Gaya Pengasuhan Anak: Dampak Pengaruh terhadap Kepercayaan Diri Anak Sekolah Menengah Pertama

Rachmat Taufiq, Afini Freudwi Asri, Devy Sekar Ayu Ningrum, Dwi Cahya Ramdhani

Abstract


ABSTRACT: This study aims to see how the impact of each form of parenting on the level of self-confidence of junior high school students. The research design used is quantitative with the type of causality. The research respondents consisted of 214 students of SMP Negeri 1 Cimahi. The measuring instrument of parenting is based on the theory of Baumrind (1991) which consists of 34 items, with a validity value of 0.512-0.840 and reliability of 0.930. The self confidence measuring instrument is prepared based on the theory of Lauster which consists of 12 items, with a validity value of 0.585-0.803 and a reliability value of 0.773. From the research, it was found that authoritarian parenting and authoritative parenting have a positive influence on students' self-confidence with the amount of influence of 3.9% and 10.7%, respectively. While neglectful and permissive parenting has a negative influence on students' self-confidence with an influence amount of 14.5% and 7.5% respectively. The results of this study are expected to be a reference for schools to be able to provide programs and activities that support the development of student self-confidence.

ABSTRAK: Penelitian ini bertujuan untuk melihat bagaimana dampak masing-masing bentuk pola asuh terhadap tingkat self confidence siswa SMP. Desain penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan jenis kausalitas. Responden penelitian terdiri dari 214 siswa SMP Negeri 1 Cimahi. Alat ukur pola asuh yang disusun berdasarkan teori dari Baumrind (1991) yang terdiri dari 34 item, dengan nilai validitas 0.512-0.840 dan reliabilitas 0.930. Alat ukur self confidence disusun berdasarkan teori dari Lauster yang terdiri dari 12 item, dengan nilai validitas 0.585-0.803 dan nilai reliabilitas 0.773. Dari penelitian didapatkan hasil pola asuh authoritarian dan pola asuh authoritative memiliki pengaruh positif terhadap self confidence siswa dengan besaran pengaruh masing-masing sebanyak 3,9% dan 10,7%. Sedangkan pola asuh neglectful dan permissive memiliki pengaruh yang negatif terhadap self confidence siswa dengan besaran pengaruh masing-masing 14,5% dan 7,5%. Hasil penelitian ini diharapkan dapat menjadi referensi bagi pihak sekolah untuk dapat menyediakan program dan kegiatan yang mendukung pengembangan kepercayaan diri siswa.


Keywords


Parenting Style; Self Confidence; Students

Full Text:

PDF

References


Aulia, I. S., & Satwika, Y. W. (2022). Hubungan antara Pola Asuh Authoritative dengan Self-Compassion pada Individu Dewasa Awal The Relationship between Authoritative Parenting Style and Self-Compassion in Early Adulthood. 10(01), 845–860.

Baumrind, D. (1991). Parenting styles and adolescent development. Dalam J. Brook-Gunn, R. M. Lerner, & A. C. Petersen (Ed.), The encyclopedia on adolescence (hlm. 746–758). Garland Publishing.

Fatimah, E. (2010). Psikologi Perkembangan (Perkembangan Peserta Didik). Pustaka Setia.

Fatwati, A. M., & Fakhruddiana, F. (2014). Kecenderungan Pola Asuh Permisif dan Kepercayaan Diri dengan Motivasi Berprestasi pada Siswa. HUMANITAS: Indonesian Psychological Journal, 11(1), 9. https://doi.org/10.26555/humanitas.v11i1.2323

Fitri, E., Zola, N., & Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(1), 1–5. https://doi.org/10.29210/02017182

Harahap, H. S., Hrp, N. A., Nasution, I. B., Harahap, A., Harahap, A., & Harahap, A. (2021). Hubungan Motivasi Berprestasi, Minat dan Perhatian Orang Tua Terhadap Kemandirian Siswa. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 1133–1143. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.463

Hidayat, R. (2018, Agustus 31). Keluarga: Wahana Sosialisasi Pertama Bagi Anak. https://sahabatkapas.org/keluarga-wahana-sosialisasi-pertama-bagi-anak/.

Kurniawati, E., Rosra, M., & Utaminingsih, D. (t.t.). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua dengan Percaya Diri Siswa the Relationship between of Parenting Patterns with Self Confidence.

Lauster, P. (2015). Tes Kepribadian (19 ed.). Bumi Aksara.

Lestari, S. (2012). Psikologi keluarga: penanaman nilai dan penanganan konflik dalam keluarga (2 ed.). Kencana.

Ningsih, N. F., Siagian, S. H., & Nova, D. (2022). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dengan Kepercayaan Diri Pada Remaja Di Mtsn 1 Kampar. Jurnal Ners, 6(2), 1–6.

Pahlevi, R., & Utomo, P. (2022). Orang Tua, Anak dan Pola Asuh: Studi Kasus tentang Pola layanan dan Bimbingan Keluarga terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak, 4(1), 91-102. http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v4i1.6888

Prasetiawan, H., & Saputra, W. N. E. (2018). Profil tingkat percaya diri siswa SMK Muhammadiyah kota Yogyakarta. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(1), 19. https://doi.org/10.25273/counsellia.v8i1.2248

Rohmah, A. J., Suheti, T., & Supriadi, S. (2023). Pola Asuh Orang Tua terhadap Kepercayaan Diri Remaja Awal di SMPN 29 Kota Bandung. Jurnal Keperawatan Indonesia Florence Nightingale, 3(1), 26–30. https://doi.org/10.34011/jkifn.v3i1.1366

Santrock, J. W. (2019). Life-span development (Seventh Edition). McGraw-Hill Education.

Saputri, L. K., Lestari, D. R., & Zwagery, R. V. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kepercayaan Diri Remaja di SMK Borneo Lestari Banjarbaru. Dunia Keperawatan: Jurnal Keperawatan dan Kesehatan, 8(1), 34. https://doi.org/10.20527/dk.v8i1.7245

Sarwono, A. Y., Murtono, M., & Widianto, E. (2020). The Teacher’s Role in Developing Student Social Attitudes. International Journal of Elementary Education, 4(3), 384. https://doi.org/10.23887/ijee.v4i3.28684

Sugiyono. (2021). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D (Sutopo, Ed.; 2 ed., Vol. 3). Alfabeta.

Syarafina, & Priscillia, N. (2019). Hubungan Antara Konsep Diri Dan Perilaku Overprotective Orang Tua Dengan Penyesuaian Diri Siswa Kelas Vii Mts Negeri Pemalang [Undergraduate thesis]. Universitas Islam Sultan Agung.

Utomo, P., Prayogi, F., & Pahlevi, R. (2022). Bimbingan dan Konseling Keluarga: Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Penanaman Nilai-Nilai Karakter pada Anak. Prophetic: Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(1), 35-50. https://doi.org/10.24235/prophetic.v5i1.11170

Walgito, B. (2010). Bimbingan dan Konseling (3 ed.). Andi Offset.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v6i1.4870

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

LICENSE TERMS: 

 Creative Commons License
Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak. This is published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with the permission below Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id