The Analysis of Difficulties in Implementing Learning Models in Islamic Education Teachers
Abstract
Abstract: Analysis of Difficulties in Implementing Learning Models in Islamic Education Teachers.
The purpose of the study was to analyze the difficulties of Islamic Religious Education teachers in implementing learning models based on the Education Unit Accreditation Instrument (IASP 2020), including PBL, PjBL and Cooperative Learning learning models.This research uses the literature study method. Data analysis uses descriptive-qualitative starting with inventorying, classifying, and analyzing data.The results showed that the difficulties of Islamic religion teachers in applying learning models were caused by (1) mastery and application of learning models; (2) organizing and guiding students; (3) limited learning time.The conclusion of the research describes that Islamic religion teachers experience varied difficulties in implementing learning models that are in accordance with IASP 2020 and are caused by minimal school facilities and infrastructure.The results of this study can be a basis for consideration, as well as a contribution of thought for Islamic religion teachers, especially in designing effective and interesting learning.
Abstrak: Analisis Kesulitan Implementasi Model Pembelajaran pada Guru Pendidikan Agama Islam
Tujuan penelitian untuk menganalisis kesulitan guru Pendidikan Agama Islam dalam mengimplementasikan model pembelajaran berdasarkan Instrumen Akreditasi Satuan Pendidikan (IASP 2020), meliputi model pembelajaran PBL, PjBL dan Cooperative Learning. Penelitian ini menggunakan metode studi Pustaka. Analisis data menggunakan deskriptif-kualitatif dimulai dengan menginventarisasi, mengklasifikasi, dan menganalisis data. Hasil penelitian menunjukkan kesulitan guru agama Islam dalam menerapkan model pembelajaran disebabkan oleh (1) penguasaan dan penerapan model pembelajaran; (2) mengorganisir dan membimbing siswa; (3) waktu pembelajaran yang terbatas. Kesimpulan penelitian mendeskripsikan bahwa guru agama Islam mengalami kesulitan yang bervariasi dalam mengimplementasikan model pembelajaran yang sesuai dengan IASP 2020 dan disebabkan oleh sarana dan prasarana sekolah yang masih minim. Hasil penelitian ini dapat menjadi dasar pertimbangan, serta sumbangan pemikiran bagi para guru agama Islam khususnya dalam mendesain pembelajaran yang efektif dan menarik.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustina, W., Hamengkubuwono, H., & Syahindra, W. (2020). Model pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Umum. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 112–126.
Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperativelearning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 247–264.
Anam, S., & Fahman, A. A. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Pemahaman Mata Pelajaran Fiqih Kelas VII. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 12(02).
Anggraini, P. D., & Wulandari, S. S. (2021). Analisis penggunaan model pembelajaran project based learning dalam peningkatan keaktifan siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 292–299.
Angraeny, N., & Awaru, A. O. T. (2018). Upaya Guru Sosiologi Dalam Mengatasi Hambatan Penerapan Model-Model Pembelajaran Di Sma Negeri Kabupaten Polewali Mandar. Jurnal Sosialisasi: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian Dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 74–78.
Anugraheni, I. (2018). Meta Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar [A Meta-analysis of Problem-Based Learning Models in Increasing Critical Thinking Skills in Elementary Schools]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(1), 9–18.
Ariyani, B., & Kristin, F. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353–361.
As’ari, A. H., Rofi’ah, N., & Nursikin, M. (2022). Project Based Learning Dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(4), 178–189.
Auliana, S., Affandi, N., Komarudin, M., Kusumawati, N., Kusuma, J. W., Fatonah, S., & Zahra, S. (2023). Pendampingan Peningkatan Mutu Sekolah Smks Cigembor Kabupaten Lebak Banten. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 4(3), 633–645.
Ayumi, A. Y., Daulay, S. N., Naryatmojo, D. L., & Haryadi, H. (2021). Rekonstruksi Model Pembelajaran Concept Sentence Dalam Pembelajaran Menulis Puisi Kelas X Man 1 Medan Tahun Pembelajaran 2019/2020. Asas: Jurnal Sastra, 10(2).
Bahtiar, A. R. (2016). Prinsip-prinsip dan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Tarbawi, 1(2), 288616.
Burhana, A., Octavianti, D., Anggraheni, L. M. R., Ashariyanti, N. D., & Mardani, P. A. A. (2021). Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Cara Berpikir Kritis Siswa di Sekolah Dasar. SNHRP, 302–307.
Darmalaksana, W. (2020). Metode penelitian kualitatif studi pustaka dan studi lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 5.
Fauziah, P. S., Kusdiana, A., & Rustono, W. S. (2018). Analisis Kesulitan Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Indonesian Journal of Primary Education, 2(1), 106–113.
Hanafi, I., & Sumitro, E. A. (2019). Perkembangan Kognitif Menurut Jean Piaget Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 87–93.
Handayani, U. F. (2020). Analisis hambatan penerapan model pembelajaran kooperatif pada pelajaran matematika. Jurnal Pusaka, 9(2), 22–36.
Hapsari, A. E. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe numbered heads together berbantuan media interaktif untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 1–9.
Hartobi, S. ., Suradi, A. ., & Saputra, A. (2023). The Patterns of Implementation of Independent Learning (Merdeka Belajar) Curriculum at Primary School. Pedagogy: Indonesian Journal of Teaching and Learning Research, 1(2), 91–102. Retrieved from https://ejournal.aecindonesia.org/index.php/pedagogy/article/view/98
Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model pembelajaran kooperatif dalam menumbuhkan keaktifan belajar siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13.
Hartobi, S. ., Suradi, A. ., & Saputra, A. . (2023). The Patterns of Implementation of Independent Learning (Merdeka Belajar) Curriculum at Primary School. Pedagogy: Indonesian Journal of Teaching and Learning Research, 1(2), 91–102. Retrieved from https://ejournal.aecindonesia.org/index.php/pedagogy/article/view/98
Kawi, K. A. Y., Lasmawan, I. W., & Gunamantha, I. M. (2021). Pengembangan Instrumen Hasil Belajar Ppkn Dan Sikap Sosial siswa KelaS V SD. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 11(1), 61–68.
Khakim, N., Santi, N. M., US, A. B., Putri, E., & Fauzi, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PPKn Di SMP YAKPI 1 DKI Jaya. Jurnal Citizenship Virtues, 2(2), 347–358.
Maesaroh, S. ., & Suprihatin, A. . (2023). The Effect of Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) and Individual Learning Model on Social Science Learning Outcomes of Junior High School Students. Pedagogy: Indonesian Journal of Teaching and Learning Research, 1(2), 61–70. Retrieved from https://ejournal.aecindonesia.org/index.php/pedagogy/article/view/95
Manuardi, A. R. ., & Ximenes, M. D. J. . (2023). The Effect of E-Learning Implementation in Thematic Learning on the Learning Development of Senior High School Students. Pedagogy: Indonesian Journal of Teaching and Learning Research, 1(2), 49–60. Retrieved from https://ejournal.aecindonesia.org/index.php/pedagogy/article/view/94
Mayasari, T., Kadarohman, A., Rusdiana, D., & Kaniawati, I. (2016). Apakah model pembelajaran problem based learning dan project based learning mampu melatihkan keterampilan abad 21? Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 2(1), 48–55.
Noviyanti, E. (2023). Pengaruh Pembelajaran Teaching Factory (Tefa) Berbasis Model Project Based Learning (Pjbl) Untuk Meningkatkan Inovasi Produk Cake Dan Kue Indonesia (Pcki) Melalui Kreativitas Peserta Didik SMKN 1 Seririt. Universitas Pendidikan Ganesha.
Nuraini, N., & Abidin, Z. (2020). Kesulitan guru dalam mengimplementasikan pembelajaran tematik terintegratif di sekolah dasar. Premiere Educandum, 10(1), 49–62.
Nurhayati, E., & Fauzan, A. (2021). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kebermaknaan Belajar Pada Pembelajaran Jarak Jauh Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6), 1497–1509.
Nusroh, S., & Luthfi, E. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) Serta Cara Mengatasinya. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 71–92.
Oktavia, S. (2023). Penggunaan Model Cooperative Learning Dalam Meningkatan Pemahaman Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Kalipare Kabupaten Malang. JIPI (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 2(1), 47–61.
Pastini, N. W., Jampel, I. N., & Widiartini, N. K. (2022). Pengaruh Implementasi Model Pembelajaran Learning Cycle 7e Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan (PPKn) dengan pengendalian Motivasi Belajar. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 12(1), 14–24.
Prasetyawati, V. (2021). Metode Cooperative Learning dalam Meningkatkan Kualitas Hasil Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Epistema, 2(2), 90–99.
Rahmat, E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(2), 144–159.
Rani, H. (2021). Penerapan Metode Project Based Learning pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Refleksi, 10(2), 95–102.
Rofi’ah, N., & Makruf, A. (2020). Implementasi Metode Talking Stick Untuk Meningkatkan Pembelajaran Pendidikan Agama IslaM. Jurnal Mu’allim, 2(1), 29–42.
Rohmawati, A., & Pahlevi, R. . (2023). The Effect of Using Inquiry Learning Model with Pop-Up Book Media on Learning Outcomes of Primary School Students. Pedagogy: Indonesian Journal of Teaching and Learning Research, 1(1), 11–20. Retrieved from https://ejournal.aecindonesia.org/index.php/pedagogy/article/view/68
Rudiyanto, R., Irmayanti, N., Sayati, S., & Makmun, S. (2022). Pembelajaran PAI Berbasis Problem Based Learning di SMAN 1 Pamekasan. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(3), 891–898.
Sampang, S. M. (n.d.). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Problem Based Learning pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMPN 5 Bangkalan. Jurnal JOECIE E-ISSN, 1(1), 2022.
Siregar, Y. (2015). Kompetensi guru dalam bidang strategi perencanaan dan pembelajaran Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1).
Sudana, I. P. A., & Wesnawa, I. G. A. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 1–8.
Suminar, T. (2020). Penggunaan Cooperative Learning Pada Mata Pelajaran Akidah Ahlak Untuk Meningkatkan Karakter Islami Siswa: Penelitian di Madrasah Aliyah Se-KKM MAN 3 Cianjur. Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 9–19.
Sutrisno, S., & Nasucha, J. A. (2022). Islamic Religious Education Project-Based Learning Model to Improve Student Creativity. At-Tadzkir: Islamic Education Journal, 1(1), 13–22.
Tambak, S. (2017). Metode cooperative learning dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(1), 1–17.
Titu, M. A. (2015). Penerapan model pembelajaran project based learning (PjBL) untuk meningkatkan kreativitas siswa pada materi konsep masalah ekonomi. Prosiding Seminar Nasional, 9, 176–186.
Vebrianto, R., Lathifah Al Husna, S. P., Nupus, A. H., Aries, D., Fitrika, S. P., & Anjani, G. (2021). Bahan Ajar IPA Berbasis Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Versi Daring. CV. DOTPLUS Publisher.
Wanti, M. D., Wati, S., Kamal, M., & Afrinaldi, A. (2023). Penerapan model pembelajaran kooperatif learning tipe jigsaw oleh guru pai di smk negeri 1 koto baru dharmasraya. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(1), 158–171.
Widyarta, K. S., Parwata, I., & Pujawan, I. G. N. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Ditinjau Dari Sikap Kemandirian. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 13(1), 53–62.
Yulianingsih, L. T., & Sobandi, A. (2017). Kinerja mengajar guru sebagai faktor determinan prestasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 49.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v22i1.4842
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Muhammad Polem, Septia Nur Saputri, Dian Nupus, Chaerul Rochman, Karman Karman, Asep Nursobah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.
| License Term:  At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam by Pusat Publikasi Ilmiah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. | 
LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
 







 
  
  
  
  Email this article
			Email this article  At-Talim Visitors Statistic
  At-Talim Visitors Statistic