NILAI-NILAI MULTIKULTURAL DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH: IDENTIFIKASI PADA SILABUS
Abstract
Multicultural Values in History Learning: Identification in Sylabus. Presenting multicultural education in the Indonesian education curriculum is an effort to maintain national integration through education. The education curriculum is basically the realization of people's aspirations about the direction of education. The development of education curriculum must be based on the sociocultural context of society, or according to Brady & Kennedy in Curriculum Construction that the curriculum must fulfill all the interests of society regarding cultural, economic and political development. History learning has a big role in the development of multicultural education, considering the historical history presents various historical facts of the nation which certainly has a diversity of identities and cultures. Through the identification of historical material contained in the syllabus of historical subjects in schools, some content was loaded with the development of multicultural values.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, Irwan. (2006). Tantangan Multikulturalisme dalam Pembangunan. Jurnal Antropologi Sosial Budaya Etnovisi, 2 (1), 12-21.
Amirin, Tatang. M. (2012). Implementasi Pendekatan Pendidikan Multikultural Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal di Indonesia. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 1 (1), hlm 1-16.
Bertrend, Jasques. (2012). Nasionalisme dan Konflik Etnis di Indonesia. Terjemahan. Yogyakarta: Ombak
Buwono, Sultan Hamengku. (2008). Merajut Kembali Ke-Indonesiaan Kita. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Garvey, Brian & Mary Krug. (2015). Model-model Pembelajaran Sejarah di Sekolah Menangah. Terjemahan. Yogyakarta: Ombak
Hasan, S. Hamid. (2012). Pendidikan Sejarah Indonesia (Isu dalam Ide dan Pembelajaran). Bandung: Rizqi Press.
Ibrahim, Ruslan. (2008). Pendidikan Multikultural: Upaya Meminimalisir Konflik. Jurnal El-Tarbawi. 1 (1), hlm 112-127
Johnson, Elaine B. (2007). Contextual Teaching and Learning. Terjemahan. Bandung: MLC
Komalasari, Kokom. (2011). Pembelajaran Kontekstual (Konsep dan Aplikasi). Bandung: Rafika Aditama.
Kymlicka, W. (2015). Kewargaan Multikultural. Terjemahan. Jakarta: LP3ES
Lickona, Thomas. (2016). Mendidik untuk Membentuk Karakter. Terjemahan. Jakarta: Bumi Aksara
Mahfud, Choirul. (2016). Pendidikan Mutikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Mulyana, Agus & Darmiasti. (2009). Historiografi di Indonesia: dari Magis-Religius hingga Strukturis. Bandung: Refika Aditama
Nasikun. (2011). Sistem Sosial Indonesia. Jakarta: Rajawali Press
Nurhadi. (2004). Kurikulum 2004 (Pertanyaan dan Jawaban). Jakarta: PT. Gramedia
Parkay, Forrest. W & Standford. (2011). Menjadi Seorang Guru. Terjemahan. Jakarta: Indeks.
Rahim, Rahmawaty. (2012). Signifikansi Pendidikan Multikultural Terhadap Kelompok Minoritas. Jurnal Analisis. 7 (1), hlm 161-182
Roosseno, Toeti Heraty N. (2015). Tentang Manusia Indonesia dsb. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Rosyada, Dede. (2014). Pendidikan Multikultural di Indonesia Sebuah Pandangan Konseptual. Jurnal Sosio Didaktika, 1 (1), 1-12
Sidhunata (Ed.). (2000). Menggegas Paradigma Baru Pendidikan: Demokrasi, Otonomi, Civil Society, Globalisasi. Yogyakarta: Kanisius
Soyomukti, Nurani. (2015). Teori-teori Pendidikan: dari Tradisional, (neo) Liberal, Marxis-Sosialis, hingga Postmodern. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Supardi. (2014). Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran Sejarah Lokal. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2 (1), hlm 91-99
Supriyoko. (2005). Pendidikan Multikultural dan Revitalisasi Hukum Adat dalam Perspektif Sejarah. Jakarta: Departemen Kebudayaan dan Pariwisata
Woolfolk, Anita. (2009). Educational Psychology Active Learning Edition. Terjemahan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Zuhdi, Susanto. (2014). Nasionalisme, Laut, dan Sejarah. Depok: Komunitas Bambu
Zuhdi, Susanto. (2017). Integrasi Bangsa dalam Bingkai Keindonesiaan. Jakarta: Wedatama Widya Sastra
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v1i1.1322
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Dndexed by:
Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE) is Published by Pusat Publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal Publishing Office Location:
Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
LPPM Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia