3D AR Learning Media on Human Respiratory Organs to Train Elementary Science Process Skills
Abstract
The background of this research was carried out because there was no application of digital media in schools and only used media in the form of books. At this time there is a great need for learning media that is interactive, interesting, and motivates students so that learning in the classroom becomes fun. However, the learning media used is only conventional media, especially in learning the material of the respiratory organs in humans. Through this statement, researchers plan to design and develop 3D Augmented Reality learning media based on the characteristics of grade V students of SDN 068 Sindanglaya. This study was made to determine the science process skills of students with the subject matter of human respiratory organs using 3D Augmented Reality learning media. The research method used is the Weak Experiment method with One-Group pretest-posttest Design. The results of the media feasibility test based on teachers, student responses and observation questionnaires of science process skills obtained an average percentage of 92.6% which indicates the category "Very Feasible". So it can be concluded that the 3D Augmented Reality learning media of respiratory organ material in humans is very feasible to use in the learning process in the classroom to train students' science process skills.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afifah, N. (2017). Problematika pendidikan di Indonesia (Telaah dari aspek pembelajaran). Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 1(1), 41–74. https://unimuda.e- journal.id/jurnalpendidikan/article/view/1 48
Angrayni, afrita. (2019). Problematika pendidikan di Indonesia. Fakultas Ushuluddin Dan Dakwah IAIN Ambon |2, 1–10. https://core.ac.uk/download/pdf/229361 428.pdf
Apriansah, A., Rahmani, S. A., Wahyuni, S., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan E- Modul Personality of Nabi Muhammad SAW pada Materi PAI Kebudayaan Islam Kelas IV SD. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 615–622.
https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.22 73
Desstya, A., Novitasari, I. I., Razak, A. F., &
Sudrajat, K. S. (2018). MODEL PENDIDIKAN PAULO FREIRE, REFLEKSI PENDIDIKAN IPA SD DI
INDONESIA (Relevansi Model Pendidikan Paulo Freire dengan Pendidikan IPA di Sekolah Dasar). Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 1.
https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.2745
Eliyana, E. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa Belajar Ipa Materi Tumbuhan Hijau Pada Siswa Kelas V Sdn 3 Panjerejo Di Masa Pandemi Covid-19. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 2(2), 87.
https://doi.org/10.29100/eduproxima.v2i 2.1628
Fitri, S. F. N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620.
Fitriyah, N., & Cintamulya, I. (2018). Analisis Keterampilan Proses Sains Berbasis Gaya Kognitif melalui Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Menggunakan Media Gambar di SMPNegeri 1 Jenu. Proceeding Biology Education Conference …, 15, 214–219.
Hayes, C., Hardian, H., & Sumekar, T. (2017). Pengaruh Brain Training Terhadap Tingkat Inteligensia Pada Kelompok Usia Dewasa Muda. Jurnal Kedokteran Diponegoro, 6(2), 402–416.
Hidayah, N., Wahyuni, R., & Hasnanto, A. T. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Gambar Berseri Berbasis Pop-Up Book Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 59–66. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php
/terampil/index
Kurniawan, D. T. (2014). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Website Interaktif Pada Konsep Fluida Statis Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas Xi. Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 19(2), 206.
https://doi.org/10.18269/jpmipa.v19i2.46 2
Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al- mutharahah.v18i2.303
Nahdlatul, U., Sunan, U., Bojonegoro, G., & Madura, U. T. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan ( MMP ) untuk Siswa Kelas Awal Puspitasari menulis . Menulis merupakan suatu bentuk komunikasi berupa tulisan , sedangkan keterampilan. 8(2), 83–91.
Nugraha, A. C., Bachmid, K. H., Rahmawati, K., Putri, N., Hasanah, A. R. N., & Rahmat, F.
A. (2021). Rancang Bangun Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Untuk Pembelajaran Tematik Kelas 5 Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Elektro, 5(2), 138–147. https://doi.org/10.21831/jee.v5i2.45497
Nuryanti, R. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Strategi Team Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Bilangan Romawi bagi Siswa Tunarungu Kelas IV SDLB. Jurnal Asesmen Dan Intervensi Anak Berkebutuhan Khusus, 20(1), 40–51.
https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php
/JET/article/view/21734
Prisgunanto, I. (2018). Pemaknaan Arti Informasi Di Era Digital. WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 17(2), 143.
https://doi.org/10.32509/wacana.v17i2.6 19
Rahayu, A. H., & Angg. (2017). Analisis Profil Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Sumedang. Pesona Dasar (Jurnal Pendidikan Dasar Dan Humaniora), 5(2), 22–33. https://doi.org/10.24815/pear.v7i2.14753
Rifqiawati, I., Ratnasari, D., Wahyuni, I., & Sari,
I. J. (2020). Penerapan Biomagazine Sebagai Bahan Ajar Biologi Terhadap Literasi Membaca Dan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Di Sma Negeri 7 Pandeglang.
http://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/ijisedu
Biodidaktika: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 15(1).
https://doi.org/10.30870/biodidaktika.v1 5i1.8205
Riskiono, S. D., Susanto, T., & Kristianto, K. (2020). Rancangan Media Pembelajaran Hewan Purbakala Menggunakan Augmented Reality. CESS (Journal of Computer Engineering, System and Science), 5(2), 199.
https://doi.org/10.24114/cess.v5i2.18053
Sayekti, I. C., & Kinasih, A. M. (2018). Kemampuan Guru Menerapkan Keterampilan Proses Sains Dalam Pembelajaran Ipa Pada Siswa Kelas Iv B Sdm 14 Surakarta. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 93.
https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.4464
Setiyawan, Y. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi untuk Meningkatkan Pendidikan di Indoneisa 2(6), 1–14.
Sunami, M. A., & Aslam, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Zoom Meeting terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1940–1945. https://jbasic.org/index.php/basicedu/art icle/view/1129
Tarigan, D., & Siagian, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(2), 187–200.
https://doi.org/10.24114/jtikp.v2i2.3295
Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045.
https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.8 45
Yati Lestari, M., Diana, N., Fisika UIN Raden Intan Lampung, P., & UIN Raden Intan Lampung, F. (2018). Indonesian Journal of Science and Mathematics Education 01 (1)
(2018) 49-54 KETERAMPILAN PROSES SAINS (KPS) PADA PELAKSANAAN PRAKTIKUM FISIKA DASAR I.
Indonesian Journal of Science and Mathematics Education 01, 1(1), 49–54. https://ejournal.radenintan.ac.id/index.ph p/IJSME/index
Yuliati, Y. (2018). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(2). https://doi.org/10.31949/jcp.v2i2.335
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijisedu.v5i2.3039
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education
ijis.edu@mail.uinfasbengkulu.ac.id
Lantai 2 Fakultas Tarbiyah dan Tadris
Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu
IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education This is published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with the permission below Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.