PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR SISWA TUNA GRAHITA KELAS VI SLB NEGERI KOTA BENGKULU SEMESTER I TAHUN PELAJARAN 2016/2017 PADA PEMBELAJARAN IPS MELALUI PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR

Fipta Oktorina

Abstract


This study aims to determine the use of image media in improving learning achievement IPS concept of appreciating the various relics and historical figures on a national scale in the Hindu-Buddhist and Islamic, the diversity of natural and tribal appearance and economic activities in Indonesia in the first semester students of SLB Negeri City of Bengkulu year lesson 2016/2017. The study was conducted in 2 (two) action cycles. The subjects of this research are the students of class VI of the first semester of SLB Negeri Bengkulu in the academic year 2016/2017 consisting of 6 students. The results showed that the use of image media can improve IPS learning achievement in students of Class VI in SLB Negeri Bengkulu City academic year 2016/2017. This is indicated by the increasing impact of the learning process shown by the increase in student activity in learning has increased in each stage of teacher action action.

References


Abdurrahman, Mulyono. 2003. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Bandung . Rhineka Cipta.

Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Yogyakarta: Rhineka Cipta.

–––––––. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : Rineka Cipta.

Arsyad, Azhar. 2004. “Media Pembelajaran”. Jakarta: PT. Grafindo Persada.

Elliott, John. 2001. Classroom Action Research. Article. http:// www.madison.edu diakses pada 25 April 2017.

Hamalik, Oemar.2000. Metode dan Kesulitan-Kesulitan Belajar. Bandung: Tarsito.

Kisworo. 2008. Pembelajaran IPS tetap Bermakna. Artikel.htm. www.upy.ac.id diakses pada 4 Mei 2017.

Mudhoffir. 2004. “Teknologi Instruksional, Sebagai Landasan Perencanaan Dan Penyususnan Prograam Pengajaran”. Bandung: PT. Remaja Rodakarya.

Mulyasa, E. 2005. Menjadi Guru Profesional: Meniptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan.. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Saidihardjo. 2004. Pengembangan Kurikulum Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Yogyakarta: Program Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta.

Subagyo, P. Djoko. 2001. “Metode Penulisan Dalam Teori Dan Praktik”. Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Sudjana, Nana. 2003. “Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar”. Bandung: Sinar Baru.

Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. 2002. “Kamus Bahasa Indonesia Edisi II”. Depdikbud: Balai Pustaka.

Winkel. 2006. “Psikologi Pengajaran”. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.

Wiriaatmadja, Rochiati. 2006. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya..




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v16i1.828

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Fipta Oktorina



 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by:

 
        

 
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia
 
Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id