Kepemimpinan Peserta Didik Perempuan dalam Pandangan Guru Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 1 Siwalan

Nagita Histimuna Aisyah, Rofiqotul Aini

Abstract


Abstract; The understanding of the role of women who have always been assigned to the domestic sphere by cultural constructions and misinterpretation of the meaning of religious texts indirectly forms a stereotype if women cannot or should not take part in the public sphere including holding leadership positions. In this case, the role of schools as educational institutions is needed, where an individual or group is formed in understanding and knowledge to be able to understand the concept of equality. This is in line with the research objectives that want to know how women's leadership, more specifically female students in educational institutions. This research uses a field research method with a qualitative approach. The informants taken include all class leaders, some students who do not occupy leadership positions, the principal, two Islamic religion teachers, the Deputy Head of Student Affairs, and a counselor. Data collection methods through observation, interviews, and documentation. The results showed that the leadership of female students was fully supported by various parties, of course with several supporting factors behind it.

Abstrak: 

Pemahaman mengenai peran perempuan yang dari dulu selalu ditugaskan di dalam ranah domestik oleh konstruktif budaya dan kesalahan penangkapan makna dari teks agama secara tidak langsung membentuk stereotip jika perempuan tidak bisa maupun tidak boleh berkiprah di ranah publik
termasuk memegang posisi kepemimpinan. Dalam hai ini dibutuhkan peran dari sekolah selaku institusi pendidikan tempat di mana seorang individu maupun kelompok dibentuk pemahaman dan pengetahuannya untuk mampu memahami konsep kesetaraan. Hal ini selaras dengan tujuan penelitian yang ingin mengetahui bagaimana kepemimpinan perempuan yang lebih spesifiknya
peserta didik perempuan di institusi pendidikan. Penelitian ini menggunakan metode penelitian lapangan dengan pendekatan kualitatif. Adapun informan yang diambil meliputi seluruh ketua kelas, beberapa peserta didik yang tidak menduduki posisi kepemimpinan, kepala sekolah, dua guru PAI, Waka Kesiswaan, dan seorang guru BK/BP. Metode pengumpulan data melalui observasi,
wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kepemimpinan peserta didik perempuan didukung penuh dari berbagai pihak tentu dengan beberapa faktor pendukung yang melatarbelakanginya.


Keywords


Leadership; Learners; Women; Islamic religion teacher

Full Text:

PDF

References


Afandi, R. (2013). Kepemimpinan dalam Pendidikan Islam. Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 18 (1), 95-116. https://doi.org/10.24090/insania.v18i1.1446

Arikunto, S. (2015). Memahami Metode Penelitian Kualitatif. CALPULIS.

Barlian, U. C. (2016). Kebijakan Pengelolaan Dana Pendidikan Tingkat Sekolah dalam Konteks Otonomi Daerah. Jurnal An-Nidzam, III(02), 84. https://doi.org/10.17509/manajerial.v6i1.16555

Fattah, N. (2003). Konsep Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) dan Dewan Sekolah. Pustaka Bani Quraisy.

Fitriani, A. (2015). Gaya Kepemimpinan Perempuan. Jurnal TAPIs, XI(2), 11. https://doi.org/10.24042/tps.v11i2.845

Hasanah, U., & Musyafak, N. (2017). Gender and Politics: Keterlibatan Perempuan dalam Pembangunan Politik. Jurnal Sawwa, XII(3), 414. https://doi.org/10.21580/sa.v12i3.2080

Herdiansyah, H. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Salemba Humanika.

Muhammad, H. (2001). Fiqh Perempuan: Refleksi Kiai atas Wacana Agama dan Gender. LKiS Yogyakarta.

Nasution, W. N. (2015). Kepemimpinan Pendidikan di Sekolah. Jurnal Tarbiyah, XXII(1), 78. https://dx.doi.org/10.30829/tar.v22i1.6

Nurhayati, E. (2012). Psikologi Perempuan dalam Berbagai Perspektif. Pustaka Pelajar.

Selvira, P., & Utomo, P. (2021). Gender Discourses Analysis: Representasi Bias Gender Dan Pengaruhnya Pada Buku Ajar Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Ibtidai’yah. Equalita: Jurnal Studi Gender dan Anak, 3(2), 155-168. https://doi.org/10.24235/equalita.v3i2.9839

Subhan, Z. (2008). Mengagas Fiqh Pemberdayaan Perempuan. El-Kahfi.

Syafar, D. (2017). Teori Kepemimpinan dalam Lembaga Pendidikan Islam. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, V(1), 148. https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/524

Syafaruddin. (2019). Kepemimpinan Pendididkan Akuntabilitas Pimpinan Pendidikan pada Era Otonomi Daerah. Rajawali Pers.

Usman, H. (2006). Metodologi Penelitian Sosial. Bumi Aksara.

Wahab, A. A. (2008). Anatomi Organisasi dan Kepemimpinan Pendidikan. CV Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v5i1.4065

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak



Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id