The Urgency of the Scientific Method Based on Akidah Akhlak Learning according to Imam Al-Ghazali's Perspective on Increasing Student Faith
Abstract
Abstract: The Urgency of the Scientific Method Based on Akidah Akhlak Learning according to Imam Al-Ghazali's Perspective on Increasing Student Faith
The religious life and faith of students in the context of aqidah akhlak learning are very important. This study aims to explain the urgency of the scientific method in increasing students' faith with a focus on Imam Al-Ghazali's perspective. This research uses the library research method. The data analysis used in this research is a literature review. The results explain Al-Ghazali's perspective on aqidah, the scientific method can help students develop a deeper understanding of aqidah through a rational and objective approach. The urgency of the scientific method in improving faith includes increasing understanding of religion, overcoming doubts, improving the quality of research, and improving the quality of teaching. The conclusion shows that the understanding of aqidah from the perspective of Imam Al-Ghazali emphasizes the importance of a correct understanding of aqidah as the foundation of a Muslim's life. The importance of the scientific method in faith enhancement lies in its ability to increase understanding of religion, overcome doubts and improve the quality of teaching.
Abstract: Urgensi Metode Ilmiah dalam Peningkatan Keimanan Mahasiswa pada Pembelajaran Aqidah: Tinjauan dalam Perspektif Imam Al-Ghazali.
Kehidupan keagamaan dan keimanan mahasiswa dalam konteks pembelajaran aqidah merupakan hal yang sangat penting. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan urgensi metode ilmiah dalam meningkatkan keimanan mahasiswa dengan fokus pada perspektif Imam Al-Ghazali. Penelitian ini menggunakan metode library research. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah literatur review. Hasil penelitian menerangkan perspektif Al-Ghazali mengenai aqidah, metode ilmiah dapat membantu mahasiswa mengembangkan pemahaman yang lebih mendalam terhadap aqidah melalui pendekatan rasional dan objektif. Urgensi metode ilmiah dalam meningkatkan keimanan meliputi meningkatkan pemahaman tentang agama, mengatasi keraguan, meningkatkan kualitas penelitian, serta peningkatkan kualitas pengajaran. Kesimpulan menunjukkan bahwa pemahaman aqidah dari perspektif Imam Al-Ghazali menekankan pentingnya pemahaman yang benar tentang aqidah sebagai landasan hidup seorang muslim. Urgensi metode ilmiah dalam peningkatan keimanan terletak pada kemampuannya untuk meningkatkan pemahaman tentang agama, mengatasi keraguan dan meningkatkan kualitas pengajaran.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bunyamin, H. R., Fajri, M. D, Gunawan, O., & Tohirin, S. D. (2017). Aqidah untuk perguruan tinggi. Jl. Limau II, Kebayoran Baru Jakarta Selatan: Uhamka Press.
Cahya, D. (2021). Implementasi scientific approach dalam pembelajaran akidah akhlak di mi nurul huda kota bengkulu. Iain bengkulu, Retrieved from http://repository.iainbengkulu.ac.id/id/eprint/5467
Farhani, N. (2019). Aqidah Dalam Pandangan Imam Al-Ghazali. IAIN Palu, Retrieved from http://repository.iainpalu.ac.id/id/eprint/1091
Hidayatullah, S. (2019). Agama dan Sains: Sebuah Kajian Tentang Relasi dan Metodologi. Jurnal Filsafat, 29(1), 102-133. Retrieved from https://jurnal.ugm.ac.id/wisdom/article/view/30246
Kafara, M. R. (2022). Metode Ilmiah Sebagai Cara Mendapatkan Pengetahuan dalam Epistemologi”. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(2), 640-648.
Lumajang, M. T. D. N. (2022). Implementasi Inovasi Metode Pada Pembelajaran Akidah Akhlak Bagi Siswa Kelas Viii. Retrieved from http://digilib.uinkhas.ac.id/id/eprint/10984
Milasari, M., Syukri, A., Badarussyamsi, B., & Rizki, A. F. (2021). Filsafat ilmu dan pengembangan metode ilmiah. Jurnal Filsafat Indonesia, 4(3), 217-228. doi:https://doi.org/10.23887/jfi.v4i3.35499
Mubarok, M. F. (2020). Ilmu Dalam Perspektif Imam Al-Ghazali. Kontemplasi: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 8(1), 22-38. doi:https://doi.org/10.21274/kontem.2020.8.1.22-38
Nasrullah, A. (2022). Epistemologi Ilmu: Perbandingan Dan Titik Temu Metodologi Ilmu Alam, Ilmu Sosial, Dan Ilmu Agama. AZKIYA, 5(2), 1-19.
Nurjanah, S., Yahdiyani, N. R., & Wahyuni, S. (2020). Analisis Metode Pembelajaran Akidah Akhlak dalam Meningkatkan Pemahaman dan Karakter Peserta Didik. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 366-377. Retrieved from https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/496
Ramadhani, N., Fitria, P. K., & Kurniawan, Y. (2021). Urgensi studi islam di kalangan tokoh islam (Studi Fenomenologi di Kota Medan Barat). At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam dan Humaniora, 5(1), 103-116. doi:http://dx.doi.org/10.47006/attazakki.v5i1.13494
Sabila, N. A. (2019). Integrasi Aqidah Dan Akhlak (Telaah Atas Pemikiran Al-Ghazali). NALAR: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam, 3(2), 74-83. doi:https://doi.org/10.23971/njppi.v3i2.1211
Sari, I. P., Fitrisi, A., & Ofianto, O. (2023). Pengembangan Metode Ilmiah Dalam Penafsiran Filsafat Ilmu. Ensiklopedia of Journal, 5(2), 46-53. doi:https://doi.org/10.33559/eoj.v5i2.1551
Sari, M. (2022). Hubungan Ilmu dan Agama dalam Perspektif Imam Al-Ghazali. At-Tafkir, 15(1), 30-43. doi:https://doi.org/10.32505/at.v15i1.4095
Sholihah, Q. (2020). Pengantar Metodologi Penelitian (pertama ed.). JI. Veteran 10-11 Malang 65145 Indonesia Gedung INBIS Lt. 3: UB Press.
Tambah, S. (2014). Pendidikan Agama Islam; 6 Metode Ilmiah dan Inovatif dalam Pembelajaran PA (1 ed.). Ruko Jambusari 7A Yogyakarta 55283: Graha Ilmu.
Tu, P. T. H., Hang, N. T., Van, L. T. T., Dung, H. V., Nga, N. T. H., & Phan, C. X. (2022). Experimental Teaching by Scientific Methods for Developing Students' Natural Finding Capacity in Teaching Natural Science in Vietnamese High Schools. World Journal of Education, 12(6), 1-8.
Wahyudi, W. (2018). Epistemologi tafsir sufi al-ghazali dan pergeserannya. Jurnal Theologia, 29(1), 85-108. doi:https://doi.org/10.21580/teo.2018.29.1.2070
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v22i2.2543
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by: