Improving Students’ Reading Comprehension By Using Concept Mapping At Sixth Semester Of PGSD Program Of Open University Of Bengkulu
Abstract
Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan
pemahaman bacaan siswa dengan menggunakan pemetaan konsep pada semester keenam
PGSD FKIP of UPBJJ-UT Bengkulu. Metode penelitian ini adalah Penelitian
Tindakan Kelas (PTK). Peserta dalam penelitian tindakan kelas ini adalah 28
mahasiswa semester keenam PGSD FKIP of UPBJJ-UT Bengkulu Pokjar Kota
Bengkulu pada Tahun Akademik 2.013,1. Instrumen yang terdiri dari rubrik pemetaan
konsep, membaca hasil pemahaman tes, lembar observasi, dan wawancara. Data penelitian
ini dianalisis dengan menggunakan dua metode analisis data yaitu; metode kuantitatif dan
wualitative. Metode pertama digunakan untuk memeriksa dan menafsirkan data dari
praktek pemetaan konsep dan membaca tes pemahaman dan yang kedua digunakan
untuk menganalisis semua data yang diambil dari observasi dan. Hasil penelitian
menunjukkan bahwa (1) Konsep Pemetaan meningkatkan 'membaca pemahaman, dan
(2) perubahan pemahaman baca siswa disekolah dipengaruhi oleh dua faktor, yaitu, (a)
internal yang perubahan pemahaman bacaan siswa disekolah karena siswa siswa motivasi,
minat dan pengetahuan umum, dan (b) faktor eksternal yang terdiri dari bahan bacaan
dan guru membaca.
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v13i1.541
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Syamsul Rizal, Yusrizal Yusrizal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.
License Term: At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam by Pusat Publikasi Ilmiah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. |
LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia





