Pengembangan Media Pembelajaran Audio Berbasis Podcast Pada Materi IPS di SD

Fadia Tri Ananda, Faradila Ayu Ramadhani, Zulfa Putri Fadilah

Abstract


This research utilizes digital media to support the effectiveness of classroom learning. Podcast digital learning media was chosen because it was considered easy for students to access. A podcast is a distribution of audio recordings made through the process of audio recording and editing which is then delivered over the internet. Using quality data analysis and Research and Development research methods, researchers develop and revise podcast products based on field test results. Qualitative data is taken from researcher questions and responses or validations from experts and class VI learners regarding the products developed. Through model of development addie was consisting of analysis , design , development , implementation , and evaluation .Field test results obtained that media is learning podcast suitable and effective for used as a medium learning .So , it is expected that the development media podcast to the matter is social class , educators and school tuition can take advantage of digital media to support the effectiveness of learning activities.

Keywords


development; the digital media; podcast

Full Text:

PDF

References


Aspi, M., & Syahrani, S. (2022). Profesional Guru Dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Adiba: Journal of Education, 2(1), 64–73.

Hardani, Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). METODE PENELITIAN KUALITATIF & KUANTITATIF (H. Abadi (ed.)). Pustaka Ilmu.

Hutabarat, P. M. (2020). Pengembangan Podcast sebagai Media Suplemen Pembelajaran Berbasis Digital pada Perguruan Tinggi. Jurnal Sosial Humaniora Terapan, 2(2).

Kasemin, K. (2015). AGRESI PERKEMBANGAN TEKNOLOGI INFORMASI. PT Fajar Interpratama Mandiri.

Kurniawan, A. (2018). METODOLOGI PENELITIAN PENDIDIKAN (N. Nur (ed.)). PT REMAJA ROSDAKARYA.

Laila, D. (2021). Inovasi Perangkat Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Podcast. Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI)-3, 7–12.

Maulida, M., Hanafi, S., & Nulhakim, L. (2021). EFEKTIVITAS MEDIA AUDIO PODCAST SEBAGAI GAYA BELAJAR AUDIOTORIK DI SD ISLAM KREATIF. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran): Edutech and Instructional Research Journal, 8(2).

Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2).

Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi (IPTEK) dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 101–109.

Noval, S. M. R. (2022). EVOLUSI HAK PEKERJA DI ERA DIGITAL: PRAWACANA RIGHT TO DISCONNECT DI INDONESIA. Jurnal Bina Mulia Hukum, 6(2), 234–253.

Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., & Mawati, A. T. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran (A. Karim & S. Purba (eds.)). Yayasan Kita Menulis.

Riyana, C. (2008). Peranan teknologi dalam pembelajaran. Universitas Indonesia, Jakarta.

Rosmiati, N. S., Yuliani, A., Nur’Aini, A. S., Fauzi, H. Z. N., & Nugraha, D. (2022). Media Pembelajaran Podcast pada Mata Pelajaran IPS Memaknai Kemerdekaan untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5981–5990.

Saepuloh, M. F., Nurwahidah, L. S., & Kartini, A. (2021). Media Pembelajaran Podcast untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi. Caraka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Bahasa Daerah, 10(2), 107–116.

Setiawan, D. (2018). Dampak perkembangan teknologi informasi dan komunikasi terhadap budaya. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study (E-Journal), 4(1), 62–72

Setyosari, H. P. (2016). Metode penelitian pendidikan & pengembangan. Prenada Media.

Sudarmoyo, S. (2020). Podcast sebagai Alternatif Media Pembelajaran Jarak Jauh. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 65–73.

Tasruddin, R., & Astrid, F. (2021). Efektivitas Industri Media Penyiaran Modern “Podcast” di Era New Media. Al-MUNZIR, 14(2), 211–230.

Wandari, A., Kamid, K., & Maison, M. (2018). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) pada materi geometri berbasis budaya Jambi untuk meningkatkan kreativitas siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 47–55.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v4i1.7849

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Dndexed by:

 

Creative Commons License
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Published by Pusat Publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.

LPPM Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia