The Islamic Perspective on Gender Education: Analyzing the Qur'an, Hadith, and Historical Context in Indonesia

Nurul Qalbi

Abstract


ENGLISH: This study aims to explore Islamic perspectives on gender education through an analysis of the Qur'an, Hadith, and the historical reality of Muslim women in Indonesia. This study uses a literature review method with a descriptive qualitative approach, analyzing 23 scientific documents, including classical and contemporary interpretations, to examine the principles of gender education in Islam. The study results show that the principle of equality in seeking knowledge for men and women is emphasized in the Qur'an and hadith, and the active role of women in education and leadership in Indonesia is noted despite marginalization due to the influence of conservative interpretations. The study's conclusion shows that contextual interpretations are essential for the values of gender justice in Islam to be fully realized in educational practices in Indonesia and to provide greater space for women to participate actively in education and social life. The implications of this study underscore the need for educational policies that are more responsive to the needs and rights of women based on the principles of Islamic justice.

INDONESIAN: Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi perspektif Islam tentang pendidikan gender melalui analisis terhadap al-Qur'an, Hadis, dan realitas sejarah perempuan Muslim di Indonesia. Penelitian ini menggunakan metode studi pustaka dengan pendekatan kualitatif deskriptif, menganalisis 23 dokumen ilmiah, termasuk tafsir klasik dan kontemporer, untuk mengkaji prinsip pendidikan gender dalam Islam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa prinsip kesetaraan dalam menuntut ilmu bagi laki-laki dan perempuan ditegaskan dalam al-Qur'an dan hadis, serta mencatat peran aktif perempuan dalam pendidikan dan kepemimpinan di Indonesia, meskipun ada peminggiran akibat pengaruh tafsir konservatif. Kesimpulan penelitian menunjukkan bahwa tafsir kontekstual sangat diperlukan agar nilai-nilai keadilan gender dalam Islam dapat lebih terwujud dalam praksis pendidikan di Indonesia, serta memberikan ruang yang lebih besar bagi perempuan dalam berpartisipasi aktif dalam pendidikan dan kehidupan sosial. Implikasi penelitian ini menggarisbawahi perlunya kebijakan pendidikan yang lebih responsif terhadap kebutuhan dan hak-hak perempuan berdasarkan prinsip keadilan Islam.


Keywords


Gender Education; Islam; Qur'an; Hadith; History of Education; Women

Full Text:

PDF

References


Aisy, N. N. N. R., & Aisy, A. R. (2023). Analisis faktor hambatan perempuan dalam menduduki. Jurnal Justitia: Jurnal Ilmu Hukum dan Humaniora, 6(1), 72–82.

Al-Bukhari, M.I. (1422). Shahih Bukhari (Vol. VII). Dar Thauq An-Najah.

Al-Sheikh, A. bin M. bin A. bin I. (2005). Tafsir Ibnu Katsir (4th ed.). Pustaka Imam asy-Syafi’i.

Azra, A. (2012b). Pendidikan Islam tradisi dan modernisasi menuju milenium baru. Kencana.

Azyumardi Azra. (2012a). Pendidikan Islam: Tradisi dan modernisasi di tengah tantangan milenium III. Kencana.

Az-Zuhaili. W. (2013). Tafsir al-Munir: Aqidah, syari’ah, manhaj (Vol. 13). Gema Insani.

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2025, June 16). KBBI daring. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/pendidikan

Departemen Agama RI. (2009). Al-Qur’an dan Terjemah. Syamil Quran.

Faqih, M. (2006). Analisis gender dan transformasi sosial. Pustaka Pelajar.

Hakim, L. (2023). Kesetaraan gender dalam pendidikan Islam perspektif M. Quraish Shihab. Peradaban Journal of Interdisciplinary Educational Research, 1(1). https://doi.org/10.59001/pjier

Hamka. (1982). Tafsir al-Azhar (Vol. 9). Pustaka Nasional Pte Ltd Singapore.

Haq, M. I., & Afad, M. N. (2022). Gender justice actualization through gender Islamic school. Al-Maiyyah: Media Transformasi Gender dalam Paradigma Sosial Keagamaan, 15(2), 83–96. https://doi.org/10.35905/al-maiyyah.v15i2.752

Harahap, S. W., Ritonga, A. A., Darlis, A., & Harahap, H. (2022). Analisis konsep tarbiyah, ta’lim, dan ta’dib dalam perspektif tafsir al-Qur’an. Instructional Development Journal (IDJ), 5(3), 201–208. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/IDJ

Irhamsyah, F., & Anshor, M. U. (2023). Kontribusi gerakan sosial Nahdlatul Ulama (NU) dalam isu gender dan pemberdayaan perempuan di Indonesia (1938-2022). Pegon: Islam Nusantara Civilization, 11(2), 1–28. https://doi.org/https://doi.org/10.51925/inc.v11i03.91

Joesoef, S., & Santoso, S. (1981). Pengantar Pendidikan Sosial. Surabaya: Usaha Nasional.

Junaid, K. U. (2021). Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Berbasis Gender Di Madrasah Aliyah Kabupaten Kepulauan Selayar. Inspiratif Pendidikan, 10(2), 19-35. https://doi.org/10.24252/ip.v10i2.25612

Khairunnisa, I., & Bustam, B. M. R. (2023). Dimensi fitrah dan relevansinya dalam pendidikan agama Islam berbasis konsep merdeka belajar. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 121–132. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v12i2.9327

Matswah, A. (2014). Pendidikan gender dalam keluarga: Telaah terhadap hadis-hadis tentang relasi laki-laki dan perempuan dalam keluarga. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan dan Keagamaan, 9(1). https://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/alabadiyah/article/view/2116

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. SAGE Publications India Pvt. Ltd.

Moleong, L. J. (2014). Metodologi penelitian kualitatif: Edisi revisi. Remaja Rosdakarya.

Ms, A., & Karima, M. K. (2022). Implikasi konsep ta’lim menurut tafsir al-Mishbah. Pendis: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 1(2), 1–14. https://jurnal.insanciptamedan.or.id/index.php/pendis/article/view/68

Muhammad, H. (2016). Perempuan Islam & negara pergulatan identitas dan entitas. Qalam Nusantara.

Mutholi’in, A. (2001). Bias gender dalam pendidikan. Paramadina.

Neufealdt, V. (Ed.). (1984). Webster’s New World Dictionary. Webster’s New World Cleveland.

Pulungan, H. S. (2019). Sejarah Pendidikan Islam. Prenada Media.

Sailendra, D. P., Handayani, T. H., Mediana, N. A., & Juansah, D. E. (2023). Analisis pengutipan sumber pustaka dalam sebuah penelitian. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5857–5868. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/11627/5071

Setyaningsih. (2017). Peran perempuan dalam era globalisasi. Widya Aksara, 21(2), 1–10. https://doi.org/10.54714/widyaaksara.v22i2.26

Shihab. M. Q. (2012). Tafsir al-Mishbah: Pesan, kesan, dan keserasian al-Qur’an. Lentera Hati.

Sidik, S., Tanipu, F., Solapari, N., Assabana, M. S., & Rahman, R. (2023). Konsep pendidikan keadilan gender di dalam sistem pendidikan Indonesia. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(4), 2845–2859. http://jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Silitonga, W., Syahfitri, A. ., Hasibuan, J. ., & Septia, C. . (2025). Kesetaraan atau Hierarki?: Menafsir Peran Gender dalam Perspektif Keagamaan. Journal of Gender and Millennium Development Studies, 2(1), 45–53. https://ojs.aeducia.org/index.php/jgmds/article/view/164

Suwastini, N. K. A. (2013). Perkembangan feminisme barat dari abad kedelapan belas hingga postfeminisme: Sebuah Tinjauan Teoretis. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(1). https://doi.org/10.23887/jish-undiksha.v2i1.1408

Syafe’i, I., Mashvufah, H., Jaenullah, & Susanti, A. (2020). Konsep gender dalam perspektif pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 243–257. https://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/tadzkiyyah/article/view/7804

Syuqqah, A. H. A. (2001). Kebebasan perempuan, terj. Tahrirul Mar'ah Fi 'Ashir Risalah. Gema Insani Press.

Tasbih, Langaji, A., Hafid, S. A., Bakti, A. F., & Haris, A. G. (2024). Islamic feminists’ rejection of the textual understanding of misogynistic hadiths for the advancement of gender justice in Makassar, Indonesia. Samarah, 8(1), 196–215. https://doi.org/10.22373/sjhk.v8i1.19856




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v7i1.8614

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Nurul Qalbi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

LICENSE TERMS: 

 Creative Commons License
Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak. This is published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and distributed with the permission below Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.

Journal Publishing Office Location:

Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno BengkuluLPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id