Pengaruh Penyesuaian Sosial, Dukungan Sosial dan Keterampilan Sosial Sebagai Moderator Pembentukan Perilaku Sosial Siswa di Sekolah

Yunita Yunita

Abstract


Students' social problems at school often arise and have an impact on students' social behavior, this needs to be an important concern for teachers to know. The purpose of this study was to determine the effect of social adjustment, social support and social skills as a moderator of the formation of students' social behavior at school. The research method used ex post facto designs. This research was conducted at SMA Kartika I-2 Medan, the population of this research was class XI students, the research sample was 75 students. Data collection uses a scale of social adjustment, social support, and social skills. Data analysis using multiple linear regression analysis. The findings show that there is an influence (sig.<0.05) between social adjustment, social support, and social skills variables on social behavior variables (R=0.860, R2=0.887, F=179.853, Sig.=0.000). The results showed that there is an influence of social adjustment, social support, and social skills as a moderator of the formation of students' social behavior. The results of this study contribute as a novelty for teachers, academics and observers in the fields of education, psychology and social affairs.

Keywords


Social Adjustment; Social Support; Social Skills; Social behavior; Student

Full Text:

PDF

References


Afifah, T. N., Purwandari, E., & Lestari, R. (2020). Kematangan Emosi, Dukungan Sosial, dan Penyesuaian Sosial Bina Daksa. Sosio Informa: Kajian Permasalahan Sosial dan Usaha Kesejahteraan Sosial, 6(1)

Arends, R. I. (2008). Learning to teach: Belajar untuk mengajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ariffiani, G. (2017). Identifikasi Perilaku Sosial Siswa Tunalaras di SLB E Prayuwana Yogyakarta. Widia Ortodidaktika, 6(5), 486-494.

Baron, R.A. dan Byrne, D. (2005). Psikologi sosial. Edisi kesepuluh: jilid 2. Jakarta: Erlangga

Beaty, J. J (2013). Observasi Perkembangan Anak Usia Dini Edisi ketujuh. Jakarta: Kencana

Dewi, A. R. T., Mayasarokh, M., & Gustiana, E. (2020). Perilaku sosial emosional anak usia dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 181-190.

Diahwati, R., Hariyono, H., & Hanurawan, F. (2016). Keterampilan sosial siswa berkebutuhan khusus di sekolah dasar inklusi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(8), 1612-1620. http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i8.6682

Jelita, E. N., & Sudirman, S. (2021). Dukungan Sosial Keluarga dan Kecerdasan Emosional terhadap Penyesuaian Sosial. Jurnal Psikologi Karakter, 1(2), 54-59

Hurlock, Elizabeth B.2010. Psikologi Pekembangan Jilid 5. Penerjemah: Meitasari T. & Muslichah Z. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kau, M. A., & Idris, M. (2020). Deskripsi Penyesuaian Sosial Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Kota Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 4(3), 265-274.http://dx.doi.org/10.37905/aksara.4.3.265-274.2018

Kumalasari, F., & Ahyani, L. N. (2012). Hubungan antara dukungan sosial dengan penyesuaian diri remaja di panti asuhan. Jurnal Psikologi: PITUTUR, 1(1), 19-28.

Mahmudi, M. H., & Suroso, S. (2014). Efikasi diri, dukungan sosial dan penyesuaian diri dalam belajar. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 3(02)

Maulidar, U. S. (2019). Ketrampilan Guru Dalam Memberikan Variasi Stimulus Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas V SD Negeri 14 Banda Aceh. Jurnal Buah Hati, 6(1), 1-16.

Maulidia, I., Nurtiani, A. T., & Mutiawati, Y. (2021). Peran Guru dalam Menstimulasi Perilaku Sosial Anak Kelompok B di TK Ikal Dolog Banda AceH. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 2(1).

Momeni, S., Barak, M., Kazemi, R., Abolghasemi, A., Babaei, M., & Ezati, F. (2012). Study of the effectiveness of social skills training on social and emotional competence among students with mathematics learning disorder. Journal Scientific Research: Creativie Eduction. 3(8): 1307-1310.

Muthmainah, M. (2022). Dukungan Sosial dan Resiliensi pada Anak di Wilayah Perbukitan Gunung Kidul Yogyakarta. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(1). 10.21831/diklus.v6i1.48875

Nani, D., Ekowati, W., & Permana, R. H. (2013). Pengaruh dukungan sosial terhadap kemampuan sosialisasi anak berkebutuhan khusus. Jurnal Ilmiah Kesehatan Keperawatan, 9(3)

Nuha, A. S. (2014). Pengaruh Social Skill Pustakawan Terhadap Minat Kunjung Di Perpustakaan Madrasah Aliyah Negeri 2 Banjarnegara. Jurnal Online, 1(1), 1-3.

Nurfirdaus, N., & Hodijah, N. (2018). Studi Tentang Peran Lingkungan Sekolah dan Pembentukan Perilaku Sosial Siswa SDN 3 Cisantana. EDUCATOR, 4(2), 113-129.

Nurtiani, A. T. (2017). Peran Guru Dalam Pembentukan Akhlak Anak Di Paud IT Sunnah banda Aceh. Jurnal Buah Hati, 4(1), 1-9.

Oktaviyanti, I., Sutarto, J., & Atmaja, H. T. (2016). Implementasi nilai-nilai sosial dalam membentuk perilaku sosial siswa SD. Journal of Primary Education, 5(2), 113-119. 10.15294/jpe.v5i2.12901

Panewaty, D. F., & Indrawati, E. S. (2020). Hubungan antara Dukungan Sosial Orangtua dengan Penyesuaian Sosial pada Siswa dalam Asuhan Nenek di SMP Negeri 1 Ngraho Kabupaten Bojonegoro. Jurnal Empati, 7(1), 145-154

Rahayu, P. P., & Hartati, S. (2015). Dukungan sosial ayah dengan penyesuaian sosial pada remaja laki-laki. Jurnal empati, 4(4), 334-339

Rahayu, A. (2018). Hubungan dukungan sosial dan konsep diri dengan penyesuaian diri remaja kelas X SMA Angkasa I Jakarta. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(2), 75-81

Saputro, Y. A., & Sugiarti, R. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Konsep Diri terhadap Penyesuaian Diri pada Siswa SMA Kelas X. Philanthropy: Journal of Psychology, 5(1), 59-72

Simbolon, E. T. (2018). Pentingnya Keterampilan Sosial Dalam Pembelajaran. Jurnal Christian Humaniora, 2(1), 40-52.

Sarafino, E. P. (2014). Health psychology: Biopsychosocial interaction second edition. Canada: John Wiley & Sons, Inc.

Sofiarini, A. M. (2016). Hubungan Antara Pembelajaran Penjas Dengan Perilaku Sosial Siswa (Studi Deskriptif di SMA Negeri 10 Kota Bandung). Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 1(1), 68-76.

Srijatun. 2012. Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Presfektif Islam. Jurnal At-Taqaddum. 4(2).

Sunaryo. 2014. Biopsikologi: Pembelajaran Perilaku. Bandung: Alfabeta

Sukardi, S. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan; Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara

Supardan, D. (2009). Pengantar Ilmu Sosial; Sebuah Kajian Pendekatan Struktural. Jakarta: Bumi Aksara

Susanto, A. (2009). Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana.

Syani, A. (2007). Sosiologi (Sistematika, Teori dan Terapan). Jakarta: Bumi Aksara

Tionardi, E. F. (2019). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Penyesuaian Sosial pada Mahasiswa Baru yang Berasal dari Luar Kota Surabaya. CALYPTRA, 7(2), 3725-3738

Tricahyani, I. A. R., & Widiasavitri, P. N. (2016). Hubungan antara dukungan sosial dengan penyesuaian diri pada remaja awal di panti asuhan Kota Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 3(3), 542-550

Utami, D. T. (2018). Pengaruh Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 39-50.

Utomo, P., Pahlevi, R., & Prayogi, F. (2022). The Effect of Social Skills and Social Support on Student Resilience in Schools. Altruistik: Jurnal Konseling dan Psikologi Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.24114/altruistik.v2i1.34749

Yulisetyaningrum, Y., Masithoh, A. R., & Alfijannah, I. Z. (2018). Hubungan dukungan sosial dengan kemampuan sosialisasi anak autisme di Yayasan Pondok Pesantren ABK Al-Achsaniyyah Kudus tahun 2017. Jurnal Ilmu Keperawatan dan Kebidanan, 9(1), 44-50




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v5i1.4167

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Dndexed by:

 

Creative Commons License
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Published by Pusat Publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.

LPPM Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia