Pembelajaran Berbasis Online Aplikasi Quizizz Untuk Meningkatkan Pemahaman Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pengembangan Profesi Guru Di UIN Raden Fatah Palembang

Wiga Ananda, Wasith Achadi, Fitri Oviyanti, Muhammad Al Ghazali

Abstract


All educational institutions ought to create an effective learning for supporting student understanding. One of application to improve student understanding is Quizizz. This study aims to analyze the implementation of online-based learning by Quizizz to improve collegian understanding. A qualitative research with an analytical descriptive method. Data was collected by interviews and documentation. Steps analyze data using the Miles and Huberman model of the researcher as a human instrument, data reduction, presentation and conclusion. The research subject are collegian of FITK Islamic Stated University Raden Fatah Palembang. The result of this research are : Quizizz application make lectures active and fun because all of collegian involved the game. By Quizizz, collegian can understand the course more easily. The collegian Understanding can seen in answering question successly before 82,48 and after 83,18 which improved 0,84%. The problem are due to network connection and some collegian are not familiar with Quizizz application.

Keywords


Understanding; Effective learning; Quizizz

Full Text:

PDF

References


Adhimah, S. (2020). Peran orang tua dalam menghilangkan rasa canggung anak usia dini (studi kasus di desa karangbong rt. 06 rw. 02 Gedangan-Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jpa.v9i1.31618

Agustina, L., & Rusmana, I. M. (2020). PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENYENANGKAN DENGAN APLIKASI KUIS ONLINE QUIZIZZ. Prosiding Sesiomadika, 2(1a), Article 1a. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2249

Anggraini, E. N. (2022). Keefektifan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Idaarotul Ulum (Jurnal Prodi MPI), 4(1 Juni), Article 1 Juni.

Angsana, J. (2019). TANTANGAN DAN STRATEGI GURU DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN.

Arwansyah, Y. B., Putri, N. Q. H., Hidayat, R., Khotimah, K., & Suwandi, S. (2022). Evaluasi Pemanfaatan Aplikasi Game dalam Ujian Bahasa Indonesia (Studi Kasus di SMAN 1 Polanharjo Klaten). Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(3), 653–664. https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i3.481

Azzahra, M. D., & Pramudiani, P. (2022). Pengaruh Quizizz sebagai Media Interaktif terhadap Minat Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1604

Diana, E., & Rofiki, M. (2020a). ANALISIS METODE PEMBELAJARAN EFEKTIF DI ERA NEW NORMAL. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 3(2), Article 2. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1356

Diana, E., & Rofiki, M. (2020a). ANALISIS METODE PEMBELAJARAN EFEKTIF DI ERA NEW NORMAL. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 3(2), Article 2. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1356

Diana, E., & Rofiki, Moh. (2020b). ANALISIS METODE PEMBELAJARAN EFEKTIF DI ERA NEW NORMAL. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(2), 336–342. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1356

Gunawan, I., & Palupi, A. R. (2016). TAKSONOMI BLOOM – REVISI RANAH KOGNITIF: KERANGKA LANDASAN UNTUK PEMBELAJARAN, PENGAJARAN, DAN PENILAIAN. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 2(02). https://doi.org/10.25273/pe.v2i02.50

Hambali Alman Nasution, & Nasution, F. A. (2020). Pengembangan Teknik dan Instrumen Asesmen Aspek Pengetahuan Berbasis Teknologi. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 106–116. https://doi.org/10.30603/tjmpi.v8i2.1306

Hidayati, I. D., & Aslam, A. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Quizizz Secara Daring Terhadap Perkembangan Kognitif Siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2), 251. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.37038

Magdalena, I., Islami, N. F., Rasid, E. A., & Diasty, N. T. (2020). TIGA RANAH TAKSONOMI BLOOM DALAM PENDIDIKAN. 2.

Mustafa, P. S., & Suryadi, M. (2022). Landasan Teknologis sebagai Peningkatan Mutu dalam Pendidikan dan Pembelajaran: Kajian Pustaka. FONDATIA, 6(3), 767–793. https://doi.org/10.36088/fondatia.v6i3.2130

Nasution, M. I. P. (2016a). STRATEGI PEMBELAJARAN EFEKTIF BERBASIS MOBILE LEARNING PADA SEKOLAH DASAR. Jurnal Iqra, 10.

Nurrizka, A. F. (2018). PERAN MEDIA SOSIAL DI ERA GLOBALISASI PADA REMAJA DI SURAKARTA (SUATU KAJIAN TEORITIS DAN PRAKTIS TERHADAP REMAJA DALAM PERSPEKTIF PERUBAHAN SOSIAL). Jurnal Analisa Sosiologi, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.20961/jas.v5i1.18198

Putra, I. G. N. A. W., Nurcahyawati, V., Sutomo, E., Koentjoro, E. Y., & Lebdaningrum, K. (2022). OPTIMALISASI APLIKASI QUIZIZZ BAGI TENAGA PENDIDIK DALAM MENERAPKAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI. JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 28(4), Article 4. https://doi.org/10.24114/jpkm.v28i4.37005

Putri, H., Susiani, D., Wandani, N. S., & Putri, F. A. (2022). Instrumen Penilaian Hasil Pembelajaran Kognitif pada Tes Uraian dan Tes Objektif. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i2.2649

Rahma, F. I. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN (kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan.

Rahman, T. (2020). KAJIAN TEORI PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KNISLEY TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, Volume 5. https://doi.org/10.23969/symmetry.v5i2.3538

Raibowo, S., Nopiyanto, Y. E., & Muna, M. K. (2019). Pemahaman Guru PJOK Tentang Standar Kompetensi Profesional. Journal Of Sport Education (JOPE), 2(1), Article 1. https://doi.org/10.31258/jope.2.1.10-15

Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi|JIITUJ|, 4(2), 163–173. https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605

Setyosari, P. (2017). MENCIPTAKAN PEMBELAJARAN YANG EFEKTIF DAN BERKUALITAS. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran) Kajian dan Riset dalam Teknologi Pembelajaran, 20–30. https://doi.org/10.17977/um031v1i12014p020

Sitorus, D. S., & Santoso, T. N. B. (2022a). Pemanfaatan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Pada Masa Pandemi Covid-19. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 81–88. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p81-88

Sitorus, D. S., & Santoso, T. N. B. (2022b). Pemanfaatan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Pada Masa Pandemi Covid-19. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p81-88

Subandowo, M. (2022). Teknologi Pendidikan di Era Society 5.0. 9.

Supriadi, N.-, Tazkiyah, D., & Isro, Z. (2021). PENERAPAN APLIKASI QUIZIZZ DALAM PEMBELAJARAN DARING DI ERA COVID-19. Jurnal Cakrawala Mandarin, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.36279/apsmi.v5i1.101

Surani, D. (2019). STUDI LITERATUR : PERAN TEKNOLOG PENDIDIKAN DALAM PENDIDIKAN 4.0. 2.

Wahyuda, V. S. (2019). Implementasi Pembelajaran Saintifik Pada Mata Pelajaran IPS Di SMP Negeri 1 Jabon Sidoarjo [Undergraduate, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/16071/

Winarso, W. (2014). MEMBANGUN KEMAMPUAN BERFIKIR MATEMATIKA TINGKAT TINGGI MELALUI PENDEKATAN INDUKTIF, DEDUKTIF DAN INDUKTIF-DEDUKTIF DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 3(2). https://doi.org/10.24235/eduma.v3i2.58




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v21i1.5338

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Wiga Ananda, Wasith Achadi, Fitri Oviyanti, Muhammad Al Ghazali

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam is Indexed by:

 
        

 
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia
 
Email: talim@mail.uinfasbengkulu.ac.id