Development of a Manual Book on Processing Flour of Mole Crab to Provide Students Science Process Skills
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustin, N., Ibrahim, M., & Widodo, W. (2016). Pengembangan Bahan Pembelajaran IPA Berbasis Biotechnopreneurship untuk Melatih Life Skills Siswa SMP. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 4(1), 1. https://doi.org/10.33394/j-ps.v4i1.978
Alam, A. (2022). Mapping a Sustainable Future Through Conceptualization of Transformative Learning Framework, Education for Sustainable Development, Critical Reflection, and Responsible Citizenship: An Exploration of Pedagogies for Twenty-First Century Learning. ECS Transactions, 107(1), 9827–9840. https://doi.org/10.1149/10701.9827ecst
Aswar, M. A., Patandean, A. J., Studi, P., Fisika, P., Fisika, J., & Makassar, U. N. (2019). Studi Keterampilan Proses Sains Fisika Peserta Didika SMAN Se-Kabupaten Jeneponto. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika (JSPF), 15(3), 43–52. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.35580/jspf.v15i3.13497
Cebrian, G., Junyent, M., & Mula, I. (2020). Competencies in Education for Sustainable Development. Sustainability, 3(3), 132.
Cikarge, G. P., & Utami, P. (2018). Analisis Dan Desain Media Pembelajaran Praktik Teknik Digital Sesuai Rps. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 3(1), 92–105. https://doi.org/10.21831/elinvo.v3i1.20509
Dewi, P. S., & Rochintaniawati, D. (2016). Kemampuan Proses Sains Siswa Melalui Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaan IPA Terpadu pada Tema Global Warming. EDUSAINS, 8(1), 18–26. https://doi.org/http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/edusains
Fitriyani, R., Haryani, S., & Susatyo, E. B. (2016). Pengaruh Model Inkuiri terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11(2), 1957–1970. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/jipk.v11i2.10623
Hasan, M. (2022). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik melalui Kegiatan Literasi. IDEAS: JURNAL PENDIDIKAN, SOSIAL, DAN BUDAYA, 1, 477–486. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i2.698
Hasnunidah, N. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Media Akademi.
Mahendri, R. P., Amanda, M., Latifah, U., Rawas, S., Teknik, F., & Padang, U. N. (2023). Interactive Multimedia Using Canva Application in Basic Electronics Subject for Grade X at SMK Negeri 1 Batipuh: A Development Study. Journal of Hypermedia & Technology-Enhanced Learning ( J-HyTEL ), 1(1), 1–15.
Pohan, A. E. (2020). Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. Penerbit CV. Sarnu Untung.
Rahmatillah, Halim, A., & Hasan, M. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Peseta Didik Berbasis Keterampilan Proses Sains Terhadap Aktivitas Pada Materi Koloid. Jurnal IPA Dan Pembelajaran IPA (JIPI), 1(2), 121–130.
Rahmawati, S., Roshayanti, F., Nugroho, A. S., & Hayat, M. S. (2021). Potensi implementasi Education for Sustainable Development (ESD) dalam Pembelajaran IPA di MTs Nahdlatul Ulama Mranggen Kabupaten Demak. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(1), 15–27. https://doi.org/10.51651/jkp.v2i1.27
Rifai, B. dan J. (2014). Pengembangan Manual Book Praktikum Mesin Arus Searah di Jurusan teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 15(1), 165–175.
Sari, H. D., Riandi, R., & Surtikanti, H. K. (2024). Bahan Ajar Digital Bermuatan Potensi Lokal Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Pada Materi Bioteknologi Konvensional. Jurnal Basicedu, 8(1), 263–276. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6503
Sriyati, S., Ivana, A., & Prayandoko, D. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Berbasis Potensi Lokal Dadiah Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Siti Sriyati *, Amira Ivana , Didik Pryandoko * Email : Pendahuluan. Pendidikan Jurnal Sains Indonesia, 9(2), 168–180. https://doi.org/10.24815/jpsi.v9i2.18783
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. PT Alfabet.
Sumarni, W. (2023). PjBL-ETNO-STEM Potensi dan Kontribusinya dalam Peningkatan Keterampilan Abad 21 dan Karakter Konservasi Mahasiswa. Konservasi Pendidikan, 6, 49–80.
Sutianah, C. (2021). Peningkatan Kompetensi Kerja berbasis Integrasi Soft Skills, Hard Skills dan Entrepreneur Skills Program Keahlian Kuliner melalui Penerapan Teaching Factory SMK. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 2(8), 152–167. https://jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/596
Wandini, R. R., Sari, P. Z., Rini, N. I., Aprianni, S., & Rahmadani, A. (2022). Menerapkan Proses Keterampilan dalam Pembelajaran IPA di MI/SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 2021–2027. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.5009
Wibowo, A. T., Akhlis, I., & Nugroho, S. E. (2015). Pengembangan LMS (Learning Management System) Berbasis Web untuk Mengukur Pemahaman Konsep dan Karakter Siswa. Scientific Journal of Informatics, 1(2), 127–137. https://doi.org/10.15294/sji.v1i2.4019
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijisedu.v7i2.6012
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education
ijis.edu@mail.uinfasbengkulu.ac.id
Lantai 2 Fakultas Tarbiyah dan Tadris
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu
IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education This is published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with the permission below Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.