The Implementation of Education Policy in the Development of Islamic Religious Education in the Industrial Revolution Era 4.0
Abstract
The implementation of Islamic school management policies is important, keep in mind that there are still many educational issues of concern, especially regarding ethics and other values. The training strategy adds to the improvements in the implementation of the main Islamic Religious Education (PAI) learning. This research is expected to find out how the implementation of policies regarding the establishment of Islamic schools is carried out in the 4.0 era. Research attempts to reveal instructional arrangements in improving PAI learning in the 4.0 era which have been carried out by involving a subjective approach as a method of checking to produce information that has novelty. This research method uses a qualitative descriptive approach with literature study. As a result, the transformation of Islamic education is used to find a way out of the problems that occur, thus strengthening Islamic educational institutions and the need for quality management quality improvements, effective leadership, and the need to reform educational policies, so that they are able to compete and the results can create creative, innovative, possessing human beings. Good character, independence, love for the motherland and religion in order to become a stronghold in the era of the industrial revolution 4.0 where in this era human resources are required to be fast, precise, attractive and productive.
Implementasi penerapan kebijakan pengelolaan sekolah Islam penting, mengingat masih banyak masalah pendidikan yang memperihatinkan terutama tentang etika dan tata nila lainnya. Strategi pelatihan menambah perbaikan dalam implementasi pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) yang utama. Penelitian ini diharapkan dapat menemukan bagaimana pelaksanaan implementasi kebijakan mengenai pendirian sekolah Islam di era 4.0. Penelitian berusaha mengungkapkan penyusunan instruksional dalam peningkatan pembelajaran PAI di era 4.0 yang telah dilakukan dengan melibatkan pendekatan subjektif sebagai metode pemeriksaan menghasilkan informasi yang memiliki kebaruan. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan diskriptif kualitatif dengan studi pustaka. Hasilnya pentransformasian pendidikan Islam digunakan untuk menemukan jalan keluar dari masalah yang terjadi, sehingga menguatkan lembaga pendidikan Islam serta diperlukannya perbaikan kualitas manajemen yang bermutu, kepemimpinan yang efektif, serta perlunya mereformasi kebijakan pendidikan, sehingga mampu bersaing dan hasilnya dapat mewujudkan manusia kreatif, inovatif, memiliki karakter baik, mandiri, cinta tanah air dan religius guna menjadi benteng di era revolusi industri 4.0 yang mana dalam era ini sumber daya manusia dituntut menjadi sumber daya cepat, tepat, menarik, dan produktif,
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, Abdul Hakim bin, “Pendidikan Islam Dalam Era Revolusi Industri 4.0,” Tamaddun, vol. 21, no. 1, 2020.
Adha, L. Hadi, Zaeni Asyhadie, and Rahmawati Kusuma, “Indonesia Industrial Digitalization and Its Impact on Labor And,” Jurnal Kompilasi Hukum V, no. 2, 2020.
Arizki, Muhammad, “Pendidikan Agama Islam Era Revolusi 4.0,” Jurnal Ansiru PAI, vol. 4, no. 2, 2020. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf.
Arwildayanto, Arifin Suking, and Warni Tune Sumar, Analisis Kebijakan Pendidikan: Kajian Teoritik, Eksploratif Dan Aplikatif, Bandung: CV. Cendekia Press, 2018.
Choli, Ifham, “Pendidikan Agama Islam Dan Industri 4.0, ” Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, vol. 3, no. 2, 2020.
Daulay, Haidar Putra, and Nurgaya Pasa, “Kebijakan Pendidikan Agama Islam ( PAI ) Di Indonesia Dalam Sistem Pendidikan Nasional, ” Forum Paedagogik, vol. 06, no.02 Juli 2014. 2014.
Dimas, Indianto, “Pendidikan Agama Islam Dalam Revolusi Industri 4.0,” In Prosiding Seminar Nasional Prodi PAI UMP, 2019.
Industri, Revolusi, D A N Tantangan, and Perubahan Sosial, “Revolusi Industri 4.0 Dan Tantangan Perubahan Sosial.” IPTEK Journal of Proceedings Series 0, no. 5, 2018.
Irwan, Irwan, Fauqa Nuri Ichsan, Nurhizrah Gistituati, and Sufyarma Marsidin, “Analisis Kebijakan Pendidikan Terkait Implementasi Pembelajaran Pada Masa Darurat Covid-19,” Jurnal Manajemen Pendidikan, vol. 9, no. 2, November 23, 2021. https://journal.unpak.ac.id/index.php/JMP/article/view/4238.
Khoiruddin, M Arif, and Dina Dahniary Sholekah, “Implementasi Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Religius Siswa,” Jurnal Pedagogik, vol. 06, no. 01, 2019.
Kosim, Muhammad, “Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Industri 4.0: Optimalisasi Pendidikan Agama Islam Di Sekolah, ” TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, vol. 15, no. 1, 2020.
Lase, Delipiter, “Jurnal Sundermann, ” Journal Sunderman, vol. 1, no. 1, 2016.
Nasution, Hambali Alman, “Implementation of Islamic Religious Education Curriculum,” , vol. 6, no. 1, 2021.
Nasution, Juni Erpida, “Kurikulum PAI Di Dalam Pusaran Revolusi Industri 4th. 0 Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran, ” Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 2021. http://ejournal.uniks.ac.id/index.php/ProsidingUniks/article/view/1896.
Priyanto, Adun, “Pendidikan Islam Dalam Era Revolusi Industri 4.0, ” J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol. 6, no. 2, 2020.
Rahmat, Rahmat, “Pendidikan Agama Islam Berwawasan Interdisipliner Sebagai Corak Dan Solusi Pendidikan Agama Islam Era 4.0,” Jurnal Pemikiran Keislaman, vol. 30, no. 2, July 10, 2019.https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/tribakti/article/view/821.
Rahmawati, Fitri, “Kecenderungan Pergeseran Pendidikan Agama Islam Di Indonesia Pada Era Disrupsi, ” TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, vol. 13, no. 2, 2018.
Raswan, “Kurikulum KKNI Pendidikan Bahasa Arab: Berorientasi Masa Depan Dan Berbasis Global Disertasi, ” Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jarkarta, 2020.
Saifuddin, Ahmad, “Eksistensi Kurikulum Pesantren Dan Kebijakan Pendidikan, ” Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), vol. 3, no. 1, February 7, 2016. http://jurnalpai.uinsby.ac.id/index.php/jurnalpai/article/view/45.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D, Bandung: ALfabeta, 2016.
———, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2012.
Suharto, “Suharto Pendidikan Islam Di Era Revolusi Industri 4.0 Suharto Sekolah Tinggi Agama Islam Yogyakarta,” Śaliĥa, vol. 2, no. 2, 2019.
Suryati, Adisel, and Robeet Thadi, “The Effect of Gadget Use on Social Interaction on Students of UIN Raden Fatah Palembang,” Al-Ulum, vol. 22, no. 1, 2022.
Sutrisno, and Suyanto, Pendidikan Islam Di Era Peradaban Modern, Jakarta: Prenada Media, 2015.
Syamsuar, Syamsuar, and Reflianto Reflianto, “Pendidikan Dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Di Era Revolusi Industri 4.0, ” E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, vol. 6, no. 2, 2019.
Thadi, Robeet, “Proses Komunikasi Instruksional Dalam Pembelajaran Vokasional,” JOEAI (Journal of Education and Instruction), vol. 8, no. 1, June 29, 2019. https://journal.ipm2kpe.or.id/index.php/JOEAI/article/view/614.
Tjandrawinata, Raymond R, “Industri 4.0: Revolusi Industri Abad Ini Dan Pengaruhnya Pada Bidang Kesehatan Dan Bioteknologi, ” Jurnal Medicinus, vol. 29, no. 1, 2016.
Ujang, Safarina, and Norshidah Mohamad Salleh, “Pelaksanaan Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab, Fardu Ain ( j-QAF) Dalam Program Pendidikan Khas Integrasi, ” Jurnal ORTOPEDAGOGIA, vol. 4, no. 1, 2018.
Ulfah, Yuli Supriani, and Opan Arifudin, “Kepemimpinan Pendidikan Di Era Revolusi Industri,” Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, vol. 5, no. 1, 2022.
Ulil Amri Syafri, “Pemikiran Pendidikan Islam Di Era Revolusi Industri 4.0,” Annual Conference on Islamic Education and Social Sains (ACIEDSS, 2019), vol. 1, no. 1, 2019.
Yuniani, Armelia, Dwi Irma Ardianti, and Wal Asri Rahmadani, “Era Revolusi Industri 4.0 : Peran Media Sosial Dalam Proses Pembelajaran Fisika Di SMA, ” Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains, vol, 2, no. 2, 2019.
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/madania.v26i2.3773
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
_______________________________________________
Madania: Jurnal Kajian Keislaman is published UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with permission under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..
__________________________________________________
Madania: Jurnal Kajian Keislaman
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia