The effectiveness of Madrasah Head Leadership Management at MAN 1 Sungai Penuh
Abstract
Abstract: The effectiveness of Madrasah Head Leadership Management at MAN 1 Sungai Penuh
The quality of a madrasah always reflects the quality of the madrasah environment, because the madrasah head has a great influence in efforts to improve educational standards. The quality of a school is the sum of its inputs, procedures and outputs. Both learning processes and inputs are determined by the quality of accessible resources. There is a correlation between the output of a madrasah and its efficiency. The purpose of this article is to analyze how the madrasah head succeeds in improving the quality of his institution by utilizing all the resources he has. The method used in this research is qualitative. The research location is MAN 1 Sungai. Primary and secondary resources are used by researchers in data collection. The data analysis that researchers use is qualitative data analysis in an interactive way. Research results reveal that overall MAN 1 Sungai Penuh organizes quality education. This is evident in the way the school administration and faculty members carry out their responsibilities as professional staff members, ensuring that students receive a rigorous and engaging education. the research conclusion shows that effective leadership and management at MAN 1 Sungai Penuh is an indicator of the high competence of the madrasah head.
Abstrak: Efektivitas Manajemen Kepemimpinan Kepala Madrasah DI MAN 1 Sungai Penuh
Mutu suatu madrasah selalu mencerminkan mutu lingkungan madrasah, karena kepala madrasah mempunyai pengaruh besar dalam upaya peningkatan standar pendidikan. Mutu suatu sekolah merupakan penjumlahan dari masukan, prosedur, dan keluarannya. Baik proses maupun masukan pembelajaran ditentukan oleh kualitas sumber daya yang dapat diakses. Ada korelasi antara output madrasah dan efisiensinya. Tujuan artikel ini adalah untuk menganalisis bagaimana kepala madrasah berhasil meningkatkan kualitas lembaganya dengan memanfaatkan seluruh sumber daya yang dimilikinya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif. Lokasi penelitian adalah MAN 1 Sungai. Sumber daya primer dan sekunder digunakan peneliti dalam pengumpulan data. Analisis data yang peneliti gunakan adalah analisis data kualitatif dengan cara interaktif. Hasil Penelitian mengungkap bahwa Secara keseluruhan MAN 1 Sungai Penuh menyelenggarakan pendidikan yang berkualitas. Hal ini terbukti dalam cara administrasi sekolah dan anggota fakultas melaksanakan tanggung jawab mereka sebagai anggota staf profesional, memastikan bahwa siswa menerima pendidikan yang ketat dan menarik. Kesimpulan penelitian menunjukkan bahwa kepemimpinan dan pengelolaan yang efektif di MAN 1 Sungai Penuh merupakan indikator tingginya kompetensi kepala madrasah.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anwar, H. (2017). Standar Pengelolaan Pendidikan Dalam Perspektif Pengelolaaan Madrasah Aliyah Swasta. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 15-27.
Anwar, H. (2018). Implementation of education management standard in the Guidance of private islamic high school. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 75-86.
Daryanto, H. M. (2005). Administrasi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta
Departemen Agama Republik Indonesia Petunjuk Peningkatan Mutu Pendidikan di Madrasah Jakarta Direktorat Jenderal pendidikan 2003
Gaspersz, V. (2005) Total Quality Management, Jakarta : Gramedia Putra Utama, 2005. H.5
Hadiyanto, H. (2004). Mencari Sosok Desentralisasi Manajemen Pendidikan di Indonesia, cet. 1; Jakarta; Rineka Cipta,
Harman, B. B. (1999). Peran Supervisor dan Kaidah Pendidikan, Jakarta: Cahaya Makmur
Hasan, A. (2009). Strategi Madrasah Unggul Christmas, Risma shopee Yogyakarta, 2009
Marbun, B. N. (1980). Konsep Manajemen Indonesia. Jakarta Bagian Publikasi Lembaga Pendidikan Dan Pembinaan Manajemen
Mulyasa, E. (2003). Menjadi Kepala Madrasah Profesional, Bandung: Rosdakarya
Munawir, I. (2006). Azas-Azas Kepemimpinan Dalam Islam, Surabaya Usaha Nasional, 2006
Nata, A. (2003) Manajemen Pendidikan Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam Di Indonesia, Jakarta Bumi Aksara
Pidarta, M. (1990). Perencanaan Pendidikan Dengan Pendekatan Sistem, Jakarta rineka Cipta
Prabowo, S. L. (2008). Manajemen Pengembangan Mutu Madrasah, UIN Malang press
Rohiyat, R. (2008). Manajemen Madrasah Teori Dasar Dan Praktek, Bandung Refika Aditama
Sagala, S. (2004). Manajemen Berbasis Madrasah Masyarakat Strategi Memenangkan Persaingan Mutu, Jakarta Nimas multimas, 2004
Wahananto, J. (2012). Kepemimpinan kepala madrasah dalam Mengembangkan budaya mutu: Studi kasus di Madrasah Aliyah Negeri Lamongan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Wahjosumidjo, W. (2007). Kepemimpinan Kepala Madrasah Tinjauan Teoritik Dan Permasalahannya, Jakarta PT Raja Grafindo Persada
Wiriadihardja, M. (1987). Dimensi Kepemimpinan Dalam Manajemen, Jakarta : Balai Pustaka
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v22i2.2548
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by: