Literasi Digital: Perilaku dan Interaksi Sosial Masyarakat Bengkulu Terhadap Penanaman Nilai-nilai Kebhinekaan Melalui Diseminasi Media Sosial

Prio Utomo, Fiki Prayogi

Abstract


The purpose of this study is to find out (1) people's social behaviors and interactions through social media dissemination; (2) the behavior and social interaction of the community towards the cultivation of diversity values; and (3) imlpementasi planting of diversity values of the people of Bengkulu. This type of research uses quantitative research approach with survey research method. The research was conducted in Bengkulu Province in 2020. The population of this study is the people of Bengkulu City, Mukomuko District, Kepahiang and Seluma District. Research sample as many as 400 respondents, sampling using multistage random sampling. Data collection using questionnaires via mobile and deep interview. Data analysis using survey application (alvara-analytic). The findings showed (1) the people of Bengkulu are literate towards digital literacy and actively use social media; (2) the values of diversity instilled by society include the values of tolerance and harmony, justice and equality, mutual cooperation and help, solidarity and togetherness, and democratic values; (3) the index of diversity values of Bengkulu people in the good category (82.1%), the dimension of understanding of community diversity by 94.1% and the dimension of community diversity attitude by 70.1%.

Keywords


behavior and social interaction, diversity values, digital literacy, social media

Full Text:

PDF

References


Anwar, R. (2018). Islam dan Kebhinekaan di Indonesia: Peran Agama dalam Merawat Perbedaan. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 4(2), 1–18.

Bambang, E. (2018). Manusia Sebagai Subjek Dalam Pendidikan Kebhinekaan. Jurnal Edukasi, 5(1), 32–34.

BNPT. (2019). Survei Nasional Efektivitas Pola Pendidikan Keluarga pada Anak dan Diseminasi Media Sosial terhadap Penanaman Nilai-Nilai Keagamaan, Moral, Kebhinekaan dan Kearifan Lokal di 32 Provinsi. Bidang Pengkajian dan Penelitian Subdit Pemberdayaan Masyarakat Direktorat Pencegahan, Badan Nasional Penanggulangan Terorisme (BNPT).

Cahyono, A. (2018). Pengaruh media sosial terhadap perubahan sosial masyarakat di Indonesia. Jurnal Publiciana, 11(1), 89–99.

Cakranegara, P., & Susilowati, E. (2017). Analisis strategi implementasi media sosial. Journal of Management Studies, 2(2), 1–16.

Gerry, G., & Dewi, R. (2018). Model Diseminasi Informasi Pemerintah Kota Padang Melalui Media Siber. Jurnal Ranah Komunikasi (JRK), 2(2), 81–88.

Hakim, S., Mulyani, M., Mazid, S., & Fitriana, R. (2020). Aktualisasi Kebinekaan Era New Normal di Lingkungan Pendidikan Tinggi. Jurnal Kalacakra, 1(1), 32–40.

Hartoyo, A. (2010). Mengunggah Kesadaran Nasional Mempengaruhi Kebhinekaan Indonesia. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 1(2), 132–147.

Hermawan, I., & Tripriyo, P. (2015). Sosial Media Sebagai Alat Strategis Diseminasi Informasi Produk Industri Kreatif Pada Kota-Kota Kreatif Nusantara. PROSIDING SENTRINOV Vol. 001, ISSN: 2477 – 2097, 579–588.

Kaplan, A., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. In Business Horizons (pp. 59–68).

Kietzmann, J. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building block of social media. In Business Horizons (pp. 241–251).

Kriyantono, R. (2008). Teknik praktis riset komunikasi. Prenadamedia Group.

Laksono, A., & Wulandari, R. (2011). Analisis potensi penyebaran informasi kesehatan melalui jejaring sosial: studi kasus pada forum jejaring peduli aids. Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 14(4), 358–365.

Latra, I. (2018). Nilai-Nilai Bhineka Tunggal Ika Dalam Kehidupan Bermasyarakat, Berbangsa Dan Bernegara. Universitas Udayana: UPT Pendidikan Pembangunan Karakter Bangsa.

Mardawani. (2016). Refleksi 71 Tahun Kemerdekaan Indonesia: Kebhinekaan dan Demokrasi. Jurnal PEKAN, 1(2), 120–130.

Nurgiyantoro, B., & Thobroni, M. (2010). Multikulturalisme dalam Cerita Tradisional Yogyakarta. Jurnal Penelitian Humaniora, 1(1), 154–169.

Pamungkas, C. (2015). Nasionalisme Masyarakat di Perbatasan Laut: Studi Kasus Masyarakat Nelayan Karimun. Masyarakat Indonesia, 14(2), 147–162.

Pi’i. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Kebhinekaan Melalui Pembelajaran Sejarah SMA. Sejarah Dan Budaya, Tahun Kesebelas, 2, 180–190.

Prabowo, A., & Arofah, K. (2017). Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Sosialisasi Kebijakan Penyiaran Digital. Jurnal ASPIKOM, 3(2), 256–269.

Rodiah, S., Budianto, A., & Rohman, A. (2018). Model Diseminasi Informasi Komunikasi Kesehatan Masyarakat Pedesaan di Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Kajian Komunikasi, 6(2), 175–190.

Rushendi, & Suryantini, H. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Diseminasi Inovasi Tanaman Rempah. Jurnal Perpustakaan Pertanian, 28(2), 50–56.

Sari, S., & Hutabarat, S. (2020). Pendampingan Penggunaan Media Sosial Yang Cerdas Dan Bijak Berdasarkan Undang-Undang Informasi Dan Transaksi Elektronik. Diseminasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 34–46.

Soecipto, & Holik, A. (2018). Pemanfaatan Media Sosial Bagi Ibu Rumah Tangga dan Pemuda di Desa Arjasari Kecamatan Arjasari Kabupaten Bandung. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 8(1).

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Alfabeta.

Sulistiyono, S. (2015). Multikulturalisme dalam Perspektif Budaya Pesisir. Jurnal Agastya, 5(1), 1–18.

Suliyati, T., Rochwulaningsih, Y., & Utama, M. (2017). Interetnic Interaction Pattern in Karimunjawa Island. Komunitas: International Journal of Indonesian Society and Culture, 9(2), 302–310.

Susilowati, E., & Masruroh, N. (2018). Merawat Kebhinekaan Menjaga Keindonesiaan: Belajar dari Nilai Keberagaman dan Kebersatuan Masyarakat Pulau Natuna. Jurnal Sejarah Citra Lekha, 3(1), 13–19.

Susilowati, E., Puguh, D., & Masruroh, N. (2015). Penanaman Nilai-nilai Nasionalisme di Kepulauan Natuna. Humanika, 19(1), 158–170.

Utami, I., & Widiadi, A. (2016). Wacana Bhineka Tunggal Ika dalam Buku Teks Sejarah. Paramita: Historical Studies Journal, 26(1), 106–117.

Utomo, R. (2019). Pemanfaatan Sosial Media Sebagai Bentuk Inovasi, Strategi Komunikasi dan Kreatifitas Layanan di Perpustakaan Perguruan Tinggi. Tik Ilmeu: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 3(1), 27–36.

Yulianita, N., & Leksono, N. (2011). Corporate and Marketing Communication. Asosiasi Pendidikan Ilmu Komunikasi.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v3i1.7864

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Dndexed by:

 

Creative Commons License
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Published by Pusat Publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.

LPPM Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia