Nurcahayati, S., & Mulyani, S. (2020). Pelatihan Manajemen Waktu dalam Mewujudkan Produktivitas Kerja pada Tenaga Kesehatan RSU Bhakti Asih. BAKTIMAS: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(2), 100–103.
Hapnita, W. (2018). Faktor internal dan eksternal yang dominan mempengaruhi hasil belajar menggambar dengan perangkat lunak siswa kelas XI teknik gambar bangunan SMK N 1 Padang tahun 2016/2017. Cived, 5(1).
Hariyadi, A., & Darmuki, A. (2019). Prestasi dan motivasi belajar dengan konsep diri. Prosiding Seminar Nasional Penguatan Muatan Lokal Bahasa Daerah Sebagai Pondasi Pendidikan Karakter Generasi Milenial, 280–286.
Hidayah, R., Ridwan, A., & Cahyo, Y. (2018). Analisa Perbandingan Manajemen Waktu Antara Perencanaan Dan Pelaksanaan. Jurnal Manajemen Teknologi & Teknik Sipil, 1(2), 281–290.
Hismanoglu, M., & Uz, I. (2021). Investigating Turkish EFL Learners’ Time Management Skills in Relation to Some Learner Variables. International Online Journal of Education and Teaching, 8(4), 2266–2275.
Khiat, H. (2022). Using automated time management enablers to improve self-regulated learning. Active Learning in Higher Education, 23(1), 3–15.
Kiswati, S., & Chasanah, U. (2019). Analisis konsultan manajemen konstruksi terhadap penerapan manajemen waktu pada pembangunan rumah sakit di Jawa Tengah. Neo Teknika, 5(1).
Kristy, D. Z. (2019). Manajemen waktu, dukungan sosial, dan prokrastinasi akademik siswa Kelas XI SMA. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 8(1), 49–54.
Larasati Ahluwalia, K. P. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Pemberdayaan Pada Kinerja Dan Keseimbangan Pekerjaan-Rumah Di Masa Pandemi Ncovid-19. Manajemen Sumber Daya Manusia, 7(2), 119–128.
Martono, R. V. (2019). Analisis Produktivitas dan efisiensi. Gramedia Pustaka Utama.
Maufur, H. F. (2020). Sejuta jurus mengajar Mengasyikkan. Alprin.
Motoh, T. C., & Saharudin, S. (2020). Manajemen waktu pondok pesantren terhadap hasil belajar siswa studi kasus MTs DDI Siapo. Nusantara: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2).
Munastiwi, E. (2019). Peran guru dalam mengembangkan kreativitas anak usia dini di TK Islam Terpadu Salsabila Al-Muthi’in Yogyakarta. GOLDEN AGE: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(2), 35–50.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).
Nisa, N. K., Mukhlis, H., Wahyudi, D. A., & Putri, R. H. (2019). Manajemen waktu dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa keperawatan. Journal of Psychological Perspective, 1(1), 29–34.
Nono, Y., Pratasis, P. A. K., & Malingkas, G. Y. (2019). Analisis Metode Nilai Hasil Terhadap Waktu Dan Biaya Pada Proyek Office and Distribution Center, AIRMADIDI, MINAHASA UTARA-MANADO. Jurnal Sipil Statik, 7(11).
Parinduri, L., Hasdiana, S., Purba, P. B., Sudarso, A., Marzuki, I., Armus, R., Rozaini, N., Purba, B., Purba, S., & Ahdiyat, M. (2020). Manajemen Operasional: Teori dan Strategi. Yayasan Kita Menulis.
Pasaribu, V. L. D., Elburdah, R. P., Sudarso, E., & Fauziah, G. (2020). Penggunaan Manajemen Waktu Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Di Smp Araisiyah. Jurnal ABDIMAS Tri Dharma Manajemen, 1(1), 84–91.
Pingge, H. D., & Wangid, M. N. (2016). Faktor yang mempengaruhi hasil belajar siswa sekolah dasar di kecamatan kota Tambolaka. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 2(1), 107–122.
Pratiwi, S. N. (2020). Manajemen Strategi Sumber Daya Manusia Pendidikan Di Era 4.0. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 6(1), 109–114.
Revida, E., Tanjung, R., Sari, D. P., Simarmata, H. M. P., Purba, D. S., Gandasari, D., Purba, B., Purba, S., Tjahjana, D., & Anggusti, M. (2021). Manajemen Perkantoran. Yayasan Kita Menulis.
Sitepu, N. B. (2018). Hubungan manajemen waktu perawat pelaksana dengan pendokumentasian asuhan keperawatan di ruang rawat inap rumah sakit Santa Elisabeth Medan tahun 2018.
Surur, A. M., & Nadhirin, A. U. (2020). Manajemen waktu pembelajaran daring di masa pandemi Covid-19 pada TK Dharma Wanita 1 Baleturi. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 81–94.
Susanto, Y. E., & Rouf, A. (2020). PENGELOLAAN KELAS (Korelasi Pengaturan Ruang Kelas Dengan Prestasi Belajar Bidang Studi Pendidikan Agama Islam di SMPN 2 Mantup-Lamongan). Arsy: Jurnal Studi Islam, 4(2), 1–12.
Tanjung, H., & Yunus, N. R. (2022). Manajemen Waktu: 7 Langkah Membuat Hidup Penuh Arti. Amzah.
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Alfilail, S. N. (2021). Pembelajaran Berbasis Online “Zoom” Pada Kesiapan Belajar Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Research and Development Journal of Education, 7(1), 215–225.
Wahidaty, H. (2021). Manajemen waktu: Dari teori menuju kesadaran diri peserta didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1880–1889.
Wahyudi, I., & Neviyarni, N. (2021). Analisis Terhadap Perhatian Dan Belajar Perseptual Dalam Aktivitas Belajar Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 124–134.
Wahyuni, E. N. (2020). Motivasi belajar. DIVA Perss.
Wati, M., & Himmi, N. (2018). HUBUNGAN MANAJEMEN WAKTU BELAJAR DAN PERAN SERTA ORANGTUA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS XI IPA SMAN 5 BATAM. JURNAL DIMENSI, 7(3), 572–581.
Yuzarion, Y. (2017). Faktor yang mempengaruhi prestasi belajar peserta didik. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 2(1), 107–117.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v21i1.2781
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Edy Susanto, Meilida Eka Sari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.
| License Term:  At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam by Pusat Publikasi Ilmiah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. | 
LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
 







 
  
  
  
  Email this article
			Email this article  At-Talim Visitors Statistic
  At-Talim Visitors Statistic