The Simplicity of M. Natsir's Life: Character Education Values in the History of an Indonesian National Hero
Abstract
The glamorous lifestyle of several top officials' families often attracts sharp public attention. This condition is very different from the previous national heroes who fought and provided examples to society when they became public officials. Therefore, this research explored the simplicity of the life of M. Natsir, an Indonesian national hero, by analyzing the values of character education reflected in the simplicity of his life. This research uses qualitative-descriptive methods and historical analysis, with data from various primary and secondary sources, including M. Natsir's biography, speeches and writings. The data was collected using a heuristic method, followed by a verification and interpretation process. Research findings show that the values of character education are manifested in M. Natsir's life, such as not being extravagant, rejecting gratification, and living as he is. These values can be seen in the way they dress, where they live and their lifestyle. These values are relevant in the current context of character education. This research concludes that the simplicity of M. Natsir's life has significant implications as an inspiration for Indonesia's young generation in building strong character and integrity. Apart from that, this research also emphasizes the importance of including the noble values of historical figures in the national education curriculum as an effort to form a nation with character.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adli, S. (2023). The Mosi Integral: Gagasan M. Natsir Dalam Mempersatukan Indonesia Tahun 1950. Jurnal EduSosial, 3(3), 1–12.
Al Zahra, N. (2024). Romantika Perjuangan Masyumi & NU : Pasang Surut Hubungan Dua Partai Islam di Indonesia. Pro-U Media.
Al-Asy’ari, M. K. H. (2014). Dakwah Transformatif Mohammad Natsir. Walisongo, 22, 457–472.
Antoni, R. J. (2008). ABA M Natsir Sebagai Cahaya Keluarga. Jakarta: Yayasan Capita Selecta, Tt.
Ardhi Ridwansyah, H. (2015). Wow Leadership. Gramedia Pustaka Utama.
Bachtiar, T. A. (2012). Persis dan Politik. Pembela Islam Media.
Cahyo, A. N. (2018). Samudra Kearifan. Kaktus.
Dzulfikriddin, M. (2010). M. Natsir dalam Sejarah Politik Indonesia. Mizan.
Fabriar, S. R. (2020). AGAMA, MODERNITAS DAN MENTALITAS: Implikasi Konsep Qana’ah Hamka Terhadap Kesehatan Mental. MUHARRIK: Jurnal Dakwah Dan Sosial, 3(02), 227–243. https://doi.org/10.37680/muharrik.v3i02.465
Hakiem, L. (2019). Biografi Mohammad Natsir. Pustaka Al-Kautsar.
Herliana, S. (2018). Pendidikan Islam Menurut Pemikiran Mohammad Natsir dan Relevansinya dengan Pendidikan di Indonesia Saat Ini. Undergraduate thesis. . UIN Raden Intan Lampung.
Herry Widyastono, H. W. (2014). STRATEGI IMPLEMENTASI PENDIDIKAN ANTI KORUPSI DI SEKOLAH. Jurnal Teknodik, 194–208. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.79
Indriani (ed). (2024). Rafael Alun jadi kasus korupsi terbesar di Indonesia dengan total korupsi Rp3.000 triliun benarkah? Anatanews.Com. https://www.antaranews.com/berita/4071990/rafael-alun-jadi-kasus-korupsi-terbesar-di-indonesia-dengan-total-korupsi-rp3000-triliun-benarkah
Jinan, M. (2014). Mohammad Natsir dalam Dinamika Hubungan Antaragama di Indonesia. Profetika: Jurnal Studi Islam, 15(02), 208–229.
KPG. (2011). Natsir: Politik Santun diantara Dua Rezim. Tempo Publishing.
Kuntowijoyo. (2003). Metodologi sejarah. Diterbitkan atas kerjasama dengan Jurusan Sejarah Fakultas Ilmu Budaya ….
Marzuki, M. (2020). NKRI Versi Muhammad Natsir (Analisis Relasi Agama dan Negara di Indonesia). Jurnal Al-Harakah, 3(01).
Mauluddin, Moh., & Habibah, N. (2022). Pola Hidup Sederhana Dalam Kajian Tafsir Maudhu’i. Al Furqan: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Tafsir, 5(2), 231–249. https://doi.org/10.58518/alfurqon.v5i2.1397
Mudjiono, A. (2017). Kabinet burhanuddin harahap tahun 1955-1956. Jurnalmahasiswa. Unesa. Ac. Id, 5(3), 1955–1956.
Mukminin, M. A. (2015). Hubungan NU dan Masyumi (1945-1960) Konflik dan Keluarnya NU dari Masyumi. Jurnal Pendidikan Sejarah, 3(3), 487.
Noor, M. M. M. (2022). Muhammad Natsir: Sumbangannya Terhadap Perjuangan Agama dan Bangsa di Indonesia: Muhammad Natsir: His Contribution Towards Religious and People’s Struggle in Indonesia. Journal of Al-Tamaddun, 17(1), 15–29.
Nurfatoni, M. (2020, July 5). Natsir: Kisah Menteri yang Jasnya Ditambal. Pwmu.Co. https://pwmu.co/154386/07/05/natsir-kisah-menteri-yang-jasnya-ditambal/
Pajriah, S. (2017). Pemikiran Mohammad Natsir tentang Hubungan Agama dan Negara serta Polemiknya dengan Soekarno. Jurnal Artefak, 4(2), 167–182.
Rahman, A. (2013). Pendidikan Sejarah Dan Karakter Bangsa Belajar Keteladanan Hidup Dari Ketokohan Natsir Dan Buya Hamka. Sosiohumaniora: Journal of Social Sciences and Humanities, 15(3), 337–347.
Rahman, F. (2017). Menimbang sejarah sebagai landasan kajian ilmiah; sebuah wacana pemikiran dalam metode ilmiah. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 7(1), 128–150.
Rahmi, Z., & Asri, Z. (2021). Nagari Anduriang Pada Masa Pergolakan PRRI (1958-1961). Jurnal Kronologi, 3(3), 332–343.
Rasyidin, Y. (2012a). KIPRAH POLITIK MOHAMMAD NATSIR. Jurnal Tapis: Jurnal Teropong Aspirasi Politik Islam, 8(2), 57–83.
Rasyidin, Y. (2012b). KIPRAH POLITIK MOHAMMAD NATSIR. Jurnal Tapis: Jurnal Teropong Aspirasi Politik Islam, 8(2), 57–83.
Rosidi, A. (1990). M. Natsir Sebuah Biografi. Girimukti Pasaka.
Saefullah, A. S. (2021). Ibda’ Binafsik (E. Nuraeni, Ed.). Rumah Literasi Publishing.
Saefullah, A. S. (2024). DAKWAH UKHUWAH DAN SIYASAH : MISI PENDIDIKAN UMAT DALAM PEMIKIRAN DAN PERGERAKAN MOHAMMAD NATSIR. JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KEBUDAYAAN DAN AGAMA, 2(3), 14–28. https://doi.org/10.59024/jipa.v2i3.715
Saefullah, A. S., & Ridlwanullah, W. (2024). ANALISIS NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER PADA BUKU “SIKAP SEORANG MUSLIM DALAM MENGHADAPI VIRUS CORONA” KARYA KH. ACENG ZAKARIA. Al-Ihda’: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 19(1), 1296–1307.
Safitri, E. (2023, March 2). Jokowi soal Pejabat Pamer Kekayaan: Pajang-pajang di IG, Tidak Pantas! Baca artikel detiknews, “Jokowi soal Pejabat Pamer Kekayaan: Pajang-pajang di IG, Tidak Pantas!” Detiknews.
Salsabilla, R., & Rachman, A. (2023, March 24). Kronologi Jokowi Larang Pejabat Hingga PNS Buka Puasa Bersama. CNBC Indonesia. https://www.cnbcindonesia.com/news/20230324030733-4-424027/kronologi-jokowi-larang-pejabat-hingga-pns-buka-puasa-bersama
Saoki, S. (2014). Islam dan Negara Menurut M. Natsir dan Abdurrahman Wahid. Al-Daulah: Jurnal Hukum Dan Perundangan Islam, 4(02), 344–367.
Suwarno, S. (2015). MUHAMMADIYAH DAN MASYUMI DI YOGYAKARTA, 1945-1960. Patra Widya: Seri Penerbitan Penelitian Sejarah Dan Budaya., 16(3), 407–428.
Wibowo, B. A. (2024). The Multidimensional Paradigm of Indonesian Historiography and Its Teaching Efforts in the Context of History Learning in Indonesia. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 8(1), 358–367.
Wicaksono, P. (2023, April 1). Isi Ceramah di Masjid UGM, Jusuf Kalla Sebut Pejabat Flexing Langsung Jadi Musuh Masyarakat. https://ramadan.tempo.co/read/1709827/isi-ceramah-di-masjid-ugm-jusuf-kalla-sebut-pejabat-flexing-langsung-jadi-musuh-masyarakat
Wildan, D. (1997). Yang Da’i Yang Politikus. Rosda.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v6i2.4509
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Dndexed by:
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Published by Pusat Publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal Publishing Office Location:
Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
LPPM Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia