Evaluation of Student Ability through Independent Inorganic Chemistry Practicum Project During Pandemic Period
Abstract
trained to apply concepts through independent experiments. This experiment was motivated by several
obstacles, including: difficulty in materials and practicum tools, practicum waste management, and facilities
availability. This obstacle was challenged by opportunities in the form of using tools and materials, the used
of digital technology, and the space for student creativity. Therefore, the design of an inorganic practicum
was an independent practicum that starts with preparing a project, did the experiments to communicating
the output. The research method was objective-oriented evaluative. The research sample was the fifth
semester students of the chemistry education study program, FKIP, Nusa Nipa University. Data collecting
was by interviews, observations, and questionnaires. Data was analysed in descriptively and quantitatively.
The results showed that the average ability of students in preparing projects, implementing, and
communicating practicum results was 87.50%; 83.77% and 89.58%. The average ability was classified as
good, which was indicated by the creativity in creating practicum, using materials in everyday life and
utilizing digital technology in creating practical outputs.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amahoroe, R.A., Arifin, M., & Solihin, H. (2020).
Penerapan Desain Praktikum Berbasis
STEM pada Pembuatan Tempe dari
Fermentasi Biji Nangka (Artocarpus
heterophyllus) untuk Meningkatkan
Literasi Sains Siswa SMK. MJoCE, 10(2),
-100.
Atsani, G.M.Z. (2020). Transformasi Media
Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-
Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1(1),
-93
Eliyarti, & Chichi, R. (2019). Deskripsi
EfektivitasKegiatan Praktikum dalam
Perkuliahan Kimia Dasar Mahasiswa
Teknik, Jurnal Pendidikan Kimia
Indonesia, 3(2), 70-76.
Eprianti, E., Herpratiwi, H., & Sulton, D. (2014).
Evaluasi Program Pembelajaran Berbasis
Tutorial dan Praktikum. Jurnal Teknologi
Informasi Komunikasi Pendidikan, 2(1),
-15.
Hendriyani, M.E., & Randi, N. (2020). Laporan
Praktikum Mandiri dalam Bentuk Video
Presentasi untuk Mengembangkan
Kreativitas dan Komunikasi Lisan di Masa
Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar
Nasional Pendidikan FKIP, 3(1). 328-339.
Idrus, S.W.A., Purwoko, Saprizal, H., & Eka, J.
(2020). Pengembangan Modul Praktikum
Kimia Lingkungan Berbasis Green
Chemistry pada Mata Kuliah Kimia
Lingkungan, Pijar MIPA, 15(5), 541-547.
Maknum, D. (2015). Evaluasi Keterampilan
Laboratorium Mahasiswa Menggunakan
Asesmen Kegiatan Laboratorium Berbasis
Kompetensi Pada Pelaksanaan Praktek
Pengalaman Lapangan (PPL). Jurnal
Tarbiyah, 22 (1).
Margunayasa, I.G., & Putu, N.R. (2014).
Pengaruh Petunjuk Praktikum IPA
Bermuatan Perubahan Konseptual
terhadap Peningkatan Pemahaman
Konsep IPA pada Mahasiswa PGSD,
Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(1), 348-
Nanangkong, I., Rymond, R., & Djefry, T. (2019).
Penerapan Penuntun Praktikum dengan
Menggunakan Metode Discovery
Learning untuk Meningkatkan Hasil
Belajar Siswa pada Materi Larutan
Elektrolit dan Nonelektrolit, Oxygenius,
(2), 85-88.
Novalinda, R., Ambyar & Rizal, F. (2020).
Pendekatan Evaluasi Program Tyler: Goal-
Oriented. Jurnal Pendidikan, 18(1), 137-
Sadjati, I.M., & Pepi, R.P. (2013). Persepsi
Mahasiswa tentang Penyelenggaraan
Praktikum pada Pendidikan Tinggi
Terbuka Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan
Terbuka dan Jarak Jauh, 14(1), 45-56.
Saraswati, N.L.P.A., & Mertayasa, I,N E. (2020).
Pembelajaran Praktikum Kimia pada Masa
Pandemi Covid-19: Qualitative Content
Analysis Kecenderungan Pemanfaatan
Teknologi Daring. Wahana Matematika
dan Sains: Jurnal Matematika, Sains dan
Pembelajarannya, 14(2), 144-161.
Sholikah.,dkk. (2020). Studi Eksplorasi Kegiatan
Praktikum Sains saat Pandemi Covid-19.
Indonesian Journal of Science Learning,
(2), 67-75.
Silawati, T. (2006). Microscience Experience:
Sebuah Alternatif Praktikum bagi
Mahasiswa Pendidikan Tinggi Jarak Jauh.
Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh,
(2), 113-120.
Susanty, S. (2020). Inovasi Pembelajaran Daring
dalam Merdeka Belajar. Hospitality, 9(2),
-166.
Susilo, A., Nurul, H.,Anak, A.S.P.,& Ludivica,
E.S. (2015). Evaluasi Penyelenggaraan
Praktikum Mandiri Program Studi
Agribisnis Universitas Terbuka. Jurnal
Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 16(1),
-67.
Tiak, L., Djefri, T., & Joice, D.S.C. (2019).
Penerapan Metode Praktikum Berbasis
Bahan Alam dalam Pembelajaran Kimia
untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa
Pada Materi Reaksi Redoks. Oxygenius
Journal of Chem. Edu, 1(1), 1-4.
Winata, K.A., Qiqi, Y.S., Supiana, & Helmawati.
(2021). Kebijakan Pendidikan di Masa
Pandemi, Ad-Man-Pend, 4(1), 1-6.
Windyariani, S. (2017). Pembelajaran IPA dengan
Praktikum Berbasis Konteks dan Literasi
Sains: Perspektif Guru SD di Sukabumi.
Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA,
(1), 23-33.
Yanuarita, H.A., & Sri, H. (2021). Pengaruh
Covid-19 terhadap Kondisi Sosial Budaya
di Kota Malang dan Kondisi Strategis
dalam Penangannya. Jurnal Ilmiah Widya
Sosiopolitika, 2(2), 58-71.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijisedu.v3i2.6531
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education
ijis.edu@mail.uinfasbengkulu.ac.id
Lantai 2 Fakultas Tarbiyah dan Tadris
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu
IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education This is published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with the permission below Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.