The Use of Singing Method in Improving Understanding of Arabic Vocabulary in Children at TK IT Bunayya 7
Abstract
ENGLISH: This study aims to examine the use of the singing method in improving the understanding of Arabic vocabulary in early childhood at TK IT Bunayya 7. This research uses a descriptive qualitative approach involving 20 children as research subjects. Data were collected through interviews with two teachers, direct observation during the learning process, and documentation of singing activities carried out in the classroom. The results showed that the singing method is effective in helping children remember and understand Arabic vocabulary. Songs containing Arabic vocabulary, with simple and repetitive structures, make it easier for children to memorize new words. In addition, singing activities also increase children's engagement and motivation in the learning process, making the learning atmosphere more fun and interactive. Nonetheless, this study found challenges in selecting appropriate songs and gaps in teachers' skills in integrating songs with learning objectives. Therefore, further training is needed for teachers to maximize the use of singing methods in Arabic language learning at the early childhood education level.
INDONESIA: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pengunaan metode bernyanyi dalam meningkatkan pemahaman kosakata bahasa Arab pada anak usia dini di TK IT Bunayya 7. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan melibatkan 20 anak sebagai subjek penelitian. Data dikumpulkan melalui wawancara dengan 2 guru, observasi langsung selama proses pembelajaran, serta dokumentasi kegiatan bernyanyi yang dilakukan dalam kelas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode bernyanyi efektif dalam membantu anak-anak mengingat dan memahami kosakata bahasa Arab. Lagu-lagu yang mengandung kosakata bahasa Arab, dengan struktur yang sederhana dan repetitif, mempermudah anak-anak dalam menghafal kata-kata baru. Selain itu, kegiatan bernyanyi juga meningkatkan keterlibatan dan motivasi anak-anak dalam proses pembelajaran, membuat suasana belajar lebih menyenangkan dan interaktif. Meskipun demikian, penelitian ini juga menemukan tantangan dalam pemilihan lagu yang sesuai dan kesenjangan keterampilan guru dalam mengintegrasikan lagu dengan tujuan pembelajaran. Oleh karena itu, dibutuhkan pelatihan lebih lanjut bagi guru untuk memaksimalkan penggunaan metode bernyanyi dalam pembelajaran bahasa Arab di tingkat pendidikan anak usia dini.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, R. d. (2023). Buku Metode Pembelajaran Anak Usia Dini. Surabaya: UM Surabaya Publishing.
Al Mardhi, M. R., & Bachtiar, F. (2024). Metode Bernyanyi dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak Usia Dini. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(5), 3432-3443. https://journal-nusantara.com/index.php/J-CEKI/article/view/4643
Almelhes, S. A., & Alsaiari, H. E. (2024). A Conceptual Framework for Teaching Arabic as a Second Language. Theory and Practice in Language Studies, 14(7), 2110-2118. https://doi.org/10.17507/tpls.1407.18
Anders, Y., Rossbach, H. G., Weinert, S., Ebert, S., Kuger, S., Lehrl, S., & Von Maurice, J. (2012). Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills. Early childhood research quarterly, 27(2), 231-244. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.08.003
Baroody, A. J., Lai, M. L., & Mix, K. S. (2014). The development of young children’s early number and operation sense and its implications for early childhood education. In Handbook of research on the education of young children (pp. 205-240). Routledge. https://psycnet.apa.org/record/2005-14862-011
Fatihah, N. F. (2023). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Tingkat Dasar DI MI Al-Khairiyah Jakarta Barat. Mozaic Islam Nusantara, 9(2).
Grageda, C. N., Diokno, R. P., & Abadiano, M. N. (2023). Teaching Experiences of Early Childhood Educators in the New Normal: The Multi-Faceted Endeavor Theory. Russian Law Journal, 11(9S), 184-196. https://doi.org/10.52783/rlj.v11i9s.1578
Hidayati, S. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Surabaya: CV. Kanaka Media.
