Kurikulum Pendidikan Islam Di UIN Malang : Studi Pemikiran Imam Suprayogo Dan M. Zainuddin

Firda Sofiana, Benny Afwadzi

Abstract


Abstract: Islamic Education Curriculum in UIN Malang: A Study of Imam Suprayogo and M. Zainuddin Thought.
In fact, the world of Islamic education has full of problems, both the dichotomy of sciences and the decline in morality and religiosity of Muslims, so efforts are needed to resolve these problems. the authors analize two figures from UIN Malang, namely Imam Suprayogo and M. Zainuddin towards this goal. This article is the result of library research whose data are taken from primary sources of their works, such as Pendidikan Berparadigma Al- Qur’an by Imam Suprayogo and Paradigma Pendidikan Terpadu by M. Zainuddin and enhanced by interviews. By using descriptive-analytical method, the authors conclude that their thoughts are progressive and dynamic, have proactive and anticipatory educational insights in facing the accelerated development of science and technology, the demands of change, and are future oriented. The characteristics of his thinking appear in the need to develop an Islamic education curriculum into an integrated curriculum. Imam Suprayogo with his tree of knowledge, and M. Zainuddin with his Point Vortex Theory. Furthermore, their thoughts related to the Islamic education curriculum can be used as a consideration and reference to be actualized and implemented in the development of Islamic education institutions.

Abstract: Kurikulum Pendidikan Islam di UIN Malang: Studi Pemikiran Imam Suprayogo dan M. Zainuddin.
Hakikatnya dunia pendidikan Islam penuh dengan masalah, baik adanya paham dikotomi ilmu pengetahuan maupun turunnya moralitas dan religiusitas orang Islam, sehingga perlu upaya menyelesaikan masalah itu. Tokoh dari UIN Malang, yakni Imam Suprayogo dan M. Zainuddin membahas hal ini. Metode penulisan menggunakan library research yang data-datanya diambil dari sumber primer karya-karya keduanya, seperti Pendidikan Berparadigma Al- Qur’an karya Imam Suprayogo dan Paradigma Pendidikan Terpadu karya M. Zainuddin serta disempurnakan dengan wawancara. Dengan menggunakan metode deskriptif-analitis, penulis menyimpulkan bahwa pemikiran keduanya bersifat progresif dan dinamis serta memiliki wawasan kependidikan yang proaktif dan antisipatif dalam menghadapi percepatan perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi, tuntutan perubahan, dan bersifat future oriented. Ciri-ciri pemikirannya nampak pada perlunya pengembangan kurikulum pendidikan Islam menjadi kurikulum terintegrasi. Imam Suprayogo dengan pohon ilmunya, dan M. Zainuddin dengan Point Vortex Theory-nya. Lebih lanjut, Pemikiran mereka terkait kurikulum pendidikan Islam dapat dijadikan pertimbangan dan rujukan untuk diaktualisasikan dan diimplementasikan dalam pengembangan kelembagaan pendidikan Islam.


Keywords


Imam Suprayogo; M. Zainuddin; Integrated Curriculum; Relevance

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. A. (2006). Kerangka Dasar Keilmuan dan Pengembangan Kurikulum Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta. Yogyakarta: Pokja Akademik UIN Sunan Kalijaga.

Abdullah, M. A. (2014). Religion, Science and Culture: An Integrated, Interconnected Paradigm of Science. Al-Jami’ah: Journal of Islamic Studies, 52(1), 175–203. https://doi.org/10.14421/ajis.2014.521.175-203

Afwadzi, B. (2016). Membangun Integrasi Ilmu-Ilmu Sosial Dan Hadis Nabi. Jurnal Living Hadis, 1(1), 101–128. https://doi.org/10.14421/livinghadis.2016.1070

Afwadzi, B. (2018). Integrasi Ilmu-Ilmu Alam dan Ilmu-Ilmu Sosial dengan Pemahaman Hadis Nabi: Telaah atas Konsepsi, Aplikasi, dan Implikasi. Jurnal Theologia, 28(2), 351–390. https://doi.org/10.21580/teo.2017.28.2.1972

Afwadzi, B. (2019). Spider Web atau Shajarah al-‘Ilm?: Mencari Format Ideal Kajian Hadis Integratif di Indonesia. Diya Al-Afkar: Jurnal Studi Al-Quran Dan Al-Hadis, 7(1), 25–65. https://doi.org/10.24235/diyaafkar.v7i01.4527

Ali, N. (2019). Integrative Curriculum of Religion and Science at Special Pesantren for University Student. Ulul Albab: Jurnal Studi Islam, 20(1), 95–122. https://doi.org/10.18860/ua.v20i1.6353

Aziz, R. (2007). Pendidikan Ulul Albab pada mahasiswa Universitas Islam Negeri (UIN) Malang. Progresiva: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 2(1), 307–320.

Darda, A. (2015). Integrasi Ilmu dan Agama: Perkembangan Konseptual di Indonesia. Jurnal At-Ta’dib, 10(1), 33–46.

Darwis, M. (2019). Imam Suprayogo’s Perspective on Contextualization in Education. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal) : Humanities, 2(1), 325–336. https://doi.org/10.33258/birci.v2i1.200

Darwis, M., & Rantika, M. (2018). Konsep Integrasi Keilmuan dalam Perspektif Pemikiran Imam Suprayogo. Fitra: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 1–11.

Fahmi, R., & Aswirna, P. (2018). Moderation of Islam in Islamic Boarding School: Study at Gontor Daussalam Modern Islamic Boarding School. In R. N. Indah (Ed.), International Conference On University-Community Enggagement. Malang: Minstry of Religious Affairs.

Herliana, S. (2018). Pendidikan Islam Menurut Pemikiran Mohammad Natsir dan Relevansinya dengan Pendidikan di Indonesia Saat Ini (IAIN Raden Intan). IAIN Raden Intan, Lampung. Retrieved from http://repository.radenintan.ac.id/3920/

Irianto, W. (2020, January 8). Guru Besar UIN Maliki Malang ini Cita-Citanya Dirikan Kampung Santri. TImes Indonesia. Retrieved from https://www.timesindonesia.co.id/read/news/245996/guru-besar-uin-maliki-malang-ini-citacitanya-dirikan-kampung-santri

Khozin, K. (2016). Pengembangan Ilmu di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (Konstruksi Kerangka Filosofis dan Langkah-Langkahnya). Jakarta: Kencana.

Malik, A. (2016). Reformulasi Pendekatan Pendidikan Islam dalam Problem Kontemporer. Ulul Albab: Jurnal Studi Islam, 17(1), 19–30. https://doi.org/10.18860/ua.v17i1.3384

Mansur, R. (2016). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Multikultural (Suatu Prinsip-prinsip Pengembangan). Vikratina: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 1–8. Retrieved from http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/article/view/165

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2009). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: Universitas Indonesia Press.

Mugiarto, M. (2015). Tipologi Pemikiran Pendidikan Islam (Studi Pemikiran Imam Suprayogo dan Azyumardi Azra) (Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang. Retrieved from http://etheses.uin-malang.ac.id/8676/1/13770069.pdf

Mujtahid, M. (2016). Model Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pendekatan Terintegrasi dalam Perkuliahan pada Jurusan PAI-FITK UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Ulul Albab: Jurnal Studi Islam, 17(2), 230–252. https://doi.org/10.18860/ua.v17i2.3832

Muslimin, I. (2011). Studi Kepemimpinan Prof. Imam Suprayogo dalam Mengimplementasikan Perubahan Kelembagaan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. El-Qudwah, 4(1). Retrieved from http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/lemlit/article/view/1944

Raharjo, S. B. (2010). Pendidikan Karakter sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(3), 229–238.

Rohman, M. (2015). Problematika Kurikulum Pendidikan Islam. Juirnal Madaniyah, 5(1), 1–15. Retrieved from https://journal.stitpemalang.ac.id/index.php/madaniyah/article/view/61

Sahlan, A. (2010). Mewujudkan Budaya Religious di Sekolah: Upaya Mengembangkan PAI dari Teori ke Aksi. Malang: UIN-Maliki Press.

Suprayogo, I. (n.d.). Nunut Bicara Kurikulum. Retrieved May 10, 2020, from https://www.facebook.com/ ImamSuprayogo. 2? Fref=ts&-nodl

Suprayogo, I. (1998). Reformulasi Visi Pendidikan Islam. Malang: STAIN Malang Press.

Suprayogo, I. (2004). Pendidikan Berparadigma Al-Quran. Malang: UIN Malang Press.

Suprayogo, I. (2007). Quo Vadis Madrasah (Gagasan, Aksi dan Solusi Membangun Madrasah). Yogyakarta: Hikayat Publishing.

Suprayogo, I. (2011). Hubungan Antara Pergruan Tinggi dan Pesantren. Malang: UIN Malang Press.

Suprayogo, I. (2013). Pengembangan Pendidikan Karakter. Malang: UIN Malang Press.

Suprayogo, I. (2020). Wawancara. Pacitan.

Tafsir, A. (2006). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Taufiqurrahman, T. (2010). Imam Al-Jami’ah Narasi Indah Perjalanan Hidup dan Pemikiran Prof. Dr.H. Imam Suprayogo. Malang: UIN-Maliki Press.

Wafi, A. (2017). Konsep Dasar Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 133–139. https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.741

Zainiyati, H. S. (2014). Model Kurikulum Integratif Pesantren Mahasiswa dan UIN Maliki Malang. Ulumuna: Jurnal Studi Keislaman, 18(1), 139–158. https://doi.org/10.20414/ujis.v18i1.156

Zainuddin, M. (2010). Paradigma Pendidikan Terpadu Menyiapkan Generasi Ulul Albab. Malang: UIN-Maliki Press.

Zamroni, Z. (2014). Pendidikan Islam Berorientasi Masa Depan: Konsep Pendidikan Ulul Albab Perspektif Imam Suprayogo. At-Turas: Jurnal Studi Keislaman, 1(1), 52–65. https://doi.org/10.33650/at-turas.v1i1.152




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v20i2.2842

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Firda Sofiana, Benny Afwadzi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.

 


License Term:

 

You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.

Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.


Mailing Address:

LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia, Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Visit Journal Publishing Office Location: