Strategi Branding Image Madrasah Untuk Membangun Trust Masyarakat
Abstract
Abstract: Madrasah Image Branding Strategy to Build Community Trust
The branding image of an Islamic educational institution is absolutely needed in the midst of the increasing existence of an increasingly competitive madrasa. In addition, branding image is also carried out to improve the quality of education, where madrasas are often underestimated by the community. This study aims to determine the branding strategy of madrasah image in buildingtrust. This study used descriptive qualitative method. This method is used to describe the strategy of branding image in Madrasah Ibtidaiyah Ma'arif Giriloyo 1 Bantul based on data obtained from madrasas and users of educational services. Informants from this study were principals, teachers, and parents of students. The informant selection technique in this study, the researcher used purposive sampling technique. Data collection techniques in this study used document analysis techniques, in-depth interviews, and observation. The method used to check the validity of the data is the triangulation method of data source. The stages in analyzing the data in this study are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results show that: the branding strategy that has been carried out by the Head of Madrasah is to apply the Marketing Mix 7P Product, Place, Promotion, Price, People, Physical Evidence, and Process. In the future, further research is expected to be able to discuss in depth related to the effect of the effectiveness of the branding strategy applied by madrasas.
Abstract: Strategi Branding Image Madrasah Untuk Membangun Trust Masyarakat.
Branding image sebuah lembaga pendidikan Islam sangat diperlukan ditengah meningkatnya eksistensi madrasah yang semakin kompetitif. Selain itu branding image juga dilakukan demi peningkatan mutu pendidikan, yang mana madrasah sering dipandang sebelah mata oleh masyarakat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi branding image madrasah dalam membangun kepercayaan (trust) masyarakat. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Metode ini digunakan untuk mendeskripsikan strategi branding image di Madrasah Ibtidaiyah Ma’arif Giriloyo 1 Bantul berdasarkan data yang diperoleh dari madrasah dan pengguna jasa pendidikan. Informan dari penelitian ini adalah kepala sekolah, guru, dan orangtua peserta didik. Teknik pemilihan informan dalam penelitian ini, peneliti menggunakan teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan teknik analisis dokumen, wawancara mendalam, dan observasi. Metode yang digunakan untuk memeriksa keabsahan data adalah metode triangulasi sumber data. Tahapan dalam menganalisis data dalam penelitian ini adalah reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: strategi branding yang telah dilakukan oleh Kepala Madrasah adalah dengan menerapkan bauran pemasaran (Marketing Mix) 7P yaitu Product, Place, Promotion, Price, People, Physical Evidence, dan Process. Kedepannya penelitian selanjutnya diharapkan dapat membahas secara mendalam terkait dengan pengaruh efektivitas strategi branding yang diterapkan oleh madrasah.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, M. (2019). Gagasan Tentang Manajemen Pendidikan (1st ed.). Jakarta Timur: Lembaga Pengembangan Pendidikan Anak Bangsa (LP2AB).
Akhmad, K. A. (2015). Pemanfaatan media sosial bagi pengembangan pemasaran UMKM (Studi deskriptif kualitatif pada distro di Kota Surakarta). Dutacom, 9(1), 43–43.
Alawiyah, F. (2014). Pendidikan Madrasah Di Indonesia. 5(1), 8.
Amiruddin, Ritonga, A. H., & Samsu. (2021). Manajemen Pemasaran Jasa Lembaga Pendidikan Islam (1st ed.). Yogyakarta: Penerbit K-Media Anggota IKAPI No.106/DIY/2018.
Armstrong, G., & Kotler, P. (2017). Marketing: An introduction (Thirteenth Edition). Boston: Pearson.
Awaludin, A. (2017, Agustus). Akreditasi Sekolah sebagai Suatu Upaya Penjaminan Mutu Pendidikan di Indonesia | Awaludin | SAP (Susunan Artikel Pendidikan). Retrieved October 16, 2022, from https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/SAP/article/view/1156/1333
Chaer, M. T. (2016). Peran madrasah dalam menghadapi era globalisasi dan budaya. 21.
Citra, C. M. S., Siregar, N. N., & Hasibuan, T. W. (2021). Strategi Humas Dalam Upaya Menjaga Dan Meningkatkan Reputasi Sekolah: (Studi Kasus Di Mts. N 4 Palas). Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(2), 1–5.
Fathorrozi, F., & Muhith, A. (2021). Peran Kepala Sekolah dalam Pelaksanaan Manajemen Pemasaran Sekolah Dasar di Jember Jawa Timur. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 3(2), 203–220. https://doi.org/10.35719/jieman.v3i2.73
Habibi, N. (2020). Manajemen Madrasah Yang Unggul Dan Kompeteitif. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 1(2), 130–145.
Hadi, S. (2016). Dinamika Madrasah Dan Sistem Penyelenggaraan Pendidikan Islam Unggulan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 143–173.
Hanggraito, A. A., Wiratama, A. S., & Saifuddien, R. A. (2020). Alternatif Strategi Bauran Pemasaran 7P Museum Batik Yogyakarta. Jurnal Kepariwisataan: Destinasi, Hospitalitas Dan Perjalanan, 4(2), 72–83. https://doi.org/10.34013/jk.v4i2.50
Ikhwan, A. (2020). Metode Penelitian Dasar: Mengenal Model Penelitian dan Sistematikanya. Tulungagung: STAI Muhammadiyah Tulungagung.
Jawa Pos. (2021). Minat Siswa Masuk Madrasah Melonjak Tajam. Jawa Pos. Retrieved from https://www.jawapos.com/nasional/pendi dikan/08/02/2021/minat-siswa-masuk- madrasah-melonjak-tajam
Jazilinni’am, N. (2022). Analisis Strategi Marketing Mix dalam Perspektif Ekonomi Syariah UMKM Hasma Jaya Lestari. Nomicpedia: Journal of Economics and Business Innovation, 2.
Juliana, J., & Johan, J. (2020). Pengaruh brand image dan brand trust sebagai variabel intervening dalam memilih universitas. Journal of Business and Banking, 9(2), 229. https://doi.org/10.14414/jbb.v9i2.1978
Kandiri, K., & Arfandi, A. (2021). Guru Sebagai Model Dan Teladan Dalam Meningkatkan Moralitas Siswa. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.35316/edupedia.v6i1.1258
Karsono, K., Purwanto, P., & Salman, A. M. B. (2021). Strategi Branding Dalam Meningkatkan Kepercayaan Masyarakat Terhadap Madrasah Tsanawiyah Negeri. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(2). https://doi.org/10.29040/jiei.v7i2.2649
Labaso, S. (2018). Penerapan Marketing Mix sebagai Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan di MAN 1 Yogyakarta. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 289–311. https://doi.org/10.14421/manageria.2018.32-05
Maisah, M., Mahdayeni, M., Maryam, M., & Alhaddad, M. R. (2020). Penerapan 7p Sebagai Strategi Pemasaran Pendidikan Tinggi. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 1(4), 325–333. https://doi.org/10.31933/jemsi.v1i4.116
Marzuki, M., & Haq, P. I. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Religius Dan Karakter Kebangsaan di Madrasah Tsanawiyah Al Falah Jatinangor Sumedang. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1). https://doi.org/10.21831/jpk.v8i1.21677
Muawanah, S., Sofanudin, A., Wahab, W., Taruna, M. M., Wibowo, A. M., Muzayanah, U., … Muntakhib, A. (2022). Persepsi Masyarakat Terhadap Layanan Pendidikan Madrasah di Jawa Tengah. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 20(1), 41–58. https://doi.org/10.32729/edukasi.v20i1.1227
Mukhtar, M. (2017). Pemasaran dan upaya dalam mempengaruhi harapan stakeholder dalam lembaga pendidikan Islam. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2)
Prastowo, S. L., & Manunggal, B. (2022). Manajemen Marketing Jasa Pendidikan Di Era Digital. Jurnal Manajemen Pendidikan, 13(1), 45–57. https://doi.org/10.21009/jmp.v13i1.28335
Prihatin, R. P., & Ahmad, I. F. (2020a). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Dalam Upaya Meningkatkan Minat Siswa Baru Di Mtsn 5 Sleman Yogyakarta. Journal EVALUASI, 4(2), 173. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v4i2.381
Prihatin, R. P., & Ahmad, I. F. (2020b). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Dalam Upaya Meningkatkan Minat Siswa Baru Di Mtsn 5 Sleman Yogyakarta. Journal EVALUASI, 4(2), 173. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v4i2.381
Putra, E. (2022). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran Di Sekolah Standar Nasional. Jurnal At Ta’lim: Media Informasi Pendidikan Islam, 21(1).
Ramdhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.
Rohmawati, E. (2018). Building Public Trust for Islamic Education. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, Edukasi, Volume 06, Nomor 02, 187–196.
Salsabila, A., & Puspitasari, P. (2020). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. PANDAWA, 2(2), 278–288. https://doi.org/10.36088/pandawa.v2i2.800
Saputro, A. N. C., Kuswandi, S., Purba, S., Aswan, N., Ermawati, E. A., Yuniwati, I., … Subakti, H. (2022). Manajemen Mutu Terpadu untuk Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.
Sari, T. N., & Prasetya, M. N. (2020). Dapatkah Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Guru dan Kualitas Pelayanan Pendidikan Mempengharuhi Kepuasan Orang Tua Siswa. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 6(1), 87–97. https://doi.org/10.30596/edutech.v6i1.4399
Sarifudin, S., & Maya, R. (2019). Implementasi Manajemen Pemasaran Jasa Pendidikan Dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan Di Madrasah Aliyah Terpadu (MAT) Darul Fallah Bogor. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(02), 133. https://doi.org/10.30868/im.v2i02.513
Sholihah, T. (2018). Strategi Manajemen Humas Dalam Menciptakan School Branding Pada Sekolah Islam Terpadu. J-MPI, 3(2), 72–84. https://doi.org/10.18860/jmpi.v3i2.6455
Sikyatma, M. M. P., Handoko, T., & Sulistiyono, M. N. (2022). Analisis Strategi Bauran Pemasaran 7p Dalam Menyikapi Era New Normal Di Tengah Pandemi Covid-19 Pada Bale Branti Tea Art & Culture Di Kabupaten Karanganyar (studi Kasus Pada Bale Branti Tea Art & Culture Di Kabupaten Karanganyar). JURNAL GANESHWARA, 2(1). https://doi.org/10.36728/jg.v2i1.1781
Sukirman, S., Putra, M. M. R., & Kusumawati, A. J. (2021). Pemanfaatan Facebook Page Sebagai Media Promosi Sekolah Muhammadiyah di Kecamatan Tanon Sragen. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 5(2), 227–233.
Suprapti, D., & Dahlan, U. A. (2018). Pengaruh Pola Komunikasi Antara Guru, Orang Tua Wali, dan Siswa dalam Proses Belajar Anak. 6.
Wilson, A. M., Zeithaml, V. A., Bitner, M. J., & Gremler, D. D. (2016). Services marketing: Integrating customer focus across the firm (Third European edition). London: McGraw-Hill Education.
Wiyono, K. H. (2019). Strategi Open-Transmiting Dalam Peningkatkan Akuntabilitas Sekolah Dan Kepercayaan Masyarakat Terhadap SD 1 Undaan Kidul Kudus. Refleksi Edukatika, 9, 8.
Yanuri, D. (2016). Minat Masyarakat Menyekolahkan Anaknya Ke Sekolah Menengah Pertama (Smp) Dan Madrasah Tsanawiyah (Mts) Di Kecamatan Semidang Gumay Kabupaten Kaur. 13.
Zainal, A. (2013). Analisis Pengaruh Kualitas dan Kepercayaan Orang Tua/Wali Murid dalam Memilih Sekolah Menengah Pertama Islam untuk Putra-Putrinya (Studi pada SMP Islam Al-Azhar 12 Rawamangun). (66), 6.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v22i1.2742
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Sri Atin, Ika Fitriyati, Shaleh Shaleh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.
| License Term:  At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam by Pusat Publikasi Ilmiah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. | 
LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
 







 
  
  
  
  Email this article
			Email this article  At-Talim Visitors Statistic
  At-Talim Visitors Statistic