Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kartu Ahad Dalam Pelajaran Mufradhat Untuk Siswa Kelas 7
Abstract
Abstract: Development Media Learning Arab Language Based Ahad Card In Mufradhat Lesson For 7th Grade Student High School
This research was conducted to obtain the results of the validity of developing a flash card-based learning media, namely Sunday cards, this media was created to make it easier for students to memorize vocabulary in Arabic (mufradhat). This research was conducted using a descriptive quantitative approach to obtain the results of the validity of the learning media. This study uses the development model of the ADDIE model which consists of 5 stages, the first stage of analysis (Analyze), the design stage (Design), the development stage (Development), the implementation stage (Implemtation), and finally the evaluation stage (Evaluation). Through this stage it can produce a learning media product in the form of Sunday cards, this media will be used to help students memorize Arabic vocabulary, especially in 7th Grade students of Darul Muqamah Junior High School.
Abstract: Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kartu Ahad Dalam Pelajaran Mufradhat Untuk Siswa Kelas 7
Penelitian ini dilakukan untuk memperoleh hasil kevalidan dari pengembangan suatu media pembelajaran berbasis flash card yaitu kartu ahad, media ini diciptakan untuk mempermudah peserta didik dalam menghafal kosa kata dalam bahasa Arab (mufradhat). Penelitian ini dilakukan menggunakan pendekatan kuantitatif deskriptif untuk memperoleh hasil kevalidan dari media pembelajaran tersebut. Penelitian ini menggunakan model pengembangan dari model ADDIE yang terdiridari 5 tahapan, tahap pertama analisis (Analyze), tahap desain (Design), tahap pengembangan (Development), tahap penerapan (Implemtation), dan yang terakhir tahap evaluasi (Evaluation). Melalui tahap ini dapat menghasilkan suatu produk media pembelajaran yang berupa kartu Ahad, media tersebut akan digunakan untuk membantu peserta didik dalam menghafal kosa kata bahasa Arab khususnya di sekolah SMP Darul Muqamah siswa kelas VII
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adi, N, Dkk. (2018). “Pengembangan Multimedia Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Di Tk Negeri Pembina Singaraja”. Jurnal Edutech. Vol 6 (1)
Akmaliah, A. (2020). “Pengembangan Kartu Kata Bergambar (FlashCard) Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kosa Kata Di Madrasah Ibtidaiyyah Kelas V”. Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa. Universitas Negeri Malang.
Amdhi Yul, F., Yul, W. & Susanto, E. (2022). “Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMKS 9 Muhammadiyah Kota Bengkulu”. At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Vol 21(2).
Arofa, Rahmat. “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model”. Halaqa: Islamic Education Journal. Vol 3 (1). 2019.
Atikahani, V. Iriani, T. Arthur, R. (2018). “Pengembangan Media Flashcard Mata Kuliah Teknologi Beton Di Program Studi Pendidikan Vokasi Konstruksi Bangunan Universitas Negeri Jakarta”. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil. Vol 7 (2).
Aulia, R. Walad, A. (2023). “Pengembangan Media Pembelajaran Muhadatsah Berbasis Powtoon”. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol7(1).
Ayunda Miftahul. (2020). “Kartu Permainan Urab (Uno Bahasa Arab) Sebagai Media Pembelajaran Kemahiran menulis Bahasa Arab Untuk Siswa Madrasah aliyah”. Seminar Peran Mahasiswa Bahasa Arab Dalam Menghadapi Revolusi Industri.
Debby, M. Awaliyah, S. Suhartono, E. (2022). “Pengembangan Media Flashcard Kombinasi Dalam Mata Pelajaran Ppkn Smp Kelas VII”. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Vol 7 (1)
Durtam. (2022) “Implementasi Model Pembelajaran bahasa Arab Dalam Upaya Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Berbasis Tema Pada Anak Usia Dini”. Awlady: Jurnal Pendidikan anak. Vol 8 (1).
Hadi, P, Gerhani, F. (2019). “Penerapan Media Pembelajaran Flash Card Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak”. Jurnal Of Education And Instruction. Vol 2 (1).
Hasani, F. (2017). “Pengembangan Media Pembelajaran bahasa Arab Kartu domira untuk meningkatkan penguasaan kosa kata”. Jurnal Lisanan Arabiyah. Vol 1 (2). 2017.
Hasan, M. Dkk. (2021). “Media Pembelajaran”. Klaten: Tahta Media Group.
Iswari, F. (2017). “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris Berupa Flashcard Bergambar Pada Tingkat Sekolah Dasar“. Jurnal Deiksi. Vol 9 (2).
Novriadi, D., & Firmasari, D. (2022). “Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Pada Materi Tajwid Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa”. At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Vol 21 (2).
Ridho, R, Dkk. (2019) “Penerapan Media Pembelajaran kartu bergambar untuk meningkatkan penguasaan kosa Kata Bahasa Arab (Mufrodat)” Proceeding Of International Conference On Islamic Education: Challenges In Technology And Literacyfaculty Of Education And Teacher Training. Vol 4.
Romdani, Andriyani L. (2021). “Media Pembelajaran Kartu Gambar Bersuara Berbasis E-Flashcard Quizlet Untuk Pembelajaran Al-Mufradat”. Konferensi Nasional Bahasa Arab. Universitas Negeri Malang.
Sahlan. (2015). “Evaluasi Pembelajaran”. Jember: Stain Press.
Sugiyono. (2005). “Memahami penelitian Kualitatif”. Bandung: Alfabeta
Sutiyan, O.S.J., Sutiyan, D.R.R.J., Adlin ,Irawan, D., & Ardha, M.A.A., (2022). “Eksistensi Muhammadiyah Dalam Pengembangan Kompetensi Guru”. At-Ta'lim: Media Informasi Pendidikan Islam. Vol 21(2).
Wahyuni, S. (2020). “Penerapan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku””. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol 4 (1).
Yusuf, A. (2021). “Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Ipa Smp Materi Tata Surya”. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains. Vol 4 (1).
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v22i1.2741
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Suci Mutiara Fitriah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.
| License Term:  At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam by Pusat Publikasi Ilmiah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. | 
LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
 







 
  
  
  
  Email this article
			Email this article  At-Talim Visitors Statistic
  At-Talim Visitors Statistic