Pengarusutamaan Ekopedagogik Pada Keluarga Petani di Desa Bulutellue Kecamatan Bulupoddo Kabupaten Sinjai

Abdul Rahman, Andi O Tenriawaru, Ahmadin Ahmadin

Abstract


has become a reality that the earth and all the resources contained in it have been exploited to fulfill material interests and pursue economic income. As a result, the earth began to experience an imbalance marked by the emergence of various natural disasters. This reality encourages the educational environment, be it schools, families and communities to try again to maintain the balance of the earth and environmental sustainability through an ecopedagogic approach. On this basis, this research seeks to elaborate in depth the efforts of farmers in Bulutellue Village in mainstreaming ecopedagogic activities. This research was conducted using a qualitative approach through ethnographic methods. The results showed that the farming community in Bulutellue Village as part of the community that still cares about environmental sustainability tries to apply ecopedagogy to their children in their daily lives, both in the household environment and on agricultural land. Activities that have an ecopedagogic nuance can be seen when children are involved in cleaning the yard and yard of the house, making compost from kitchen waste and livestock manure to reducing consumption of packaged food and drinks.This practice has proven to be effective because children from farming families can directly apply the knowledge they get at school.

Keywords


Ecopedagogy, Farming family, environmental sustainability

Full Text:

PDF

References


Abdullah, O. S. (2017). Ekologi Manusia Dan Pembangunan Berkelanjutan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

As-Sayyidi, N. (2016). Pendidikan Ekologi Perspektif Islam. Hikmatuna, 2(2).

Bahrudin, A. (2007). Pendidikan Alternatif Qaryah Thayyibah. Yogyakarta: Lkis Pelangi Aksara.

Burga, M. A. (2019). Hakikat Manusia Sebagai Makhluk Pedagogik. Al-Musannif, 1(1), 19–31.

Endraswara, S. (2017). Metodologi Penelitian Kebudayaan (4th ed.). Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Fatkhurrohman, F. (2015). Humanisme Dalam Perspektif Islam Dan Barat. Manarul Qur’an: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 15(1), 24–31.

Gusmadi, S., & Samsuri, S. (2020). Gerakan Kewarganegaraan Ekologis sebagai upaya Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 381–391.

Hamzah, S. (2013). Pendidikan Lingkungan: Sekelumit Wawasan Pengantar. Bandung: Refika Aditama.

Hapipah, R. (2022). Pelaksanaan Profesi Guru Untuk Kemajuan Pendidikan Indonesia. Publikasi Pembelajaran, 2(1), 73–79.

Haryanto, H. (2017). Manusia Dalam Terminologi Al-Qur’an. SPEKTRA: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 3(1), 63–86.

Hasibuan, A. N., Aras, M., Suharli, O., Hermasari, N. O., & Syahrul, M. (2021). Penyuluhan Pemanfaatan Lahan Pekarangan Warga Desa Cikarageman Bekasi Solusi Tepat Penerapan Strategi Green Marketing Usaha Lele Ditengah Pendemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Teratai, 2(2), 124–134.

Hidayat, N. (2015). Metode Keteladanan Dalam Pendidikan Islam. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 135–150.

Indahri, Y. (2020). Pengembangan Pendidikan Lingkungan Hidup melalui Program Adiwiyata (Studi di Kota Surabaya). Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial I, 11(2), 121–134.

Kaha, O., Avan, K., & Era, G. V. (2020). Pendidikan Lingkungan Berkelanjutan di Sekolah Sungai Karang Mumus sebagai Referensi Bagi Katekese Lingkungan. Gaudium Vestrum: Jurnal Kateketik Pastoral, 28–39.

Keraf, A. S. (2010). Etika Lingkungan Hidup. Jakarta: Kompas.

Khotijah, K., & Kurniasih, N. (2020). Diskursus Pendidikan Islam Berwawasan Lingkungan Dengan Pendekatan Ekofeminisme. SETARA: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 2(01), 1–30.

Lubis, C. A. (2022). Elemen-elemen Perubahan dalam Kurikulum 2013. Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 2(2).

Ohoiwutun, B. (2021). Kedudukan dan Peran Manusia dalam Alam: Tanggapan atas Kritik Al Gore terhadap Arne Naess. Jurnal Ledalero, 20(1), 67–81.

Pamungkas, O. Y., Widodo, S. T., & Endraswara, S. (2019). Environmental Wisdom: An Observation of Ecocriticism towards the Javanese Cyber Literature in 20 TH Century. Vol, 28, 46–60.

Poerwanto, H. (2005). Kebudayaan Dan Lingkungan Dalam Perspektif Antropologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Prayitno, Y., Djati, M. S., Soemarno, S., & Fanani, Z. (2013). Pendidikan Berperspektif Lingkungan Menuju Pembangunan Berkelanjutan. Wacana Journal of Social and Humanity Studies, 16(1), 41–51.

Rahman, A. (2005). Gerakan Santri Modernis di Desa Bulutellue Kabupaten Sinjai (1994-2001). Universitas Negeri Makassar.

Rahman, A. (2022). Etika Islam dan Etos Kerja Pada Masyarakat Petani di Desa Bulutellue Kecamatan Bulupoddo Kabupaten Sinjai. Jurnal Sosialisasi: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian Dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 1(1), 46–53.

Rahman, A., Ridha, M. R., & Ramli, M. (2022). Optimalisasi Fungsi Pekarangan dalam Memelihara Kelestarian Lingkungan di Desa Duampanuae Kabupaten Sinjai. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(2), 359–368.

Rahman, A., Syukur, M., & Rifal, R. (2020). Pelestarian Lingkungan Melalui Partisipasi Petani Dalam Pembentukan Ruang Publik Di Desa Bulutellue. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 7(1), 76–91.

Rahmawati, F. (2018). Kecenderungan Pergeseran Pendidikan Agama Islam di Indonesia Pada Era Disrupsi. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 244–257.

Ramdhani, M. A. (2017). Lingkungan Pendidikan Dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 28–37.

Ratna, N. K. (2016). Metodologi Penelitian: Kajian Budaya dan Ilmu Sosial Humaniora Pada Umumnya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rosyad, A. M., & Maarif, M. A. (2020).Paradigma Pendidikan Demokrasi Dan Pendidikan Islam Dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi Di Indonesia. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 75–99.

Sanusi, U., & Suryadi, R. A. (2018). Kenali Dirimu: Upaya Memahami Manusia dalam al-Quran. Deepublish.

Taher, A. (2017). Pemikiran dan Praktek Pembangunan Berkelanjutan. Jurnal Sosiologi USK (Media Pemikiran & Aplikasi), 11(2), 110–134.

Wihardjo, R. S. D., & Rahmayanti, H. (2021). Pendidikan Lingkungan Hidup: Menuju Harmonisasi Kehidupan Manusia dan Lingkungan. Pekalongan: PT.Nasya Expanding Management.

Yunansah, H., & Herlambang, Y. T. (2017). Pendidikan Berbasis Ekopedagogik Dalam Menumbuhkan Kesadaran Ekologis dan Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(1), 27–34.

Yuono, Y. R. (2019). Melawan Etika Lingkungan Antroposentris Melalui Interpretasi Teologi Penciptaan Sebagai Landasan Bagi Pengelolaan-Pelestarian Lingkungan. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 2(1), 186–206.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v4i2.4231

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Dndexed by:

 

Creative Commons License
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Published by Pusat Publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.

LPPM Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia