Moral Philosophy of Selimbur Caye Oral Tradition and Its Relevance to Character Education in Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Berkowitz, M. W & Hoppe, M. A. (2009). Character Education and Gifted Children. High Ability Studies, Vol. 20 No. 2, pp. 131-142.
Bertens, K. (1993). Etika. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Danandjaja, J. (2007). Foklor Indonesia: Ilmu Gosip, Dongeng, dan Lai-Lain. Jakarta: Grafiti.
Danandjaja, J. (2015). Folklor dan Pembangunan Kalimantan Tengah: Merekonstruksi Nilai Budaya Orang Dayak Ngaju dan Ot Danum Melalui Cerita Rakyat Mereka. In: Pudentia MPSS (ed). Metodologi Kajian Tradisi Lisan. Jakarta: Pustaka Obor Indonesia.
Darmadi, H. (2012). Konsep Dasar Pendidikan Moral: Landasan Konsep Dasar dan Implementasi. Bandung: ALFABETA.
Hoge, J. H. (2002). Character Education, Citizenship Education, and the Social Studies’, The Social Studies, 93 (3), 103-108.
Lickona, T. (1996). Eleven Principles of Effective Character Education’, Journal of Moral Education, 25 (1), 93-100.
Lickona, T. (1999). Character Education: Seven Crucial Issues’, Action in Teacher Education, 20 (4), 77-84.
Lickona, T. (2013). Pendidikan Karakter: Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. Trans. Lita S. Bandung: Nusa Media.
Lickona, T. (2015). Educationg for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. Trans. Juma Abdu Wamaungo. Jakarta: Bumi Aksara.
Milles, M. B & Huberman, A. M. (2014). Analisis Data Kualitatif. Trans. Tjetjep Rohendi Rohidi. Jakarta: Universitas Indonesia Press.
Mukhtar. (2013). Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta: Referensi.
Paton, M. Q. (2006). Metode Evaluasi Kualitatif. Trans. Budi P. P. Yogyakarta: Psutaka Pelajar.
Sibrani, R. (2013). Folklor Sebagai Media dan Sumber Pendidikan: Sebuah Ancangan Kurikulum dalam Pembentukan Karakter Siswa Berbasis Nilai Budaya Batak Toba. Dalam Endaswara, S (ed). Folklor Nusantara: Hakikat, Bentuk dan Fungsi. Yogyakarta: Ombak.
Sutopo, H. B. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif: Dasar Teori dan Terapannya dalam Penelitian. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.
Syaputra, E., Sariyatun., & Sunardi. (2017). Socio-Cultural Values of Selimbur Caye Oral Tradition in Pasemah Ethnic Bengkulu. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 158, 228-236.
Syaputra, E., & Selvianti, R. (2021). Pendekatan Guru Sejarah dalam Implementasi Pendidikan Karakter: Studi Deskriptif di SMA Negeri 4 Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan, 12 (1), 23-33. DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jp.12.1.23-33
Syaputra, E., & Dewi, D.E.C. (2020). Tradisi Lisan sebagai Bahan Pengembangan Materi Ajar Pendidikan IPS di SMP: Sebuah Telaah Litaratur. Jurnal Teori dan Parksis Pembelajaran IPS, 5 (1), 51-66.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v4i2.4224
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Dndexed by:
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Published by Pusat Publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal Publishing Office Location:
Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
LPPM Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia