The Application of Plup Painting Collage Activities in Enhancing Fine Motor Skills in Students with Cerebral Palsy

Amaliah Amaliah, Dedi Mulia, Sistriadini Alamsyah Sidik

Abstract


ENGLISH: This study aims to determine how applying pulp painting collage activities improves fine motor skills in third-grade cerebral palsy students at SKh Ahsan Firdaus. This study uses an experimental method with a Single Subject Research (SSR) A-B-A model design. The study's results indicate that the average fine motor skills of the subjects in the baseline phase A1 were 40%, which then increased significantly in the intervention phase B with an average of 92.8%. In the baseline phase A2, after the intervention was stopped, the average fine motor skills of the subjects remained at a high level, namely 83.12%. The conclusion indicates that the application of pulp painting collage activities positively improves fine motor skills in cerebral palsy students at SKh Ahsan Firdaus. The implications of this study highlight the importance of applying creative art methods, such as pulp painting collage, in therapy for children with cerebral palsy to enhance fine motor skills and support their functional development.

INDOENSIAN: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan kegiatan kolase plup painting dalam meningkatkan kemampuan motorik halus pada siswa cerebral palsy kelas III SDKh di SKh Ahsan Firdaus. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan desain Single Subject Research (SSR) model A-B-A. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata kemampuan motorik halus subjek pada fase baseline A1 sebesar 40%, yang kemudian meningkat secara signifikan pada fase intervensi B dengan rata-rata sebesar 92,8%. Pada fase baseline A2, setelah intervensi dihentikan, rata-rata kemampuan motorik halus subjek tetap berada pada level tinggi, yaitu 83,12%. Kesimpulan menunjukkan bahwa penerapan kegiatan kolase plup painting memiliki pengaruh positif dalam meningkatkan kemampuan motorik halus pada siswa cerebral palsy di SKh Ahsan Firdaus. Implikasi penelitian ini adalah pentingnya penerapan metode seni kreatif, seperti kolase plup painting, dalam terapi anak cerebral palsy untuk meningkatkan keterampilan motorik halus dan mendukung perkembangan fungsional mereka.


Keywords


Students with cerebral palsy; Fine motor skills; Pulp painting collage activity

Full Text:

PDF

References


Agustin, E. T., Hernanda, A. S., Apipah, I., & Noviyani, L. (2024). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Permasalahan Perkembangan Anak Usia Dini di Kelompok Belajar Cerdas Ceria 2. Literasi: Journal of Innovation Literacy Studies, 1(2), 141-151. https://ejournal.alfarabi.ac.id/index.php/literasi/article/view/698

Anindita, A. R. (2019). Pelaksanaan support group pada orangtua anak dengan cerebral palsy. Focus: Jurnal Pekerjaan Sosial, 2(2), 208-218. https://jurnal.unpad.ac.id/focus/article/view/26248

Ayu, N. G. S. N. (2023). Mengintegrasikan Media Sosial Dalam Pendidikan Etika Anak Usia Dini: Integration Social Media In Ethics Education For Early Children. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 21-28. https://jurnal.unipasby.ac.id/incrementapedia/article/view/8385

Chairunnisa, M. L., & Raharjo, T. J. (2024). Peran Pendidik dalam Membangun Empati Anak Melalui Metode Role Playing di Kelompok Bermain Aisyiyah 01 Kota Semarang. Dinamika Pembelajaran: Jurnal Pendidikan Dan Bahasa, 1(4), 20-33. https://doi.org/10.62383/dilan.v1i4.660

Damayanti, A. (2020). meningkatkan kemampuan motorik halus anak usia 4-5 tahun melalui permainan bubur kertas bekas. Yaa Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1). https://jurnal.umj.ac.id/index.php/YaaBunayya/article/view/6686

Hikmawati. (2011). Karakteristik dan pendidikan anak tunadaksa dan tunalaras [Modul 7 PGSD4409]. Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Penelitian Psikologi, Vol. 1, No. 4 (2023): pp. 713-724

Mahyani, A., & Hasibuan, A. D. (2024). Peran Guru Bimbingan Konseling dalam Mengatasi Dampak Bullying Terhadap Siswa di Sekolah Menengah Pertama. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(001 Des), 237-248. https://doi.org/10.58230/27454312.1321

Nurphi, M., Asy'arie, B. F., Ma'ruf, R. A., & Mariyana, W. (2024). Menggali Dampak Penerapan Kurikulum Merdeka: Tinjauan Antara Keunggulan, Manfaat Dan Persepsi Negatif. Mauriduna: Journal of Islamic Studies, 5(2), 462-479. https://doi.org/10.37274/mauriduna.v5i2.1199

Oktavia, H., Haerunisa, S., Tuti, D. L., & Siregar, Y. E. Y. (2025). Strategi Guru Dalam Menangani Gangguan Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) Yang Berpengaruh Terhadap Interaksi Sosial Anak Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Kreatif, 6(1). https://doi.org/10.15642/jeced.v2i1.519

Pura, D. N. (2019). Perkembangan motorik halus anak usia dini melalui kolase media serutan pensil. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 131-140 https://doi.org/10.33369/jip.4.2.131-140

Rosalianisa, R., Purwoko, B., & Nurchayati, N. (2023). Analysis of Early Childhood Fine Motor Skills Through the Application of Learning Media. IJORER: International Journal of Recent Educational Research, 4(3), 309-328. https://doi.org/10.46245/ijorer.v4i3.307

Saripudin, A. (2019). Analisis tumbuh kembang anak ditinjau dari aspek perkembangan motorik kasar anak usia dini. Equalita: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 1(1), 114-130. https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/equalita/article/view/5161

Siaahan, H., & Armanila, V. (2022). Studi Kasus: Penanganan Anak Tunadaksa (Cerebral Palsy). Jurnal Pelangi, 4(1), 1-23. https://doi.org/10.52266/pelangi.v4i1.763

Silvia, F. (2020). Perkembangan Motorik Halus melalui Media Bubur Kertas pada Anak Usia 3-4 (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh)

Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Yuwono, I. (2020). Penelitian SSR (Single Subject Research). Program Studi Pendidikan Luar Biasa, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Lambung Mangkurat

Zakiyah, S. N. (2024). Persepsi Pengasuh dalam Pola Asuh dan Pemberian Makan pada Anak dengan Cerebral Palsy. Jurnal Syntax Admiration, 5(10), 4242-4250. https://www.jurnalsyntaxadmiration.com/index.php/jurnal/article/view/1710

Zakiyyah, Z., Amelia, P., & Hadiwibowo, I. (2023). Upaya Meningkatkan Kreativitas Anak dengan Memanfaatkan Limbah Daun Kering Menjadi Sebuah Karya Seni Kolase. Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 96-105. http://dx.doi.org/10.24235/dimasejati.v5i1.13484




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v7i1.8408

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Dedi Mulia, Sistriadini Alamsyah Sidik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

LICENSE TERMS: 

 Creative Commons License
Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak. This is published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with the permission below Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id