Simple Kit to Facilitate Inorganic Ion Identification in Chemistry Learning

Laila Arifah, Leny Heliawati, Anna Permanasari

Abstract


This study aims to develop a simple kit for identifying inorganic ions in chemistry education at the school level. The kit is designed to enhance the learning process by utilizing simple, safe materials that can be easily applied in school laboratories. This research employs a development approach using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation), chosen for its effectiveness in designing, developing, and evaluating the feasibility of the kit.The dependent variables of this research include content feasibility, tool design, and safety levels in the context of educational use. The results show that the developed kit meets high standards of feasibility. Validation by subject matter experts revealed a content feasibility of 91.67%, while media experts rated the design and functionality at 94.50%. Additionally, laboratory safety experts confirmed the kit's safety with a rating of 97.33%.Based on these evaluations, it can be concluded that the developed kit is both valid and suitable for use in high school chemistry education. This kit is expected to improve student engagement and deepen their understanding of inorganic chemistry concepts.


Keywords


Development; Simple Kit; Inorganic Ion; Chemistry Learning; Validation

Full Text:

PDF

References


Akmalia, S. R. (2023). Pengembangan KIT Praktikum Materi Larutan Elektrolit Dan Non Elektrolit Pada Prodi Pendidikan Kimia UIN Ar-Raniry (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).

Anisa, H., Yusri, R., & Mardiyah, A. (2024). Pengembangan lembar kerja peserta didik elektronik berbasis predict, observe, and explain. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 6(2), 135-146.

Aswan, D., Enawaty, E., & Lestari, I. (2021). Pengembangan MEDIA Kit Konfigurasi Elektron untuk Peserta Didik di SMA. Jurnal Education and Development, 9(4), 101-109.

Chusna, A., Setiadi, A. D., Amalia, E., & Fajaroh, F. (2021). Studi Literatur Penerapan Augmented Reality Dalam Pembelajaran Kimia: Keunggulan, Manfaat Dan Aplikasinya. Lomba Karya Tulis Ilmiah, 2(1), 71-84.

Hafnidar, H., Karina, M., & Hadiah, C. M. (2021). Pengembangan Alat Ukur Sikap Nasionalisme pada Mahasiswa. Jurnal Penelitian Psikologi, 12(1), 43-51.

Haryanti, I., Kurniawati, Y., & Lubis, F. H. (2023). Penerapan Virtual Laboratory Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Mendukung Proses Pembelajaran Kimia. Journal of Chemistry Education and Integration, 2(1), 42-49.

Hilmy, M., Huriyah, L., Fitriah, F., & Inayah, N. (2022). Implementasi Good University Governance (GUG) dalam Meningkatkan Kinerja Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Ilahi, T. D. W., Mufit, F., Hidayati, H., & Afrizon, R. (2021). Disain dan validitas multimedia interaktif berbasis konflik kognitif pada materi vektor untuk kelas X SMA/MA. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 12(2), 182-195.

Jelita, Y., Handayani, D., & Amida, N. (2021). PENGEMBANGAN KIT (KOMPONEN INSTRUMEN TERPADU) PRAKTIKUM KIMIA BERBASISGUIDED INQUIRY PADA MATERI ASAM BASA. Alotrop, 5(2), 149-158.

Jelita, Y., Handayani, D., & Amida, N. (2021). Pengembangan kit (komponen instrumen terpadu) praktikum kimia berbasisguided inquiry pada materi asam basa. Alotrop, 5(2), 149-158.

Juliani, T., & Solikhin, F. (2024). PENGEMBANGAN KOMPONEN INSTRUMEN TERPADU (KIT) PRAKTIKUM KIMIA. ALOTROP, 8(2), 120-129.

Khalid, M. (2024). Mendesain Modul Trainer Kit Pengendalian Kecepatan Motor Dc Menggunakan Perintah Suara Berbasis Mikrokontroler Arduino (Doctoral dissertation, UIN AR-RANIRY Banda Aceh).

Krismadinata, K., Anwar, A., & Akbar, J. (2021). Pengembangan Training Kit kendali elektronik pada mata pelajaran mengoperasikan sistem kendali elektronik. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 18(1), 89-98.

Masyrufin, A. (2022). Pengembangan Game Kahoot Sebagai Media Evaluasi Hasil Belajar Siswa. EDUTECH: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 2(1), 63-73.

Mulia, S., & Murni, S. (2022). Implikasi Pembelajaran Praktikum Ilmu Pengetahuan Alam Dalam Kemajuan Kognitif Siswa. SEARCH: Science Education Research Journal, 1(1), 1-11.

Ni’mah, S. N. (2022). Pengembangan Modul Berbasis Etnosains Pada Tema Klasifikasi Materi dan Perubahannya Berorientasi Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Dalam Pembelajaran IPA (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).

Ningrum, S. U., Leksono, I. P., & Rohman, U. (2022). Pengembangan Media Ajar E-Book Berbasis Sains Model Addie Di Taman Kanak-Kanak. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika), 7(3), 958-968.

Pratiwi, M., Khoiriyah, U., & Hanifah, S. (2023). Pengembangan Dan Validasi Kueisoner Untuk Mengukur Kepuasan Pasien Terhadap Penerapan Telefarmasi Di Apotek. JOPS (Journal Of Pharmacy and Science), 7(1), 123-135.

Rachma, A., Iriani, T., & Handoyo, S. S. (2023). Penerapan model ADDIE dalam pengembangan media pembelajaran berbasis video simulasi mengajar keterampilan memberikan reinforcement. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 506-516.

Ramadhan Tosepu, S. K. M. (2024). Analisis kualitas lingkungan. Uwais Inspirasi Indonesia.

Risnita, R. (2024). Pendekatan Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Serta Tahapan Penelitian. Jurnal Genta Mulia, 15(1), 82-92

Rusmayana, T. (2021). Model pembelajaran addie integrasi pedati di smk pgri karisma bangsa sebagai pengganti praktek kerja lapangan dimasa pandemi covid-19.

Sa’adah, L. (2023). Penerapan model somatic auditory visual dan intelektual (SAVI) pada pembelajaran tematik dalam meningkatkan hasil belajar siswa di SD Negeri 302 Aek Garingging Kecamatan Lingga Bayu Kabupaten Mandailing Natal (Doctoral dissertation, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan).

Sari, L., & Sailan, M. Z. (2023). Pengembangan dan validasi kuesioner untuk mengukur pengetahuan penggunaan antibiotik pada masyarakat kota wilayah kepulauan bangka belitung. Jurnal Ilmiah Manuntung: Sains Farmasi Dan Kesehatan, 9(1), 1-11.

Sisdiana, E., Soraya, S., Listiawati, N., Astuti, R., Nuraini K, F., Nur Rakhmah W, D., ... & Arriani, F. (2020). Bunga rampai pelaksanaan kurikulum 2013: potret penerapan pembelajaran saintifik di SMP.

Zahra, N. Z., & Fitri, W. (2024). Peran Metode Demonstrasi dalam Pengembangan Keterampilan Praktis Siswa di Bidang Teknologi. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(6), 42-48.

Zohri, L. H. N., Jufri, A. W., Sedijani, P., Artayasa, I. P., & Syukur, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Next Generation Science Standard (NGSS) Terintegrasi Game Discovery untuk Melatih Literasi Sains dan Keterampilan Berargumentasi Ilmiah. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1496-1511.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijisedu.v7i2.8848

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education
ijis.edu@mail.uinfasbengkulu.ac.id

 

Lantai 2 Fakultas Tarbiyah dan Tadris
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu

 

  Creative Commons License
IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education This is published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with the permission below Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License