Penerapan Kantin Kejujuran Sebagai Upaya Dalam Pembentukan Karakter Siswa Di Sekolah Menengah Pertama
Abstract
Abstract: The application of the honesty canteen as an effort in building the character of students in junior high school
This study aims to examine the effectiveness of implementing an honesty canteen as an effort to build student character in junior high schools. This study used a descriptive method with research subjects in charge of the canteen and students at SMP Muhammadiyah 1 Sidoarjo. Data was collected through observation, interviews and documentation. The results of the study show that the application of an honesty canteen has effectiveness in shaping the character of students at Junior High School. The results showed that honesty, responsibility, and discipline were the characters that increased the most after the implementation of the honesty canteen. In addition, this study also shows that students feel more confident and appreciate hard work after implementing the honesty canteen. This research provides important implications for the formation of student character in schools. As a recommendation, it is necessary to widely implement honesty canteens in schools to shape the character of students who have integrity and have an honest attitude.
Abstract: Penerapan Kantin Kejujuran Sebagai Upaya Dalam Pembentukan Karakter Siswa Di Sekolah Menengah Pertama
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) Penerapan kebijakan kantin kejujuran di Smp Muhammadiyah 1 Sidoarjo, (2) efektifitas penerapan kantin kejujuran sebagai upaya pembentukan karakter siswa di Smp Muhammadiyah 1 Sidaorjo, (3) Kendala-Kendala yang menghambat pelaksanaan penerapan kantin kejujuran di Smp Muhammadiyah 1 Sidoarjo. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan subjek penelitiannya penanggung jawab kantin serta siswa di Smp Muhammadiyah 1 Sidoarjo. Data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukan bahwa penerapan kantin kejujuran efektif dalam membentuk karakter siswa di Smp. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kejujuran, tanggung jawab, dan disiplin yaitu karakter yang paling meningkat setelah diterapkanya kantin kejujuran. Selain itu, penelitian ini juga menunjukkan bahwa siswa merasa lebih percaya diri dan menghargai kerja keras setelah diterapkanya kantin kejujuran. Penelitian ini memberikan implikasi penting bagi pembentukan karakter siswa di sekolah. Sebagai rekomendasi, diperlukan penerapan kantin kejujuran secara luas di sekolah untuk membentuk karakter siswa yang berintegritas dan memiliki sikap yang jujur.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anam, K., & Sakiyati, I. D. (2019). Kantin Kejujuran Sebagai Upaya Dalam Pembentukan Karakter. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 13(1), 21. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.130
AndayaniI, A., Hermani, B., Novita, D., Handayani, M., & Aisyah, S. (2019). Designing Kantin Kejujuran Corner At Smp Negeri 1 Kemang, Bogor Regency. Diseminasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 8–15. https://doi.org/10.33830/diseminasiabdimas.v1i1.500
Anshori, I. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter di Madrasah. Halaqa: Islamic Education Journal, 1(2), 63–74. https://doi.org/10.21070/halaqa.v1i2.1243
Anshori, I. (2019). Analisis Kritis Terhadap Anatomi Teori Strukturalisme Claude Levi-Strauss (Larangan Incest dalam Sistem Pernikahan dan Kekerabatan, serta Relevansinya dengan Pendidikan Islam). Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 1–6. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2127
Auliyairrahmah, A., Djazilan, S., Nafiah, N., & Hartatik, S. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Integritas Sub Nilai Kejujuran melalui Program Kantin Kejujuran di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3565–3578. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.939
Dewi, T. R., Rohmah, M., & Kurniawan, R. (2020). Kantin Kejujuran Sebagai Sarana Penanaman Sifat Jujur Pada Peserta Didik Di Sekolah Tingkat Dasar. MIDA : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 44–52. https://doi.org/10.52166/mida.v3i1.1839
Ihyauddin Jazimi, & Munirah. (2020). Perkembangan Mental Anak dan Lingkungannya. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(1), 44–55. https://doi.org/10.58176/eciejournal.v1i1.22
Ii, B. A. B. (2022). Suci Wahyu Ningsih, 2022 Pembentukan Nilai Karakter Jujur Siswa Sekolah Dasar Melalui Kantin Kejujuran (Literatur Review) Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu.
Imron Haris, M., Istikomah, I., Fahyuni, E. F., Prasetiya, B., & Hanafi, . (2022). Students’ Character Building in Islamic Full-day Elementary School. KnE Social Sciences, 2022, 243–251. https://doi.org/10.18502/kss.v7i10.11226
Indonesia, U. P. (2020). Kantin Kejujuran Sebagai Penguji Spiritual. 1(2), 91–96.
Iv, B. A. B. (n.d.). Suci Wahyu Ningsih, 2022 Pembentukan Nilai Karakter Melalui Kantin kejujuran Literature Review Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu.
Iv, B. A. B., Kantin, P., Mts, K., Kudus, N., Kudus, M. I. N., Kudus, S., Kudus, S., & Ma, S. M. K. (2018). hasil penelitian A. September, 35–60.
Kasanah, N., & Nganjuk, K. (2019). Jurnal Al-Makrifat Vol 4, No 2, Oktober 2019. 20–30.
Komara, E. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter dan Pembelajaran Abad 21. SIPATAHOENAN: South-East Asian Journal for Youth, Sports & Health Education, 4(1), 17–26. www.journals.mindamas.com/index.php/sipatahoenan
Maryadi, M. (2019). Langkah-Langkah Mengajarkan Nilai-Nilai Karakter di Sekolah. Manajemen Pendidikan, 14(1), 8–17. https://doi.org/10.23917/jmp.v14i1.8646
Masruchin, M., Fahyuni, E. F., & Prasojo, B. H. (2020). Pengembangan Kantin Wirausaha Siswa SMPN 2 Porong. Jurnal Surya Masyarakat, 3(1), 15. https://doi.org/10.26714/jsm.3.1.2020.15-21
Mediatati, N. (2020). Civics Education and Social Sciense Journal(Cessj). Analisis Nilai Karakter Kejujuran Melalui Kantin Kejujuran Bagi Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri 1 Boyolali Tahun Pelajaran 2019-2020, 2(1), 170–172. http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/cessj/article/viewFile/757/579
Nashihin, H., & Asih, T. (2019). Pemanfaatan Kantin Kejujuran Sebagai Model Evaluasi Pendidikan Karakter Santri Di Pondok Pesantren Zuhriyah Yogyakarta. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 54–81. https://doi.org/10.51468/jpi.v1i2.10
Nilai, P., Jujur, K., Sekolah, S., Melalui, D., & Kejujuran, K. (2022). Suci Wahyu Ningsih, 2022 Pembentukan nilai karakter jujur siswa sekolah dasar melalui kantin kejujuran (Literatur Review) Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu.
Rekomendasi, I. D. A. N. (2022). Suci Wahyu Ningsih, 2022 Pembentukan Nilai Karakter Jujur Siswa Sekolah Dasar Melalui kantin Kejujuran (Literatur Review) Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu. 1–4.
Rozi, F. (2017). Penumbuhan Sikap Jujur Pada Siswa Smp Negeri 5 Probolingho Melaui Kantin Kejujuran Fathur Rozi SMP Negeri 5 Probolinggo , Jalan Cokroaminoto No . 26 Probolinggo-Jawa Timur E _ mai. Jurnal Ilmiah Pro Guru , Volume 3 Nomor 4 , Oktober 2017 ISSN : 2442 – 2525, 3(2), 432–443.
Sd, S., Ngargorejo, M. I., Khotimah, R. P., Putro, D. S., Utomo, G. W., Fera, A., Astrianti, N. E., Sari, Y. R., Alfanani, T. R., & Tri, H. (2020). Penanaman Karakter Kejujuran Melalui Kantin Anti. 2(1), 24–27. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v2i1.11167
Siagian, G. (2021). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(3), 1683–1688.
Studi, P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Universitas, P., Negeri, I., Haji, K., & Siddiq, A. (2022). Peran guru kelas.
Sukatin, Nurkhalipah, Kurnia, A., Ramadani, D., & Fatimah. (2022). Humantech Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 1(9), 1278–1285.
Suprayogi, Isdaryanto, N., & Lestari, E. Y. (2017). Pendidikan Karakter berbasis Nilai-Nilai Konservasi Sosial melalui Pembelajaran Mata Kuliah bersama di Fakultas Ilmu Sosial. Forum Ilmu Sosial, 44(2), 132–140.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v22i1.2740
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Thufailah Nuzuliah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.
| License Term:  At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam by Pusat Publikasi Ilmiah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. | 
LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
 







 
  
  
  
  Email this article
			Email this article  At-Talim Visitors Statistic
  At-Talim Visitors Statistic