Khadijah. (2017). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing.
Matafwali, B., & Mofu, M. (2023). Exploring the feasibility of outdoor indigenous games and songs to enhance play-based pedagogy in early childhood education. Journal of Childhood, Education & Society, 4(3), 391-405. https://doi.org/10.37291/2717638X.202343270
Muharram, S. d. (2023). Implementasi Metode Pembelajaran Bahasa Arab Yang Efektif Untuk Anak Usia Dini. Journal Educandum, 9(1). https://doi.org/10.31004/obsesi.v8i6.6241
Ni’mah, K. (2017). Penggunaan Teknik Bernyanyi Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa-Kata Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 4(2), 173-187. https://doi.org/10.52166/dar%20el-ilmi.v4i2.659
Nisa, I. K. (2020). Penerapan metode bernyanyi dalam meningkatkan penguasaan kosa kata Bahasa Arab di MTS Ma’arif NU 07 Purbolinggo. Penerapan metode bernyanyi dalam meningkatkan penguasaan kosa kata Bahasa Arab di MTS Ma’arif NU 07 Purbolinggo, 1, 1-15. http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v12i2.7878
Noor, F., Zakiyyah, F. A., & Madani, M. H. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Tingkat Dasar Di Paud Istiqlal Banjarmasin. An-Nahdhah| Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 15(1), 38-56. https://jurnal.iaidukandangan.ac.id/index.php/annahdhah/article/view/109
Qureshi, M., Mahdiyyah, D., Mohamed, Y., & Ardchir, M. (2022). Scale for Measuring Arabic Speaking Skills in Early Children's Education. JILTECH: Journal International of Lingua & Technology, 1(2). https://doi.org/10.55849/jiltech.v1i2.81
Ramadhan, S. (2017). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini. Utile: Jurnal Kependidikan, 3(2), 180-189. https://doi.org/10.37150/jut.v3i2.75
RATNAWATI, E. (2022). Strategi Bernyanyi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Konversi Suhu di SMP Negeri 1 Anggana. STRATEGY: Jurnal Inovasi Strategi dan Model Pembelajaran, 2(4), 443-453. http://dx.doi.org/10.51878/strategi.v2i4.1692
Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 56-67. https://doi.org/10.51878/strategi.v2i4.1692
Rieckmann, M. (2018). Learning to transform the world: Key competencies in Education for Sustainable Development. Issues and trends in education for sustainable development, 39(1), 39-59.
Shiri, S. (2015). Intercultural communicative competence development during and after language study abroad: Insights from Arabic. Foreign Language Annals, 48(4), 541-569. http://dx.doi.org/10.1111/flan.12162
Sriwahyuni, E. &. Nofialdi. N. (2021). Metode Pembelajaran yang Digunakan PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini) Permata Bunda. Thufula, 4(1). http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v4i1.2010
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfa Beta.
Yakin, A., Jannah, U., & Fathoni, A. S. (2020). Metode Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Anak Usia Dini (Studi Kasus Di Paud Darul Ulum Pao Prenduan Sumenep). Dirosat: Journal of Islamic Studies, 5(2), 203-216. https://ejournal.unia.ac.id/index.php/dirosat/article/view/919
DOI: http://dx.doi.org/10.29300/hawapsga.v6i2.6773
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 friska risna nurul

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak is Indexed by:




Disclaimer: Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak articles published by UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu have been previewed and authenticated by the Authors before publication. The Journal, Editor and the editorial board are not entitled or liable to either justify or responsible for inaccurate and misleading data if any. It is the sole responsibility of the Author concerned. Read our Plagiarism Policy and use of this site signifies your agreement to the Terms of Use.
Journal Publishing Office Location:
Pusat publikasi Ilmiah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu, LPP2M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Address: Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211, Bengkulu, Sumatra Indonesia. Email: hawa@mail.uinfasbengkulu.ac.id