The Role of Parents in Educating Children's Independence: Duties and Responsibilities

Nur Izzah Qistina, Muawiyah Lani Panggabean, Rheina Meisya Siregar, Masganti Sit

Abstract


ENGLISH:

This study aims to analyze the role of parents as mentors, motivators, educators, and facilitators in educating and developing independent character in children. The research was conducted on Jalan Surya Haji, Gg Dahlia number 1, Percut Sei Tuan District, Deli Serdang Regency, North Sumatra Province in 2024. The research subject's parents consisted of 2 participants. The research method used is qualitative. The data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. The data analysis technique used is an interactive triangulation model, which includes data presentation reduction and conclusion drawing. The results showed that the role of parents in educating children's independence in becoming mentors and motivators has been done well, namely accompanying children when studying, supporting and giving advice to children, providing examples and facilitating children's educational needs, and giving gifts to children. The research may offer practical contributions for parents, educators, and counselors on how to cultivate independence in children in a balanced and healthy manner.

INDONESIA: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis peran orang tua sebagai pembimbing, orang tua sebagai motivator, orang tua sebagai pendidik, dan orang tua sebagai fasilitator, untuk mendidik dan mengembangkan karakter mandiri pada anak. Penelitian dilakukan di Jalan Surya Haji, Gg Dahlia nomor 1, Kecamatan Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Provinsi Sumatera Utara pada tahun 2024. Dengan subjek penelitian orang tua yang terdiri dari 2 orang partisipan. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah triangulasi model interaktif yang meliputi reduksi penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran orang tua dalam mendidik kemandirian anak dalam menjadi mentor dan motivator sudah dilakukan dengan baik, yaitu mendampingi anak ketika belajar, mendukung dan memberikan nasehat kepada anak, serta memberikan contoh dan memfasilitasi kebutuhan pendidikan anak, dan memberikan hadiah kepada anak. Penelitian ini dapat memberikan kontribusi praktis bagi orang tua, pendidik, dan konselor tentang bagaimana menumbuhkan kemandirian pada anak secara seimbang dan sehat.



Keywords


Guidance Pattern; Parental; Morals; Children; Social Media

Full Text:

PDF

References


Aprilia, C. W., Elan, E., & Rizqi, A. M. (2024). Peran Orang Tua dalam Mendorong Kemandirian Anak Usia 4-5 Tahun. Indonesian Research Journal on Education, 4(2), 61-67.. https://doi.org/10.31004/irje.v4i2.487

Chairilsyah, D. (2019). Analisis Kemandirian Anak Usia Dini. Paud Lectura, 3 (2), 1–9.. http://proceedings.kopertais4.or.id/index.php/ancoms/article/view/68

Dewi, T. A., & Widyasari, C. (2022). Keterlibatan Orang Tua dalam Mengembangkan Karakter Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5691-5701.. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3121

Lestari, E., Bintang, D. W. P., Putri, F. P., Karlina, P., Putri, M. A. Y., & Rozie, F. (2024). Peran Orang Tua Dalam Menerapkan Pola Asuh Kebiasaan Adat Dayak Tunjung" Pojeeq" Terhadap Anak Di Dusun Putak, Kalimantan Timur. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1). https://dx.doi.org/10.30870/jpppaud.v11i1.25688

Elminah, E., & Patilima, H. (2023). Peran orang tua dalam pembentukan kemandirian pada anak usia 5-6 tahun. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 1116-1125. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.5140

Hasanah, N. (2015). Perbedaan Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun Ditinjau Dari Jenis Pekerjaan Ayah (Petani Dan Karyawan Pabrik) Di Desa Bener, Kecamatan Kepil, Kabupaten Wonosobo. BELIA: Early Childhood Education Papers, 4(2). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/belia.

Ayllón, E., Moyano, N., Lozano, A., & Cava, M. J. (2019). Parents’ willingness and perception of children’s autonomy as predictors of greater independent mobility to school. International journal of environmental research and public health, 16(5), 732. https://doi.org/10.3390/ijerph16050732

Lestari, S., Herniyanti, H., & Ariefka, R. (2022). Analisis Peran Orang Tua dalam Membimbing Anak Belajar Daring Di Masa Pandemi Covid-19 pada Tingkat Sekolah Dasar. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 62-67. https://doi.org/10.35335/cendikia.v13i1.2932

Lestary, P., & Marlina, S. (2019). The Development of Children's Independence at Fadhilah Amal 3 Kindergarten, Dadok Raya Padang. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 5(2), 125-133. http://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/seling/article/view/437.

Rahmatika, S. N., & Apsari, N. C. (2020). Positive Parenting: Peran Orang Tua Dalam Membangun Kemandirian Anak Tunagrahita.” Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 7 (2): 329. https://doi.org/10.24198/jppm.v7i2.28380

Rahmawati, N. R., Utomo, P., & Rohmawati, A. (2024). The Role of School Environment and Its Influence on Students' Discipline and Politeness Character in Primary School Students. Indonesian Journal of Character Education Studies, 1(2), 64-76. https://ojs.aeducia.org/index.php/ijces/article/view/55

Ramadhani, Aulia Alya, Intan Adzhariah, Wulan Safitri, and Joko Suprapmanto. 2019. “Peran Orang Tua Dalam Membangun Kemandirian Anak.” Jurnal Pendidikan 1 (2): 1–10. https://prosiding.senapadma.nusaputra.ac.id/index.php/prosiding/article/view/42

Saragih, A. A. (2022). Peran orang tua terhadap kemandirian anak pada saat pembelajaran daring. Jurnal basicedu, 6(2), 2352-2360. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.1986

Sari, D. R., & Rasyidah, A. Z. (2019). Peran Orang Tua Pada Kemandirian Anak Usia Dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 3(1), 45-57. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v3i1.441

Sit, M., & Armayanti, R. (2019). Modul Panduan Orang Tua: Model Parenting Islami Pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing.

Sulistianah, S., & Tohir, A. (2020). Perkembangan Kemandirian pada Anak Usia Dini di TK Amarta Tani HKTI Bandar Lampung. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(4), 179-186. https://doi.org/10.14421/jga.2020.54-05

Utomo, P., & Pahlevi, R. (2022). Orang tua, anak dan pola asuh: studi kasus tentang pola layanan dan bimbingan keluarga terhadap pembentukan karakter anak. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak, 4(1), 91-102. http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v4i1.6888

Utomo, P., Prayogi, F., & Pahlevi, R. (2022). Bimbingan dan Konseling Keluarga: Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Penanaman Nilai-Nilai Karakter pada Anak. Prophetic: Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(1), 35-50. https://doi.org/10.24235/prophetic.v5i1.11170

Wahyuni, S., & Leonard, L. (2021). Pengaruh perhatian orang tua dan kemandirian belajar peserta didik terhadap prestasi belajar matematika. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 9(2), 152-163. https://doi.org/10.23971/eds.v9i2.2194

Utami, E. W. (2020). Kendala dan peran orangtua dalam pembelajaran daring pada masa pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 3, No. 1, pp. 471-479). https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/download/637/555

Yusutria, Y., & Febriana, R. (2019). Aktualisasi nilai–nilai kemandirian dalam membentuk karakter mandiri siswa. Ta dib Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 577-582. https://doi.org/10.29313/tjpi.v8i1.4575

Zulkarnaen, Z. (2019). The influence of nutritional status on gross and fine motor skills development in early childhood. Asian Social Science, 15(5), 1-75. https://doi.org/10.5539/ass.v15n5p75




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v6i2.6128

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Nur Izzah Qistina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id