Improving Student Learning Participation in Social Studies Learning Through the Role Playing Method in Class VII of Junior High School (SMP) N 5 Padang
Abstract
This study aims to improve learning participation through the role playing method in the subject of Social Studies class VII.8 at SMP Negeri 5 Padang. This type of research is classroom action research (CAR). The subjects of the study were 33 students of class VII.8 SMP Negeri 5 Padang. The object of this study is learning participation in the subject of Social Sciences through the application of the role playing method. Data collection techniques used observation sheets, questionnaires, field notes and documentation. The data from the study were analyzed descriptively qualitatively. The results of this study indicate that the application of the role playing method in Social Studies learning can improve learning participation. For the aspect of learning participation in cycle I, participation in asking questions had a percentage of 53.57%, answering questions 52.38%, completing assignments 54.76%, discussing 52.38%, taking notes on lesson materials 55.95%, working on questions 53.57%, completing tests individually 53.57%, and concluding lesson materials 51.19%. In the action stage of cycle II, the percentage of each aspect increased from the results of the score obtained in cycle I, participation in asking questions had a percentage of 76.19%, answering questions 79.76%, completing assignments 82.14%, discussing 80.95%, taking notes on lesson materials 77.38%, working on questions 78.57%, completing tests individually 77.38%, and concluding lesson materials 77.38%.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ayu, E., Sukardi, W., & Ananda. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran FGD (Focus GroupDiscussion) Berbantuan Poster Terhadap Partisipasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(4) 2428-2435.
Bahktiar, S.R., & Suryarini, Y.D. (2019). Metode Role Playing dalam Peningkatkan Keterampilan Bercerita Pengalaman Jual Beli pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1) 71-78
Chadijah S. (2023). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Melalui Penerapan Metode Role Playing Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar, 4(2) 161-174
Elya, N.R. (2025). Penerapan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Partisipasi Peserta Didik. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 5( 2) 384-400
Lubis, C., & Nasution, S. (2024). Pengaruh metode role playing terhadap peningkatan keterampilan berbicara siswa mata mata pelajaran bahasa Indonesia kelas V Madrasah Ibtidayah. Jurnal Kependidikan. 13(2), 2017-2028
Lukas, B. (2018). Peningkatan Partisipasi Belajar Mata Pelajaran IPS Melalui Strategi Pembelajaran Word Square pada Siswa Kelas VA SD Inpres Iligetang. Jurnal Kependidikan, 4(2) 163-172
Maani, S. (2022). Pembelajaran Kooperatif Model Role Playing untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PPKN di SMP Negeri 1 Pemenang. Jurnal Paedagogy, 9(2), 266-270
Mahyudin, J.M. (2022). Penerapan Teknik Role Playing untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Masa New Normal. Jurnal BASICEDU, 6(5) 7683-7689
Manik, K.S., Sinaga, R.L., Aridho, S., Jamaludin, A., & Yunita, S. (2023). Kecakapan Guru PPKN Memanfaatkan Metode Pembelajaran Cased Method dalam Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa. Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan, 12(2), 42–49. https://doi.org/10.33506/jq.v12i2.2882
Naldi, A., Oktaviandry, R., & Gusmaneli. (2024). Model Pembelajaran Role Playing dalam Meningkatkan Fokus Peserta Didik. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(2), 133–140. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i2.2938
Novia, H.W., Sukarno., & Chumdari. (2020) Partisipasi belajar IPS melalui quick on the drawlearningmodel pada peserta didik kelas IV sekolah dasar. Jurnal Didaktik Dwija Indria, 8(2) 1-6
Popy, R. (2025). Penerapan Strategi Pembelajaran ASICC untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMAN 1 Kediri. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 5(2) 301-308
Putri, F.D., Sadiman., & Chumdari. (2019). Penerapan Model Decision Makinguntuk Meningkatkan Sikap Sosial Kerjasama pada Pembelajaran IPS Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 7(5) 1–6.
Rahim, A., & Dwiprabowo, R. (2020) Penerapan Metode Role Playing Pada Mata Pelajaran PPKN Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 210-217.
Saputra, E.E. (2024). Peningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Melalui Metode Role Playing. Journal of Information System and Education Development, 2(1), 1–5. https://doi.org/10.62386/jised.v2i1.43
Sugiarto, S. (2022). Penggunaan GCA dan PBL untuk Meningkatkan Hasil Belajar serta Partisipasi Siswa pada Materi Limit Fungsi. JPSP: Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan, 2(1), 26–32.
Sunaryati, T., Sudhartono, M., Priandini, O. N. (2022) Meningkatkan Karakteristik Siswa Melalui Metode Role Play Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Junal DIKODA, 3(1) 32-39.
Susilawati, E. (2022). Upaya Meningkatkan Partisipasi dan Hasil Belajar dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) melalui Model Pendekatan Kooperatif Kelompok (Group Investigation) di SMP Negeri 1 Paseh Kabupaten Sumedang. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Ilmu Sejarah, 5(1), 14-23.
Tamaela, A K dkk. (2025)/ Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Widina Media Utama.
Wahyuni, N. E., Pramono, D., & Hastini, W. (2022). Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Think Pair Share Pada Siswa Kelas 1 SDN 05 Buay Pemaca. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 1836–1840. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5573
Yasminah., & Sahono, B. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem-Based Learning untuk Meningkatkan Partisipasi dan Prestasi Belajar Siswa. DIADIK: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(1), 168–174.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v7i2.8533
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Dndexed by:
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Published by Pusat Publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal Publishing Office Location:
Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
LPPM Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia