Analisis Peran Manfaat dan Kemudahan dalam Minat Penggunaan Mobile Banking Syariah

Nur Arifah, Fernaldi Anggadha Ratno

Abstract


This study aims to analyze the influence of benefits and convenience on interest in using sharia mobile banking with attitude as an intervening variable in UIN Salatiga students. This research is quantitative research, this research uses primary data obtained through questionnaires. The population of this study were UIN Salatiga students, the sampling technique in this study used purposive sampling. The sample obtained was 97 respondents. The data was processed using the statistical software program for social sciences (SPSS) version 25. The results of this study show that the influence of benefits, convenience and attitude has a positive and significant effect on interest in using sharia mobile banking, the influence variable of benefits and convenience has a positive and significant effect on attitudes, and The results of the path analysis test for attitude variables can mediate the influence of benefits and convenience on interest in using sharia mobile banking.

Keywords


Effect of Benefits; Convenience; Interest in Using and Attitude

Full Text:

PDF

References


Bangkara, R. P., & Mimba, N. (2016). Pengaruh perceived usefulness dan perceived ease of use pada minat penggunaan internet banking dengan attitude toward using sebagai variabel intervening. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 16(3), 2408–2434.

Bawono, A. (2006). Multivariate analysis dengan SPSS. Salatiga: STAIN salatiga press.

Frencis Sitio, R., & Nurjanah, S. (2023). Pengaruh Manfaat, Kemudahan Dan Risiko Terhadap Minat Dalam Menggunakan Mobile Banking Melalui Sikap Positif Sebagai Variabel Intervening Pada Bank

Ina Perdana KCP Kelapa Gading. Institut Teknologi dan Bisnis Kalbis.

Ghozali, I. (2016). Application of multivariate analysis with IBM SPSS 25 Program. Semarang: Diponegoro University Publishing Agency, 96.

Hadi, S., & Novi, N. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Layanan Mobile Banking. Optimum: Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan, 5(1), 55.

Hanafi, H., Kertahadi, & Susilo, H. (2012). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan Dan Persepsi Kemudahan Website Ub Terhadap Sikap Pengguna Dengan Pendekatan Tam. Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, November, 1–8.

Hapsara, R. F. (2015). Pengaruh Kegunaan, Kemudahan, Resiko dan Kepercayan Terhadap Penggunaan Mobile Banking (Studi pada Nasabah Bank BRI Kantor Cabang Solo Kartasura). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Information Systems Research, 11(4), 342–365.

Ismail, M. B. A. (2017). Perbankan syariah. Kencana.

Istiarni, P. R. D., & Hadiprajitno, P. B. (2014). Internet Banking Dengan Sikap Penggunaan Sebagai Variabel Intervening (Studi Empiris : Nasabah Layanan Internet Banking di Indonesia). Diponegoro Journal Of Accounting, 03(2), 1–10.

Jogiyanto, H. M. (2007). Sistem informasi keperilakuan. Yogyakarta: Andi Offset, 235.

Kurniawan, I. M. G. A. (2019). Sikap Dan Minat Menggunakan Mobile Banking (Studi Kasus Pada PT. Bank Pembangunan Daerah Bali Cabang Denpasar). Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(2), 492–502.

Mukaromah, B. (2021). Pengaruh Motivasi, Pengetahuan, Persepsi, Kepercayaan, Dan Sikap Terhadap Minat Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Dalam Menggunakan Mobile Banking Bank Syariah.

Nilamsari, F. N. (2022). Kemudahan, Manfaat, Sikap dan Kontrol Perilaku Mahasiswa Dalam Proses Penggunaan Mobile Banking Melalui Minat. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 10–27.

Pramudita, A. R. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Persepsi Manfaat, Kepercayaan Dan Risiko Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking Dengan Sikap Penggunaan Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Bank Bri Syariah Kc Semarang). IAIN Salatiga.

Robbins, S. P., & Organisasi, P. (2006). Jakarta: PT. Indeks Kelompok Gramedia.

Safitri, widya atika. (2016). Pengaruh persepsi resiko, kemudahan, kegunaan dan kepercayaan terhadap sikap dalam penggunaan mobile banking. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Santosa, M. S. E. (2016). Compromise Effect on Consumers’behavior. Journal of Indonesian Economy & Business, 31(3).

Slameto, B., & yang Mempengaruhinya, F.-F. (2010). Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sugiyono, D. (2010). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. In Penerbit Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Suryani, T. (2008). Perilaku konsumen: implikasi pada strategi pemasaran. Yogyakarta: Graha Ilmu, 118, 162.

Taylor, S., & Todd, P. A. (1995). Understanding information technology usage: A test of competing models. Information Systems Research, 6(2), 144–176.

Tirtana, I., & Permata Sari, S. (2014). Analisis pengaruh persepsi kebermanfaatan, persepsi kemudahan dan kepercayaan terhadap penggunaan mobile banking. Prosiding Seminar Nasional Dan Call for Paper Program Studi Akuntansi-FEB UMS, 25, 671–688.

Venkatesh, V. (2000). Determinants of perceived ease of use: Integrating control, intrinsic motivation, and emotion into the technology acceptance model. Priambodo, S., & Prabawani, B. (2016). Elekronik (Studi Kasus pada Masyarakat di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis S1 Undip, 5(2), 127–135.

Walgito, B. (2010). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: ANDI.

Wibiadila, I. (2016). Pengaruh Kegunaan, Kemudahan, Risiko, dan Kualitas Layanan terhadap Minat Nasabah dalam Menggunakan Mobile Banking (Survei Pada Nasabah Bank Mandiri Kantor Cabang Solo). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Widianingrum, K. (2021). Pengaruh Manfaat, Kemudahan Dan Fitur Layanan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking Bank Syariah Dan Dampaknya Terhada




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ba.v9i1.3400

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by :