The Use Of Concept Map Strategy In Improving Students’ Ability In Composing Descritive Text

Syamsul Rizal, Juniarti Juniarti

Abstract


Tujuan dari penelitian ini untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis deskriptif teks menggunakan strategi peta konsep di SMPN 1 Taba Penanjung. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Sample dari penelitian ini dalah siswa kelas VIIID di SMPN 1 Taba Penanjung yang terdiri dari 30 siswa. Data diperoleh dengan pemberian tes awal yang dilakukan sebelum adanya perlakuan dan memberikan tes pada siklus I, siklus II dan siklus III setelah adanya perlakuan. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa ada peningkatan terhadap pemahaman menulis siswa dengan menggunakan peta konsep di SMPN 1 Taba Penanjung (Bengkulu Tengah). Hal ini dibuktikan dengan perolehan perbedaan nilai rata-rata tes awal dan nilai rata-rata tes akhir. Rata-rata nilai tes awal adalah 47,06 atau 6,89% sedangkan rata-rata tes akhir adalah 54,41 atau 20,68% pada siklus I, 72,27 atau 96,55% pada siklus II, dan 82,44 atau 100% pada siklus III. Peningkatanya dari tes awal sampai tes akhir pada siklus III adalah 35,38 atau 93,11%.



DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v14i1.259

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Syamsul Rizal, Juniarti Juniarti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Thank you, the journal editorial team appreciates your visit to the At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam. Think that working together will help to advance the pace of global knowledge generation and exchange. We are confident that publications in Attalim journal will contribute to the existing knowledge base, and novelty and stimulate further research in the field of islamic education. We greatly appreciate your contributions and look forward to working with you through this journal.

 


License Term:

 

You are free to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build upon the material; The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.

Under the following terms: Attribution - You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes. ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.


Mailing Address:

LPPM, Pusat Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia, Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id

Visit Journal Publishing Office Location: