Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Pada Remaja Islam Masjid

Riswandy Riswandy

Abstract


Absract: Implementation Of Islamic Values in Mosque Youth
Risma is one of the important tools that needs to be activated in the community in providing Islamic Religious education to be implemented both in academia and in society both through recitation, Tausyah, dhikr and other activities related to Islamic Religious values. The purpose of this study was to explore the values of Islamic education carried out by the Youth of the Al Muhajirin Mosque, Talang Benih Curup Village. This research is a field research, the type of research conducted is qualitative research with a qualitative descriptive approach. The subjects in this study were mosque officials, the community and several members of Risma Al-Muhajirin. Relevant data collection techniques used in this study are observation, interviews, and documentation. While the technique for data analysis is by means of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The data collection technique was then carried out by the actor checking with the triangulation technique and then reducing the data and then drawing a conclusion which the researcher then claimed was a research finding. The results of the study concluded that the implementation of the values of Islamic education itself includes the formation of character, worship and morals and is able to shape the behavior of adolescents so that they do not carry out negative activities such as crimes, stealing and promiscuity which have occurred a lot among adolescents and can increase positive behavior. With the implementation of the values of Islamic education that are taught to youth in this mosque, it greatly influences the youth of the mosque itself in forming mosque youth which encourages youth towards positive activities which can later become a generation of youth who can be a good example, especially in society.

Abstrak: Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam pada Remaja Islam Masjid
Risma merupakan salah satu sarana penting yang perlu diaktifkan di lingkungan masyarakat dalam memberikan pendidikan Agama Islam untuk diimplementasikan baik di akademik maupun di masyarakat baik melalui pengajian, Tausyah, dzikir dan kegiatan lainnya yang berhubungan dengan nilai-nilai Agama Islam. Adapun tujuan penelitian ini adalah untuk menggali nilai-nilai pendidikan Islam yang dilaksanakan oleh Remaja Masjid Al Muhajirin Kelurahan Talang Benih Curup. Penelitian ini merupakan penelitian lapangan, jenis penelitian yang dilakukan adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah pengurus Masjid, masyarakat dan beberapa anggota Risma Al-Muhajirin. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Sedangkan teknik untuk analisis datanya yaitu dengan cara reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Teknik pengumpulan data kemudian pelaku melakukan krocek dengan Teknik triangulasi dan kemudian direduksi data tersebut baru diambil sebuah kesimpulan yang kemudian peneliti claim sebagai temuan penelitian. Di risma Al-Muhajirin terdapat beberapa kegiatan yang rutin dilaksanakan seperti: yasinan, pengajian, muhadaroh, Khutbah Jum’at, membantu kegiatan PHBI yang tentunta kegiatan tersebut dapat menghidupkan pendidikan Islam di Masyarakat. Hasil penelitian disimpulkan bahwa dengan adanya kegiatan tersebut mampu membentuk perilaku remaja agar tidak melakukan kegiatan yang melanggar norma-norma yang dilarang seperti kejahatan-kejahatan, mencuri dan pergaulan bebas yang sudah banyak terjadi dikalangan remaja serta dapat meningkatkan perilaku positif.


Keywords


Implementation, Islamic Educational Values; Mosque Islamic Youth

Full Text:

PDF

References


Rahardjo, M. (2011). Metode Pengumpulan Data Penelitian Kualitatif. , 2004).

Ali, M Zasri, N.D Ali, Z. M. (2012). Masjid Sebagai Pusat Pembinaan Umat. Toleransi: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 4(1), 59-67.)

Annur, M. E., Rukajad, A., & Heriana, Y. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Kitab Ta’limul Muta’allim Dalam Meningkatkan Perilaku Relegius Remaja Masjid Waringinjaya Bekasi. Al-Ulum Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ke Islaman, 9(4), 405-416

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.

Armika, A. (2022). Peran Ikatan Remaja Masjid Jami’atul Khoir Dalam Memberikan Pemahaman Nilai-Nilai Pendidikan Islam Pada Remaja Di Desa Namang. Jyrs: Jurnal Online Mahasiswa Program Studi Fakultas Syariah Dan Ekonomi Islam, 3(1), 61-74.

Fitriani, A., & Yanuarti, E. (2018). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 173-202.

Khasanah, N., Aravik, H., & Hamzani, A. I. (2022). Pemikiran Pendidikan Progresif Abdul Munir Mulkhan Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 7(1), 30-40.

Kurniawan, S. (2014). Masjid Dalam Lintasan Sejarah Umat Islam. Jurnal Khatulistiwa-Journal Of Islamic Studies, 4(2), 169-184.

Marwah, S. S., Syafe’i, M., & Sumarna, E. (2018). Relevansi Konsep Pendidikan Menurut Ki Hadjar Dewantara Dengan Pendidikan Islam. Tarbawy: Indonesian Journal Of Islamic Education, 5(1), 14-26.

Moleong, L. J., & Edisi, P. R. R. B. (2004). Metodelogi Penelitian. Bandung: Penerbit Remaja Rosdakarya, 3(01).

Muhidin, M. A., Permana, L., & Agustini, R. T. (2022). Kelapa “Kelompok Pengangkut Sampah”: Pemberdayaan Masyarakat (Ikatan Pemuda Aktif Mandiri) Sebagai Upaya Mewujudkan Lingkungan Yang Sehat. I-Com: Indonesian Community Journal, 2(3), 485-494.

Mukhtar, R. A. (2016) Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Keluarga Sebagai Faktor Utama.

Noor, J. (2011). Metodelogi Penelitian. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Purwaningrum, S. (2021). Optimalisasi Peran Masjid Sebagai Sarana Ibadah Dan Pendidikan Islam (Studi Kasus Di Masjid Namira Lamongan). Inovatif: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan, 7(1), 96-116.

Ristianah, N. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Perspektif Sosial Kemasyarakatan. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 1-13.

Ritonga, A. A., Hutagaol, A. L., & Manurung, R. W. (2021). Manfaat Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10703-10707.

Rosidah, 2019 Rosidah, S. (2019). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Budaya Sekolah Di Sdi Salafiyah Khairuddin Gondanglegi (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Sudarwan, D. (2008). Penelitian Kualitatif. Bengkulu: Universitas Bengkulu.

Sukitman, T. (2016). Internalisasi Pendidikan Nilai Dalam Pembelajaran (Upaya Menciptakan Sumber Daya Manusia Yang Berkarakter). Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 2(2), 85-96.

Walalayo, S. S. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Aktivitas Remaja Masjid Imam Rijali Iain Ambon. Kuttab: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(2), 1-10.

Zhafira, T. (2018). Sikap Asosial Pada Remaja Era Millenial. Sosietas, 8(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v22i1.2739

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Riswandy Riswandy

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.

 


License Term:

 

You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.

Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.


Mailing Address:

LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia, Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Visit Journal Publishing Office Location: