The Role of Mothers in Instilling Islamic Education Values in Children in the Digital Era

Dian Annisa, Tobroni Tobroni, Fahrudin Muhklis

Abstract


Abstract: The Role of the Mothers in Instilling Islamic Education Values in Children in the Digital Age Era.

Mothers have an important role in children's education, especially in religious education, and are required to be more active and creative in presenting various ways of educating children by integrating technological devices with good education. The purpose of this study is to (1) Describe the position of mothers in Islamic religious education in the digital era, (2) Describe the parenting patterns applied in children's education in the digital era, and (3) Examine the effectiveness of maternal parenting in religious education. This research is qualitative research with a case study approach. The subject selection used Snowball sampling. the subjects amounted to ten mothers with different educational and economic backgrounds. The research location was conducted in Rato Village, precisely in NTB Province. Data collection was carried out by interview, observation, and documentation methods. The results showed that Rato village mothers can understand the position of mothers well. Mother's parenting in the digital era is still not maximally implemented due to a lack of digital literacy. The level of effectiveness of parenting patterns of Rato village mothers in religious education in the digital era is still not said to be effective.

 

Abstrak: Peran Ibu dalam Menanamkan Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam pada Anak di Era Digital

Ibu memiliki peran penting dalam pendidikan anak, terutama dalam pendidikan agama dituntut untuk lebih aktif dan kreatif dalam menghadirkan berbagai cara mendidik anak dengan mengintegrasikan perangkat teknologi dengan pendidikan yang baik. Tujuan penelitian ini ialah untuk (1) Mendeskripsikan kedudukan ibu dalam pendidikan agama islam di era digital, (2) Mendeskripsikan pola asuh yang diterapkan dalam pendidikan anak di era digital, dan (3) Mengkaji keefektifan pola asuh ibu dalam pendidikan agama. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Pemilihan subjek menggunakan Snowball sampling. subjek berjumlah sepuluh ibu-ibu dengan latar belakang pendidikan dan ekonomi yang berbeda-beda. Lokasi penelitian dilakukan di Desa Rato tepatnya di Provinsi NTB. Pengumpulan data dilakukan dengan metode wawancara, obsevasi dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ibu-ibu desa Rato dapat memahami kedudukan ibu dengan baik. Pola asuh ibu di era digital masih belum maksimal diterapkan karena kurangnya literasi digital. Tingkat keefektifan pola asuh ibu-ibu desa Rato dalam pendidikan agama di era digital masih belum dikatakan efektif

Keywords


Mother's Role; Islamic Education Values; Children; Digital Era

Full Text:

PDF

References


Amaliati, S. (2020). Konsep tarbiyatul Aulad Fi Al-Islam Abdullah Nashih Ulwan Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam Untuk “Kidz Jaman Now.” AULADA: Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 2(1), 34–47. https://doi.org/10.33086/cej.v2i1.1520

Ameliola, S., & Nugraha, H. D. (2010). Perkembangan Media Informasi Dan Teknologi Terhadap Anak Dalam Era Globalisasi. Prosiding The 5th Internasional Conference On Indonesian Studies: “ Ethnicity and Globalization,” 2, 400.

Andriyani, I. N. (2018). Pendidikan Anak dalam Keluarga di Era Digital. Fikrotuna, 7(1), 789–802. https://doi.org/10.32806/jf.v7i1.3184

Arifin, S. (2018). Eksistensi Orang Tua Sebagai Pendidik dalam Perspektif Hadits. Jurnal Kariman, 6(2), 251–266. https://doi.org/10.52185/kariman.v6i2.96

Aslan. (2019). Peran Pola Asuh Orangtua di Era Digital. Jurnal Studia Insania, 7(1), 20. https://doi.org/10.18592/jsi.v7i1.2269

Baharun, H., & Finori, F. D. (2019). Smart Techno Parenting: Alternatif Pendidikan Anak Pada Era Teknologi Digital. Jurnal Tatsqif, 17(1), 52–69. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.625

Febriana, L., Tobroni, Faridi, Aziz Mustamin, A., & Nava Sari, T. (2022). Implikasi Konsep Insan Kamil Ibnu Arabi terhadap Pendidikan Islam Berkemajuan. International Conference on Tradition and Religious Studies, 1(1), 133–144. http://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/lc-TiaRS/

H. Tahang, J. (2010). Urgensi Pendidikan Agama Dalam Keluarga Terhadap Pembentukan Kepribadian Anak. HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 7(2), 163. https://doi.org/10.24239/jsi.v7i2.99.163-178

Herimanto, & Winarno. (2012). Ilmu Sosial & Budaya Dasar. PT Bumi Aksara.

Indriani, W., & Firdian. (2021). Tantangan Pendidikan Islam Di Era Milenial. ANWARUL: Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 1(1), 89–101. https://doi.org/10.26618/jtw.v1i1.347

Jamil, H. (2018). Peran Wanita Muslimah dalam Pendidikan Anak Menurut DR Muhammad Ali Al-Hasyimi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Khobir, A. (2009a). Pendidikan Agama Islam Di Era Globalisasi. Forum Tarbiyah, 07(01), 1–11.

Khobir, A. (2009b). Pendidikan Agama Islam Di Era Globalisasi. Forum Tarbiyah, 07(01), 1–11.

Mulyani, S. (2018). Peran Ibu Dalam Pendidikan Karakter Anak Menurut Pandangan Islam. An-Nisa, 11(2), 511–525. https://doi.org/10.30863/annisa.v11i2.336

Nilawati. (2013). Hubungan Antara Persepsi Dengan Sikap Orangtua Terhadap Paud Khairunnisa Seberang Padang Kecamatan Padang Selatan Kota Padang. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 33. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.1451

Nurlina. (2019). Peran Wanita Dalam Pendidikan Anak Perspektif Islam. An-Nisa, 10(1), 82–91. https://doi.org/10.30863/annisa.v10i1.386

Parhan, M., & Dewi, D. P. (2020). Aktualisasi Peran Ibu Sebagai Madrasah Pertama Dan Utama Bagi Anak Di Era 4.0. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 4(2), 157. https://doi.org/10.32934/jmie.v4i2.193

Pendidikan, K., & Indonesia, K. R. (n.d.). Seri Pendidikan Orang Tua: Mendidik Anak di Era Digital (Cetakan pe). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Pendidikan, K., & Indonesia, K. republik. (2016). Seri Pendidikan Orang Tua: Pengasuhan Positif (Cetakan Pe). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Rahmat, S. T. (2018). Pola Asuh yang Efektif dalam Mendidik Anak di Era Digital. Journal Education and Culture Missio, 10(2), 143. https://repasitory.stikipsantupaulus.ac.id/122/1/Artikel-jurnal-missio

Rianawati. (2014). Peran Ibu dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Menurut Pandangan Islam. Raheema, 1(1). https://doi.org/10.24260/raheema.v1i1.146

Rohmah, N. (2014). Peran Perempuan dalam Mendidik Akhlak Anak Perspektif M. Quraish Shihab dan Zakiah Daradiat. In Institut Agama Islam Negeri Jember. IAIN Jember.

Syahid, I. M. (2015). Peran Ibu Sebagai Pendidik Anak Dalam Keluarga Menurut Syekh Sofiudin Bin Fadli Zain. In Skripsi.

Utomo, P. (2022). The Effect of Personal Guidance on the Formation of Child Spiritual Intelligence. Al Musyrif: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 5(2), 86-94. https://doi.org/10.38073/almusyrif.v5i2.886

Utomo, P., Prayogi, F., & Pahlevi, R. (2022). Bimbingan dan Konseling Keluarga: Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Penanaman Nilai-Nilai Karakter pada Anak. Prophetic: Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(1), 35-50. https://doi.org/10.24235/prophetic.v5i1.11170

Widyandari, D., & Asnatasia Maharani, E. (2021). Gawai pada Anak Usia Dini: Peran Ibu dalam Pendampingan Anak Era Disrupsi 4.0. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 6(2), 67–78. https://doi.org/10.14421/jga.2021.62-02

Zaini, M., & Soenarto, S. (2019). Persepsi Orangtua Terhadap Hadirnya Era Teknologi Digital di Kalangan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 254. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.127

Ziv, Y., & Arbel, R. (2020). Association between the Mother ’ s Social Cognition and the Child ’ s Social Functioning in Kindergarten : The Mediating Role of the Child ’ s Social Cognition. Environmental Research and Public Health, 17(358).

Zubaedi, Z., & Utomo, P. (2021). Nilai Kerja dalam Pendekatan Tasawuf dan Pengaruhnya Sebagai Bimbingan Pribadi-Sosial Terhadap Pembentukan Karakter Masyarakat Modern. Altifani: Jurnal Pengabdian Masyarakat Ushuluddin, Adab, dan Dakwah, 1(2), 99-112. https://doi.org/10.32939/altifani.v1i2.912




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v22i2.2541

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by:

 
        

 
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia
 
Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id