Hubungan Kecerdasan Emosional terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII di SMP Negeri 10 Kota Bengkulu

Lusi P Sari, Asiyah Asiyah, Salamah Salamah

Abstract


This study aims to determine the relationship between emotional intelligence to student learning achievement I the class VIII social science subject at SMP Negeri 10 Bengkulu city. This study uses a type of quantitative method with a correlational approach to testing the relationship between two variables namely variable X and Y. The population of the study amounted to 191 students with a sample number of 66 students. Sampling techniques use random sampling techniques. Data collection techniques from this study are observation, questionnaires/ questionnaires, and documentation. Data analysis tecniques in the form of a prerequisite test, namely data normalit test, data homogeneity test, and data hypothesis. For normality tests using the Chi Squared formula (count), while the data hypothesis testing uses a comprelative product moment. Based on the results of the study it can be concluded that from the product moment corruption of π‘Ÿπ‘₯𝑦 are 0,975. Then by viewing with the π‘Ÿπ‘‘π‘Žπ‘π‘’π‘™ product moment coefficient of 66 is 0,975. Then it means greater than π‘Ÿπ‘‘π‘Žπ‘π‘’π‘™ which is 0,975 β‰₯ 0,235. From this number showed a correlation between emotional intelligence to student learning achievement in the class VIII sosial science subject at SMP Negeri 10 Bengkulu city. Thus, for the alternative hypothesis (π»π‘Ž) in the study was accepted, while the hypothesis of nihil (𝐻𝑂) was rejected

Keywords


Emotional Intelligence, Learning Achievement, Social Studies

Full Text:

PDF

References


Fahmi, F.A.. & Suryanti, H.H.S. (2019). Pengaruh Layanan Informasi dengan Media Film Terhadap Kawaspadaan Siswa Tentang Pelecehan Seksual di Kelas VIII-C SMP Negeri 1 Matesih Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Medi Kons, 5 (2), 34-49

Arikunto, S. (2013), Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Renika Cipta.

Artha, N.M.W.I., & Supriyadi . (2013). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi dan Self Efficacy dalam Pemecahan Masalah Penyesuaian Diri Remaja Awal. Jurnal Psikologi Udayana, 1 (1), 109-202.

Basuki. (2007). Kecerdasan Emosional: Esensi dan Ergensinya dalam Pembinaan Perilaku. Jurnal Cendekia, 5 (1).

Azwar, S. (2008), Reliabilitas dan Validitas, Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Baharuddin. (2020), Pendidikan & Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Bungin, B. (2007), Penelitian Kualitatif: Komunikai, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial lainnya. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Daud, F. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19 (2),

Depdiknas. (2003). Undang-undang RI Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Endayani, H. (2017) Pengembangan Materi Ajar Ilmu Pengetahuan Sosial, Jurnal Program Studi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial FITK UIN SU Medan, 1 (1), 1-19.

Fauziah. (2015). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Prestasi Belajar Mahasiwa Semester II Bimbingan Konseling UIN Ar- Raniry, Jurnal Ilmiah Edukasi, 1 (1),

Hamalik, O. (2013) Proses Belajar Mengajar, Jakarta: PT Bumi Aksara.

Mawarni, F., & Fitriani, Y. (2019). Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Materi Pokok Teks Eksposisi di Kelas X IPA 2 SMA Negeri1 Sembawa Kabupaten Banyuasin. Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 9 (2), 1-13.

Mukarrohmah, N. (2017). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa di SMK Gajah Mada Bandar Lampung Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi. Institut Agama Ilsam Negeri Raden Intan Lampung.

Mulyandasari, V., & Hernawati, L. (2015). Psikodimensia Kajian Ilmiah Psikologis. Jurnal Fakultas Psi Universitas Katolik Soegijapranata, 2 (1).

Musaheri. (2007), Pengantar Pendidikan, Yogyakarta: IRCiSod.

Mustaqim, (2008), Psikologi Pendidikan, Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah IAIN Walisongo Semarang.

Nadhiroh, Y.F. (2015). Pengendalian Emosi. Jurnal Saintifika Islamica, 2 (1), 53-63.

Pane, A., & Darwis D.M. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3 (2).

Pratiwi, N.K. (2015). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia SMK Kesehatan di Kota Tanggerang, Jurnal Pujangga, 1 (2), 75-105

Sanaky, M.M. (2021). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Keterlambatan Pada Proyek Pembangunan Gedung Asrama MAN 1 Tulehu Maluku Tengah. Jurnal Simetrik, 11 (1), 432-439.

Sarifah, S. (2016). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Keemasan Ibu Hamil Trimester III dalam Menghadapi Persalinan di Samarinda, Jurnal Psikologi, 4 (4), 10-17

Sapriya. (2016). Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Surahman, E., & Mukminin, (2017). Peran Guru IPS Sebagai Pendidik dan Pengajar dalam Meningkatkan Sikap Sosial dan Tanggung Jawab Sosial Siswa SMP. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4 (1), 1-13

Syafi’I, A dkk. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2 (2), 115-123

Syaputra, E., & Dewi, D. E. C. (2020). Tradisi Lisan sebagai Bahan Pengembangan Materi Ajar Pendidikan IPS di SMP: Sebuah Telaah Literatur. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 5 (1): 51-62.

Solechan., & Zidan, Z. (2019), Pengembangan Kecerdasan Emosioanl di SMA Primaganda Bulurejo Diwek Jombang. Jurnal Ilmuan, 1 (2), 43-64.

Sudijono, A. (2010). Pengantar Statistika Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D, Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N.S. (2007). Landasan Psikologi Proses Pendidikan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v5i1.4189

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Dndexed by:

Β 

Creative Commons License
Indonesian Journal of Social Science EducationΒ (IJSSE)Β is Published byΒ Pusat Publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.Β This work is licensed under aΒ Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Β 

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.

LPPM Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address:Β Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia