Analisis Keterkaitan Penayangan Film Upin Dan Ipin Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Anak Di Sekolah Dasar

Adi Saputra, Nurlaili Nurlaili, Dwinca Nur Zahara

Abstract


Abstract: Pengaruh Film Animasi Upin Dan Ipin Sebagai Media Terhadap Minat Belajar Anak Di Sekolah Dasar
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh film animasi Upin dan Ipin sebagai media terhadap minat belajar siswa di Sekolah Dasar Negeri 106 Kota Bengkulu, pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data primer berupa angket atau kuesioner yang disebarkan kepada 28 responden. Teknik analisis data yang digunakan adalah regresi linier sederhana dengan pengujian data menggunakan bantuan program komputer SPSS for Windows versi 16,0. Dengan demikian data tersebut diuji, diuraikan, dianalisis dan dibahas untuk menjawab permasalahan-permasalahan yang diajukan. Dari hasil penelitian tersebut ditemukan jawaban bahwa film animasi Upin dan Ipin sebagai media berpengaruh positif atau signifikan terhadap minat belajar siswa di Sekolah Dasar Negeri 106 Kota Bengkulu dilihat dari hasil uji T dengan nilai coeffisients 0,000 lebih besar dari 0,05 (0,00 < 0,05) dan kontribusi film animasi Upin dan Ipin sebagai media terhadap minat belajar siswa di Sekolah Dasar Negeri 106 Kota Bengkulu sebesar 28% di lihat dari hasil uji Koefisien Determinasi (R2) dengan nilai Adjusted R Square sebesar 0,280. Dan 72% dipengaruhi oleh faktor lainnya.

Abstract: Analysis of the Relation of Upin and Ipin Film Shows as Learning Media on Children's Interest in Learning in Elementary Schools
The purpose of this study was to determine the effect of the animated film Upin and Ipin as a medium on student interest in learning at the State Elementary School 106 Bengkulu City, the approach used in this study was a descriptive quantitative approach with primary data collection techniques in the form of questionnaires or questionnaires distributed to 28 respondents. . The data analysis technique used is simple linear regression with data testing using the SPSS for Windows version 16.0 computer program. Thus the data is tested, described, analyzed and discussed to answer the problems posed. From the results of the study found the answer that the animated film Upin and Ipin as a medium had a positive or significant effect on student interest in learning at the State Elementary School 106 Bengkulu City seen from the results of the T test with a coefficient value of 0.000 greater than 0.05 (0.00 < 0 0.05) and the contribution of the animated film Upin and Ipin as a medium to students' interest in learning at the State Elementary School 106 Bengkulu City by 28% seen from the results of the Coefficient of Determination (R2) test with an Adjusted R Squere value of 0.280. And 72% is influenced by other factors.


Keywords


Media Pembelajaran; Film; Minat Belajar Siswa

Full Text:

PDF

References


Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282–289. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289

Arsyad, L., Akhmad, E., & Habibie, A. (2021). Membekali Anak Usia Dini dengan Pendidikan Karakter: Analisis Cerita Film Animasi Upin dan Ipin. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 5(1), 59–71.

Friska Fitriani Sholekah. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Childhood Education: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method). Hidayatul Quran.

Khasanah, U., & Herina. (2019). Prosiding seminar nasional pendidikan program pascasarjana universitas PGRI palembang. Membangun Karakter Siswa Melalui Literasi Digital Dalam Menghadapi Pendidikan Abad 21 (Revolusi Industri 4.0), 2, 999–1015.

Kuswanto, E. (2015). Peranan Guru PAI dalam Pendidikan Akhlak di Sekolah. MUDARRISA: Journal of Islamic Education. https://doi.org/10.18326/mdr.v6i2.764

Lexy J. Moleong, D. M. A. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). PT. Remaja Rosda Karya. https://doi.org/10.1016/j.carbpol.2013.02.055

Norliza Hussin, & Khadijah Abd Razak. (2013). Pembentukan Akhlak Muslim Menurut Perspektif Islam. 3rd International Conference On Islamic Education.

Nugrahani, F., Widayati, M., & AM, A. I. (2019). Pengembangan Model Pendidikan Karakter Melalui Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Film. BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 45–56.

Nuha, S. U., Ismaya, E. A., & Fardani, M. A. (2021). Nilai Peduli sosial pada film animasi Nussa dan Rara. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 4(1), 17–23.

Payuyasa, I. N., & Primayana, K. H. (2020). Meningkatkan mutu pendidikan karakter melalui film “sokola rimba.” Jurnal Penjaminan Mutu, 6(2), 189–200.

Purwanto, E. (2008). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Putri, R., Murtono, M., & Ulya, H. (2021). Nilai-nilai pendidikan karakter film animasi Upin dan Ipin. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1253–1263

Rahayu, R., Guru, P., Dasar, S., & Abstrak, I. A. (2016). PENINGKATAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB SISWA SD MELALUI PENILAIAN PRODUK PADA PEMBELAJARAN MIND MAPPING. JURNAL KONSELING GUSJIGANG, 2(1). https://doi.org/10.24176/JKG.V2I1.562

Rahmayanti, R. D., Yarno, Y., & Hermoyo, R. P. (2021). Pendidikan karakter dalam film animasi Riko The Series produksi garis sepuluh. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 7(1), 157–172.

Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 4(2), 85–96.

Syahrum., S. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif. In KOMUNIKASI PENELITIAN KUANTITATIF Program Studi Jurnalistik & Humas.

Tohet, M., & Mauliza, S. (2021). Penanggulangan Kecanduan Game Online Melalui Pendidikan Karakter Regilius Pada Anak. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 147–164.

Tri Kuntoro Negeri Kalinusu, A. S. (2019). Manajemen Mutu Pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan, 7(1), 84–97. https://doi.org/10.24090/JK.V7I1.2928

Trianton, T. (2013). Nilai Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal dalam Film Indie Banyumas. Khazanah Pendidikan, 2(1).

Widiyatmika, W., Sulistyo, E. T., & Nugroho, S. (2019). Nilai pendidikan karakter pada film Sang Kiai. Mudra Jurnal Seni Budaya, 34(1), 73–79

Wijaya, D. (2019). Nilai pendidikan karakter dalam Film Hayya. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 72–77




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v20i1.3066

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Adi Saputra, Nurlaili Nurlaili, Dwinca Nur Zahara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.

 


License Term:

 

You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.

Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.


Mailing Address:

LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia, Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Visit Journal Publishing Office Location: