Akar Orientasi Keagamaan dalam Pemikiran Pendidikan Islam

Hery Noer Aly

Abstract


Abstract: The Root of Religious Orientation in Islamic Education Thought.
This study is aimed at exploring the roots of religious orientation in Islamic education thought. The method used in this study is literature study; by exploring the similarities and differences in the thoughts of leading Muslim education experts, especially those listed in the book of Ihya Ulûm ad-Dîn and Ayyuhal Walad by al-Gazâli & Adâb al-Muta 'allimîn by Nasîr ad-Dîn aṭ-Ṭûsi. The result reveals that the principles of Islamic education that must be adhered to by educators must lead to the concept of religiosity, which is to seek the divine wisdom of Allah. Education is a moral responsibility and also a responsibility to Allah SWT. Hence, it emerges two sides of thought, namely the conservatives who underestimate worldly affair and the modern side who are too concerned with the affairs of the world. The underlying causes of the two thoughts was born thinkers such as Ibn Sahnun, al-Qabisi (324-403 H), Ibn Miskawaih (d. 421 H), al-Gazali (450-505 H), at-Tusi (597-672 H) ), Ibn Jama'ah (639-733 H), Ibn Khaldun (732-808 H), and Ibn Hajar al-Haitami in Egypt (909-974 H). In the field, they have different experience in accordance with developing scientific studies, but they remain in one connecting line, namely religious orientation.

Abstract: Akar Orientasi Keagamaan dalam Pemikiran Pendidikan Islam.
Kajian ini bertujuan untuk mengeksplorasi akar orientasi keagamaan dalam pemikiran pendidikan Islam. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi pustaka, yakni dengan mengksplorasi kajian terhadap persamaan dan perbedaan dalam beragam pemikiran pakar pendidikan muslim terkemuka, terutama yang tercantum dalam kitab Ihya Ulûm ad-Dîn, dan Ayyuhal Walad karya al-Gazâli & Adâb al-Muta’allimîn karya Nasîr ad-Dîn aṭ-Ṭûsi. Hasil penelusuran mengungkapkan bahwa prinsip-prinsip pendidikan Islam yang harus dipegang oleh para pendidik harus bermuara pada konsep religiusitas, yakni mencari kiridaan Allah Swt. Pendidikan merupakan tanggung jawab moral dan juga tanggung jawab kepada Allah Swt. Dari sini muncullah dua sisi pemikiran, yakni kaum konservatif yang menganggap rendah urusan dunia dan kaum modern yang tertalu mengedepankan urusan dunia. Benang merah dari dua pemikiran itu lahirlah para pemikir seperti Ibn Sahnun, al-Qabisi (324-403 H), Ibn Miskawaih (w. 421 H), al-Gazali (450-505 H), at-Tusi (597-672 H), Ibn Jama’ah (639-733 H), Ibn Khaldun (732-808 H), dan Ibn Hajar al-Haitami di Mesir (909-974 H). Di lapangan, mereka mengalami perbedaan sesuai dengan kajian ilmu pengetahuan yang berkembang, tetapi mereka tetap berada dalam satu benang merah, yaitu orientasi keagamaan.
Kata Kunci: pemikiran pendidikan Islam; orientasi keagamaan; al-Gaz


Keywords


islamic education thought; religious orientation; al-Gazâli; aṭ-Ṭûsi

Full Text:

PDF

References


Abd ad-Da’im, ‘Abd Allah. (1985). At-Tarbiyah ‘Ibr al-Tarîkh min al-‘Uṣûr al-Qadîmah hatta Awâ’il al-Qarn a;-‘Isyrîn. Dâr al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Al Amin, W., & Ulfa, M. (2018). Hubungan Ilmu Pengetahuan dan Moralitas: Analisis Problem dan Tanggung Jawab Keilmuan. TSAQAFAH, 14(1), 25–54. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.21111/tsaqafah.v14i1.2295

Al-Gazâli, M. ibn M. A. H. (1992). Ihyâ ‘Ulum ad-Dîn. Toha Putra.

Al-Gazâli, M. ibn M. A. H. (2010). Ayyuha al-Walad. Dâr al-Basyâ’ir al-Islamiyyah.

Ali, M. (2016). PEMIKIRAN PENDIDIKAN ISLAM AHMAD SYAFII MAARIF. 17(2), 1–14.

Al-Thusi. (1996). Adâb al-Muta’allimîn. Syabakah al-Imamain al-Hasanain li at-Turâṡ wa al-Fikr al-Islamî.

Darmalaksana, W. (2020a). Cara Menulis Proposal Penelitian. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2020b). Menulis Artikel Cepat Meskipun Tidak Suka Menulis. Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1.

Gade, S. (2015). KODE ETIK PENDIDIK MENURUT IBNU JAMA’AH. Jurnal Pencerahan, 9(1), 23–36.

Ibn Jama’ah, B. ad-Din al-Kannani. (2011). Tazkirah as-Sâm’ wa al-Mutakallîm fî Adâb al-‘Alim wa al-Muta’allîm. Dâr al-Kutub al-‘Ilmiyyah,.

Ibn Miskawaih. (1985). Tahżîb al-Akhlaq fi at-Tarbiyah. Dâr al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Majid, M. F. A. F. (2020). Peran Guru Akidah Akhlak dalam Mengaktualisasikan Sikap Toleransi Pada Peserta Didik (Studi Kelas VIII MTs Pattiro Bajo, Kecamatan Sibulue, Kab. Bone, Sulawesi Selatan). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 17(1), 67–80. https://doi.org/10.14421/jpai.2020.171-06

Muhinna, A. I. (1982). At-Tarbiyah fȋ al-Islâm. Dâr asy-Sya’b.

Rahman, F. (1984). Islam and modernity: Transformation of an intellectual tradition (Vol. 15). University of Chicago Press.

Rida, M. J. (1980). al-Fikr at-Tarbawi al-Islâmî: Muqaddimah fi Uṣûliha al-Ijtima’iyyah wa al-‘Aqlaniyyah. Dar al-Fikr al-‘Arabi.

Setyaningsih, R. (2016). Kontinuitas Pesantren dan Madrasah di Indonesia. 11(1), 17. http://dx.doi.org/10.21111/at-tadib.v11i1.651

Shomad, A. (2017). Hukum Islam: Penormaan Prinsip Syariah dalam Hukum Indonesia. Kencana.

Sidiq, U. (2018). Etika dan Profesi Keguruan. Tulungagung: Penerbit STAI [Sekolah Tinggi Agama Islam] Muhammadiyah. Tersedia Secara Online Juga Di: Http://Repository. Iainponorogo. Ac. Id/395/1/Etika, 20, 26.

Silalahi, U. (2006). Metode penelitian sosial. Unpar press.

Smith, W. C. (1959). Islam in modern history.

Sulistiani, S. L. (2018). PERBANDINGAN SUMBER HUKUM ISLAM. Tahkim (Jurnal Peradaban dan Hukum Islam), 1(1). https://doi.org/10.29313/tahkim.v1i1.3174

Syams ad-Din, A. al-Amir. (1985). Al-Fikr at-Tarbawî ‘ind Ibn Sahnûn wa al-Qabisi. Dâr Iqra’.

Taufik, M. (2018). ETIKA PLATO DAN ARISTOTELES: Jurnal Refleksi, 18(1), 27–45. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.14421/ref.2018.%25x




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v19i2.3079

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by:

 
        

 
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia
 
Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id