Kehadiran Dan Kemuliaan Bani Umayyah : Analisis Penanaman Nilai-Nilai Multikultural Dalam Sejarah Peradaban Islam

Renal Sipangidoan Siregar, Sefti Triani, Ririn Rizki Apdasuli, Alimni Alimni

Abstract


This study aims to examine the presence and glory of the Umayyad Dynasty: As an effort to instill multicultural values in the history of Islamic civilization. The research method used is a literature study, which involves analysis and synthesis of various sources of literature related to this topic. In this study, an in-depth review of academic literature, books, articles, and relevant official documents related to multicultural values during the Umayyad civilization was conducted. The results of the analysis that the researcher studied show how the role of the Umayyad Dynasty provided multicultural values in its civilization. Based on the search for multicultural values during the Umayyad era, it was found that there were several characteristics of multiculturalism during the Umayyad era such as upholding tolerance and giving rights and obligations to minority religions at that time. Finally, by reflecting on the process and dynamics of the growth and development of multicultural values in the Umayyad dynasty, it is hoped that it can provide benefits and is expected to enlighten the thoughts of readers, especially for theorists and practitioners of Islamic education.

Keywords


Dynasty Umayyad; Multiculturalism; Religious Tolerance; Cultural Interaction.

Full Text:

PDF

References


ABROR, M. (2020). Moderasi Beragama Dalam Bingkai Toleransi. RUSYDIAH: Jurnal Pemikiran Islam, 1(2), 137–148. https://doi.org/10.35961/rsd.v1i2.174

Al-idarah, J., Hamami, A. R., Fitriyadi, M., Islam, P., Umayyah, D., & Al-idarah, J. (2024). SEJARAH KEMAJUAN MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM. 3(1), 11–16.

Amin, A. (2024). Perbandingan Sistem, Strategi dan Berbeda Manufaktur yang Dikembangkan PTKI dengan Multikultural. Al-bahtsu, 09(01), 146–155.

Budaya, A., Masa, P., Fransisca, M., Rusli, R., Sani, A., & Fauji, S. (2024). AKULTURASI BUDAYA PADA MASA UMAYYAH DAN ABBASIYYAH : ANALISIS KARYA DUDUNG ABDURRAHMAN. 8(2), 112–128.

Chodijah, S., Salsabila, N. M., & Firnandya, T. (2024). AL-AFKAR : Journal for Islamic Studies Sejarah dan Dinamika Pendidikan Islam pada Masa Dinasti Daulah Bani Umayyah : Transformasi , Inovasi , dan Warisan Pendidikan. 7(3), 327–337. https://doi.org/10.21154/dialogia.v20i1.3533.2

Devi, N. W. C., & Jatra, I. M. (2022). Komparasi Sejarah Pendidikan Agama Islam Era Bani Umayyah. Tjyybjb.Ac.Cn, 27(2), 58–66. https://doi.org/10.15642/jkpi.15642/jkpi.2024.14.2.207-217

Faizin, I., & Chasanah, C. L. (2024). Peran Mawali dalam perkembangan keilmuan islam pada era Bani Umayyah. 10(2), 225–232.

Firdausi, N. I. (2020). Pemikiran Filosofis Pendidikan Multikultural Azyumardi Dan Abuddin Nata. In Kaos GL Dergisi (Vol. 8, Nomor 75).

Gibran, Z. A., Mahfudzah, K., & Ashari, M. Y. (2024). Indonesian Journal of National Education. IJNE : Indonesian Journal of National Education, 1(1), 33–41.

Hakim, L., & Haris, A. (2024). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM ( PAI ) MULTIKULTURAL. 7(1), 117–136.

Hasan, M. (2021). Prinsip Moderasi Beragama Dalam Kehidupan Berbangsa. Jurnal Mubtadiin, 7(2), 111–123.

Hilmin, Dwi Noviani, & Eka Yanuarti. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Pendidikan Agama Islam. Symfonia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 57–68. https://doi.org/10.53649/symfonia.v3i1.34

Huda, M. N. (2021). Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam Pada Masa Daulah Bani Umayyah dan Bani Abbasiyah. Estoria: Journal of Social Science and Humanities, 1(2), 135–148. https://doi.org/10.30998/je.v1i1.466

Islamy, A. (2022). Pendidikan Islam Multikultural Dalam Indikator Moderasi Beragama Di Indonesia. Jurnal Analisa Pemikiran Insaan Cendikia, 5(1), 48–61. https://doi.org/10.54583/apic.vol5.no1.87

Kajian, P., Ilmu, I., Kiiies, S., Nasrul, N., Saude, S., & Erniati, E. (2024). Hubungan Antara Keberagaman Sosialkultural dengan Perkembangan Pendidikan Islam. 0, 80–84.

Luthfi, W. H., Dewi, E., & Hulawa, D. E. (2023). Perkembangan Pendidikan pada Masa Bani Umayyah. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 1(1), 249–255.

Ma`arif, M. A. (2019). Pendidikan Multikultural Sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(2), 136–152. https://doi.org/10.52166/talim.v2i2.1413

Mahanum, M. (2021). Tinjauan Kepustakaan. ALACRITY : Journal of Education, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.20

Maulidan, A. C., Rhamadan, F. S., Rahma, D., Indonesia, U. P., Sufyan, A., Saw, M., & Dia, M. (2024). Sejarah Peradaban Bani Umayyah dan Pengaruhnya Terhadap Penyebaran Islam di Nusantara Tujuan dari artikel ini adalah untuk menjelaskan sejarah Dinasti Bani Umayyah , dimulai dengan masa Syam dituturkan dalam banyak hadits SWT , Syria memang memiliki peson. 11(September), 159–180.

Melia Frastuti. (2020). Reformasi Sistem Administrasi Pemerintahan, Penakhlukkan Di Darat Dan Dilautan Pada Era Bani Umayyah. Shar-E : Jurnal Kajian Ekonomi Hukum Syariah, 6(2), 119–127. https://doi.org/10.37567/shar-e.v6i2.227

Muaz, M., & Ruswandi, U. (2022). Moderasi Beragama dalam Pendidikan Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(8), 3194–3203. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i8.820

Multikulturalisme, M., Peradaban, D., Febi, I., Al-Hikami, J., & Ardiansyah, D. (2023). Moderasi Beragama Dalam Kerajaan Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1, 325–332.

Munjiat, S. M., Rifa’i, A., Jamali, J., & Fatimah, S. (2023). Progressivism of Multicultural Islamic Education. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(3), 572–582. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i3.509

OK, A. H., Al-Farabi, M., & Firmansyah, F. (2023). Internalization of Multicultural Islamic Education Values In High School Students. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(3), 221–228. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i3.265

Prakosa, P. (2022). Moderasi Beragama: Praksis Kerukunan Antar Umat Beragama. Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 4(1), 45–55. https://doi.org/10.37364/jireh.v4i1.69

Pratiwi, E. P., & Sariyatun, S. (2022). Behaviorisme Dalam Pembelajaran Ips Berbasis Multikultural Budaya Lokal Di Klaten: Yaqowiyu Dan Sadranan. Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 16(1), 144. https://doi.org/10.17977/um020v16i12022p144-150

Puspitasari, Y. M. (2020). PEMIKIRAN PENDIDIKAN ISLAM PADA MASA UMAYYAH Yussi Mutia Puspitasari. 152–161.

Qalbina, F. A. (2024). Integritas Akademik dalam Era Digital : Tantangan dan Strategi Pencegahan Pelanggaran Etika Akademik dalam Menghasilkan Karya Ilmiah. Researchgate, March, 0–3. https://doi.org/10.36835/MODELING.V10I3.1668

Rahmawati, Z. D., & Wahyuni, S. (2024). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam Multikultural Berbasis Outcome Based Education (Obe). TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 7(2), 218–236. https://doi.org/10.52166/talim.v7i2.6895

Rofiqoh, I., & Zulhawati, Z. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatis Dan Campuran. Pustaka Pelajar, 1, 10–27.

Saidin, & Jailani, M. S. (2023). Memahami Etika Dalam Penelitian Ilmiah. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 24–29. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.51

Saihu, M. M., & Aziz, A. (2020). Implementasi Metode Pendidikan Pluralisme Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 131. https://doi.org/10.29240/belajea.v5i1.1037

Santi, N., Hafsah, H., & OK, A. H. (2022). Implementasi penanaman nilai-nilai multikultural berbasis karakter islami dalam pembelajaran PAI di SMP IT Ad-Durrah Medan Marelan. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(4), 518. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v11i4.8348

Suadiyatno, T., Sumarsono, D., Muliani, M., Arrafii, M. A., & Bagis, A. K. (2020). Pelatihan Strategi Penulisan Artikel Ilmiah pada Jurnal Bereputasi Nasional dan Internasional bagi Guru di SMKN 1 Sekotong Kabupaten Lombok Barat. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 1(2), 139. https://doi.org/10.33394/jpu.v1i2.2936

Sugiarti, I. (2022). Pendidikan Nilai Moderasi Beragama Dan Implikasinya Terhadap Etika Sosial. Tesis, 9, 356–363.

Ummah, M. S. (2020). Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Perspektif Filsafat Perennial. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14.

Widayati, R. W., & Junandi, S. (2020). Membuat abstrak peluang Pustakawan dalam meningkatkan profesionalitas untuk memenuhi kebutuhan informasi Pemustaka. Media Informasi, 29(1), 116–127. https://doi.org/10.22146/mi.v29i1.4013

Yudistira, E., Begouvic, M. E. H., & Tamrin, H. (2023). Sistem Pemerintahan Dalam Masa Bani Umayyah. Sol Justicia, 5(2), 176–181. https://doi.org/10.54816/sj.v5i2.573

Yusnadi, Y., & Fakhrurrazi, F. (2020). Pendidikan Islam Pada Masa Daulah Bani Umayyah. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 163. https://doi.org/10.47498/tadib.v12i02.383




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/btu.v8i1.5752

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.29300/btu.v8i1.5752.g4367

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Renal Sipangidoan Siregar, Sefti Triani, Ririn Rizki Apdasuli, Alimni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Indexed By :

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam articles published by Pascasarjana UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.